5 498 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Elkabel i mark
Sida 1 av 2
Detta är kanske en lite udda fråga i sammanhanget, men jag vet inte hur jag ska göra. Jag håller på att gräva för att utvidga trädgårdslandet och upptäckte att det går en elkabel precis där jag ville gräva. Kabeln ligger en bit ner, men varningsremsan ligger en dryg decimeter ner. Känns inte jättebra att ha trädgårdsland där med allt vad det innebär, även om jag inte gräver så djupt i vanliga fall. Jag har två tänkbara lösningar: Att anlägga en permanent gång tvärs genom landet som täcker kabeln. Eller att gräva nästan ända ner till kabeln och lägga en rad med betongplattor för att skydda kabeln. Är mer intresserad av det andra alternativet, men det låter inte riktigt som att man får göra så. Synpynkter på detta tas tacksamt emot.
Matningen till tomten går in i en ekonomibyggnad och därifrån vidare till boningshuset. Det är denna kabel (mellan ekonomibyggnad och boningshus) det handlar om. Vill inte flytta och krångla, då struntar jag hellre i att gräva ut landet. 
Visst får man man göra det....men kabeln bör vara ner grävd djupare ca.70cm med remsan ca.40cm över
finns "kabelskydd" för detta ändamål- frågan behövs det på den egna tomten om kabeln ligger på behörigt djup
Kabeln ligger på ynka 35 cm djup, dvs. ett spadblad ner i marken. Det blir nog betongplattor + välplanerad odling just där. Ingen potatis där alltså utan snarare upphöjda odlingsbäddar kombinerat med gångar. Tack för givande svar.
35 cm är ett helt OK djup för förläggning över egen tomtmark.
Men det är kanske lite olyckligt om det plötsligt blir trädgårdsodling på det stället.
Jag tycker också att du kan använda plank, t.ex. 1"x6" (22mmx145mm) och sen kabelmarkeringsbandet en dm ovan plankan. Men skippa tryckt virke om du ska odla sånt som du tänker äta där.
Inget direkt fel med stenplattor, bara lite jobbigt.
Men det är kanske lite olyckligt om det plötsligt blir trädgårdsodling på det stället.
Jag tycker också att du kan använda plank, t.ex. 1"x6" (22mmx145mm) och sen kabelmarkeringsbandet en dm ovan plankan. Men skippa tryckt virke om du ska odla sånt som du tänker äta där.
Inget direkt fel med stenplattor, bara lite jobbigt.
Men hur länge håller den plankan om jag gräver ner den? Plattorna har jag och det är nog grävandet som blir det jobbiga...Mikael_L skrev:35 cm är ett helt OK djup för förläggning över egen tomtmark.
Inget direkt fel med stenplattor, bara lite jobbigt.![]()
Skönt att se att det är någon som är vaken.anaitis skrev:
Du har säkert rätt, jag har själv oerhört dålig koll på skillnadena mellan sticka/list/plank/regel/bräda/stock och allt vad det heter.
Jag är dessutom säker på att du även har bättre koll på sand/sten/grus/makadam/block osv osv, än jag har. Det är väl också ännu närmare ditt bästa kunskapsområde?
Traditionell arsenikimpregnering är givetvis inte att rekommendera i grönsakslandet, men det finns ju andra moderna alternativ. Exempelvis vaximpregnering. Tror det finns någon linoljebaserad impregnering också.
Annars håller även oimpregnerat virke i ett antal år.
Annars håller även oimpregnerat virke i ett antal år.