GK100 skrev:
Så länge Patrik-elektrikern gör så är det ok, om Rosti-hempularen (?) försöker kommer pekpinnarna och helst även rottingen fram. :) .
Jag kan aldrig minnas att jag sagt annorlunda i någon tråd för att det varit en hempulare. Jag anser och har alltid ansett att fästa en dosa med en skruv mitt i inte är en stor grej.

//Patrik

Du ska inte ta åt dig Patrik, du råkade bara för att du visade det i tråden få bli exempel på hur jargongen ofta är när även små fel eller brister diskuteras här. Just detta med skruv i dosan är nog också bland det mer marginella vi brukar ta upp här.

Jag håller dina kunskaper och färdigheter som elektriker mycket högt, din energi och vetgirighet och inlägg tex på forumet är i åtminstone min erfarenhet inte helt vanlig för någon som inte jobbat med detta längre än du har. Så fortsätt så tycker jag, någon skruv här och där får vi bortse från. :)

• Gilla
Henke-el och 1 till
  • Laddar…
Vp-2 doserna är grymma i reglade väggar men när vi kör i sten väggar gör vi fortfarande de klassiska gröna/röda doserna.
Ang. Skruv i dosan har jag fått det sagt av min mentor att man får aldrig ha det. Det jag gör är i sten väggar så klipper jag rent dosan och lämnar enbart stosarna som behövs och sedan kan jag sätta skruv i dosan tills att målaren fyller med gipsbruk runt dosan och över rör, sedan tar jag bort skruven. I trä väggar finns ingen anledning till att ha skruv i dosan! ImageUploadedByTapatalk1365334132.019737.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Liten närbild ImageUploadedByTapatalk1365334359.556309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rosti
  • Laddar…
Patrik_Hed skrev:
Förutom att man inte får en studs att ansuta slangen i stället då.

Men Rosti, förklara gärna risken med det lilla hålet mot virket? Du har sett hur en modern strömställare ser ut? Dessutom är det ju inte heller blankledare vi kör med i Sverige.

//Patrik
Jag tänkte eg inte skriva mer här men känner att jag måste svara trådskaparen.

Skär man bort de två stutsarna utan hål in i dosan har man fortfarande en att fästa slangen i.

Moderna strömbrytare och uttag har fått en plastskiva bakom/runt, i förhöjningsramar följer det med en plastskiva att ha bakom, en central får inte monteras på brännbart underlag utan skydd bakom....allt det där har säkert kommit till av en anledning då det inte fanns förut.

Men för att svara på din fråga:
Tänk att det ska sitta ett uttag istället för en strömbrytare. Det blir en rejäl kortslutning i den anslutna apparaten och fasen (eller nollan) sitter lite dåligt i anslutningen i uttaget. Det kan då slå ut en rejäl eldkvast/gnistra (brukar göra det i svagaste punkten)och skulle det dra åt hållet där hålet sitter....behöver jag säga mer??
Eller att det är hög belastning under lång tid med varmgång som följd, tråden ligger i hålet och isoleringen börjar smälta och tråden har plötsligt blivit en glödande blankledare(brukar ske lite nu och då i centraler så varför kan det inte hända i ett uttag?)
Sitter dessutom dosan i en spånvägg är riskerna ännu större.

Jag vet att det kanske är extrema exempel och att det kan gå illa även utan hålet, men jag anser att man ska eliminera såna risker så gott det går. I det här faller tar det inte ens längre tid att göra det riktigt om man bara planerar rätt.
Jag tycker mig se en nonchalans hos dagens hantverkare (inte alla) som jag inte märkt förut. Vad är det för fel med att vara effektiv, noggrann och ha yrkesstolthet i det man gör??

Jag har jobbat heltid 20+ år som elektriker, sett mycket och blivit mer och mer försiktig genom åren efter vad jag sett då jag vet vad följderna kan bli så jag påpekar inte bara för att vara petig.

Jag är på inga sätt perfekt själv, jag har själv gjort en rejäl "tavla" i ämnet som kunnat sluta riktigt illa. Jag skarvade en FK med en EK (1,5mm2) i en kulodosa med "ubåtar", drog åt för hårt och förmodligen gick kardeler av på FK´n med varmgång som följd. Plasten i lock och botten på dosan smälte, som tur var hände inget mer. Gissa om det var en skakis liten kille som stod där sen och fick fixa felet.

Nu tänker jag inte diskutera det här mer, jag har sagt min syn på saken. Skulle jag vara ensam att se det så har jag väl förmodligen fel.

Redigerat:
  • Gilla
Fredrik K80
  • Laddar…
Det är såklart skillnad på äpplen och pären, men angående skruven i dosan tänkte jag ändå nämna att jag bodde i en hyresrätt en gång där elektrikern monterat dosan så. Vad han missade var att skruven gick igenom väggen och in i ett IKEA-gångjärn.

Nu hände inget men man behöver inte ha speciellt livlig fantasi för att tänka sig en liknande miss med allvarliga följder. Trådbackar, för långt skalade FK etc.

Jag ser lite rött mot det.Samtidigt vet jag många av mina kollegor som gör så ibland... Brru. Fast hur många Elektriker här inne har inte skärt upp botten på en dosa när röret har släppt?

Appropå VP2, är det någon som har koll på något byggvaruhus eller butik där jag kan få tag på blindplattor till VP2:dosor? Som privatperson alltså. Finns ju att köpa online, men skulle behöva få tag på dem lite pronto, typ imorgon. Jag tänker nånstans på södra sidan av stockholm.

Nä, kollade runt lite.. hittade inga blindplattor (borde vara samma som de röda elko dosorna som alla butiker verkar ha? Hur som helst så hittade jag inga till dem heller).
Ska nämligen fräsa in några dosor i trävägg. Tänke jag skulle plocka bort de oanvända stutsarna så jag inte behöver fräsa lika mycket. Men man vill ju inte ha ett hål i dosan, så jag får väl låta stutsarna sitta och fräsa lite extra.

Nej, ungefär samma ca 25kr + moms.

Det beror på, hos en grossist betalar jag betydligt mer medan jag hos en annan betalar betydligt mindre.
MEN då jag handlar sitter jag inte och jämför mellan flera olika grossister om inte det handlar om större inköp. Priserna varierar mycket på "sakerna" hos grossisterna, den ena billigare på en artikel och dyrare på en annan. Den tid det skulle ta för mig att sitta och leta billigaste artikel skulle jag aldrig kunna ta betalt för, i alla fall inte när det handlar om små jobb.
Ni bör även veta att det handlar om många olika artiklar och olika fabrikat så man kan inte ha alla priser i huvudet dessutom sker det "prisjusteringar" lite då och då.

Kollade just via en släktings login på Ahlsell, där ger han 32,75 plus moms. Han är då elektriker.

Och bara för att exemplifiera just den dosan så ger jag 18:- +moms för den hos Ahlsell och 42:- +moms hos Elektroskandia.
Men lägger jag en beställning på tex 20 olika artiklar skiljer det mycket lite mellan tom två grossisterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.