Detta är kanske en lite udda fråga i sammanhanget, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag håller på att gräva för att utvidga trädgårdslandet och upptäckte att det går en elkabel precis där jag ville gräva. Kabeln ligger en bit ner, men varningsremsan ligger en dryg decimeter ner. Känns inte jättebra att ha trädgårdsland där med allt vad det innebär, även om jag inte gräver så djupt i vanliga fall. Jag har två tänkbara lösningar: Att anlägga en permanent gång tvärs genom landet som täcker kabeln. Eller att gräva nästan ända ner till kabeln och lägga en rad med betongplattor för att skydda kabeln. Är mer intresserad av det andra alternativet, men det låter inte riktigt som att man får göra så. Synpynkter på detta tas tacksamt emot.

Vad är det för kabel? Är det något som går mellan egna byggnader på tomten som du kanske skulle kunna gräva fram och flytta på, eller är det matningen till din tomt?

Matningen till tomten går in i en ekonomibyggnad och därifrån vidare till boningshuset. Det är denna kabel (mellan ekonomibyggnad och boningshus) det handlar om. Vill inte flytta och krångla, då struntar jag hellre i att gräva ut landet. :-)

Att anlägga en permanent gång tvärs genom landet som täcker kabeln. Eller att gräva nästan ända ner till kabeln och lägga en rad med betongplattor för att skydda kabeln. Är mer intresserad av det andra alternativet, men det låter inte riktigt som att man får göra så.
Visst får man man göra det....men kabeln bör vara ner grävd djupare ca.70cm med remsan ca.40cm över
finns "kabelskydd" för detta ändamål- frågan behövs det på den egna tomten om kabeln ligger på behörigt djup

Vi gräver 55cm vid samförläggning och 35cm när vi är själva med vår kabel. Men då lägger vi den i rör..

Lägger du betongplattor några cm över kabeln blir det inga problem

Eller en impregnerad planka...

Kabeln ligger på ynka 35 cm djup, dvs. ett spadblad ner i marken. Det blir nog betongplattor + välplanerad odling just där. Ingen potatis där alltså utan snarare upphöjda odlingsbäddar kombinerat med gångar. Tack för givande svar.

Mikael_L
35 cm är ett helt OK djup för förläggning över egen tomtmark.
Men det är kanske lite olyckligt om det plötsligt blir trädgårdsodling på det stället.

Jag tycker också att du kan använda plank, t.ex. 1"x6" (22mmx145mm) och sen kabelmarkeringsbandet en dm ovan plankan. Men skippa tryckt virke om du ska odla sånt som du tänker äta där.
Inget direkt fel med stenplattor, bara lite jobbigt. :)

Mikael_L skrev:
35 cm är ett helt OK djup för förläggning över egen tomtmark.
Men det är kanske lite olyckligt om det plötsligt blir trädgårdsodling på det stället.

Jag tycker också att du kan använda plank, t.ex. 1"x6" (22mmx145mm) och sen kabelmarkeringsbandet en dm ovan plankan. Men skippa tryckt virke om du ska odla sånt som du tänker äta där.
Inget direkt fel med stenplattor, bara lite jobbigt. :)
Men hur länge håller den plankan om jag gräver ner den? Plattorna har jag och det är nog grävandet som blir det jobbiga...

Det beror helt på vilken typ av jord du har samt vilket trä du använder, allt från 4-5 år till tusentals år

Mikael_L skrev:
Jag tycker också att du kan använda plank, t.ex. 1"x6" (22mmx145mm) .... :)
Ursäkta en gammal petimeter, men plank är lite grövre än så!
Minimitjocklek är 1½", dvs ca 38 mm, för att det ska kallas plank.

Mikael_L
anaitis skrev:
Ursäkta en gammal petimeter, men plank är lite grövre än så!
Minimitjocklek är 1½", dvs ca 38 mm, för att det ska kallas plank.
Skönt att se att det är någon som är vaken. ;)

Du har säkert rätt, jag har själv oerhört dålig koll på skillnadena mellan sticka/list/plank/regel/bräda/stock och allt vad det heter.

Jag är dessutom säker på att du även har bättre koll på sand/sten/grus/makadam/block osv osv, än jag har. Det är väl också ännu närmare ditt bästa kunskapsområde?

Traditionell arsenikimpregnering är givetvis inte att rekommendera i grönsakslandet, men det finns ju andra moderna alternativ. Exempelvis vaximpregnering. Tror det finns någon linoljebaserad impregnering också.

Annars håller även oimpregnerat virke i ett antal år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.