Vad händer om en tråd med spänning på kommer i kontakt med skruven(av nån konstig anledning) så att den blir spänningssatt?
Centraler får inte monteras på brännbart utan skydd bakom så varför skulle det vara ok med ett hål där?.
Centraler får inte monteras på brännbart utan skydd bakom så varför skulle det vara ok med ett hål där?.
Redigerat:
Tror inget speciellt händer.
Tror även inte många använder bakstycken till centralen i bostadsmiljöer. Nog mest vanligt där men inte vill att föremål ska komma in i centralutrymmet. Tror aldrig jag monterat en central med bakstycke för privatpersoner.
Tror även inte många använder bakstycken till centralen i bostadsmiljöer. Nog mest vanligt där men inte vill att föremål ska komma in i centralutrymmet. Tror aldrig jag monterat en central med bakstycke för privatpersoner.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
Rosti har rätt - det får inte se ut så. Men å andra sidan är det inte så jättemycket att yvas över. Vi har för övrigt en pågående tråd om just detta här: http://www.byggahus.se/forum/el/211490-anvander-ni-forhojningsramar.html
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Är man ute i verkligheten och fäller in en dosa i en massiv vägg så måste man göra om dosorna lite och sätta någon skruv i dosan. Visst man kan väl ta längre tid på sig och göra ett hål exakt efter en dosa med studsar, men det är ju onödig tid som kunden får betala.
Fuska med förnuft är nödvändigt ibland.
Fuska med förnuft är nödvändigt ibland.
Så länge Patrik-elektrikern gör så är det ok, om Rosti-hempularen (?) försöker kommer pekpinnarna och helst även rottingen fram.
Bra att du frågar Rosti, man ska och bör inte göra så, men som Bo skriver är det oftast inget grovt fel. För egen del ser jag dock mer allvarligt på såna här småbrister, de verkar oskyldiga men man har ingen kontroll över konsekvenserna vid de mer osannolika felen. Funkar bra miljoner ggr och om det är rätt tas även ett fel omhand utan konsekvenser men med lite såna här och mycket värre uppluckring kan de bli svårare och tom ödesdigra. Men det är bara lite olika sätt att se på det, om man gör något yrkesmässigt tycker jag man bör lägga sig vinn om att det är korrekt även om det kan vara lite jobbigt.
Skulle en elektriker göra så i mitt hus skulle jag bli rejält besviken. Jag förväntar mig proffsigt utfört jobb om jag anlitar en hantverkare(som jag får betala 400+,+m/tim) och det tycker inte jag det där är. El har jag stor respekt för och vill ha riktigt gjort, det där ser tyvärr typiskt hempulat ut i mina ögon.
Jag är helt övertygad om att dosan går att sätta fast utan skruv inuti och utan extra hål samt att det inte tar längre tid, det handlar bara om planering och yrkesskicklighet.
Jag är helt övertygad om att dosan går att sätta fast utan skruv inuti och utan extra hål samt att det inte tar längre tid, det handlar bara om planering och yrkesskicklighet.
Redigerat:
GK100 skrev:För egen del ser jag dock mer allvarligt på såna här småbrister, de verkar oskyldiga men man har ingen kontroll över konsekvenserna vid de mer osannolika felen. Funkar bra miljoner ggr och om det är rätt tas även ett fel omhand utan konsekvenser men med lite såna här och mycket värre uppluckring kan de bli svårare och tom ödesdigra. Men det är bara lite olika sätt att se på det, om man gör något yrkesmässigt tycker jag man bör lägga sig vinn om att det är korrekt även om det kan vara lite jobbigt.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Eller vänt dosan uppochner och använt den öppna stutsen och skurit bort de två andra.En skruv i botten är väl OK
Protte
Protte
prototypen skrev:
Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig ang skruven, för när jag tänker efter så sitter det mesta apparaterna som har med kulo att göra ungefär på det där sättet...sen att jag tycker det är oproffsigt att sätta en apparatdosa så är en helt annan sak som inte har med säkerhet att göraelmont skrev:
Hålet ska däremot inte finnas där och gör man som "prototypen" & "elmont" säger så slipper man problemet med hålet, tar ingen som helst längre tid om man planerar för det från början
Nu ska jag inte "kapa" tråden mer
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Förutom att man inte får en studs att ansuta slangen i stället då.
Men Rosti, förklara gärna risken med det lilla hålet mot virket? Du har sett hur en modern strömställare ser ut? Dessutom är det ju inte heller blankledare vi kör med i Sverige.
//Patrik
Men Rosti, förklara gärna risken med det lilla hålet mot virket? Du har sett hur en modern strömställare ser ut? Dessutom är det ju inte heller blankledare vi kör med i Sverige.
//Patrik