Hej!

Jag har två st. http://ecatalogue.schneider-electri...634404&groupid=117537&navid=27027&navoption=2 som är över från min gamla lägenhet. Nu i huset vill jag ersätta två brytare (vanliga eljo trend vippbrytare), varav den ena är trappkopplad.

Min fråga är, går dessa dimmrar att använda i trappkoppling?
Det är strömställarkretsen jag vill trappkoppla, ej dimmerkretsen.

Om inte, kan jag använda bef. trådar på nöge vis och köpa en biapparat?


Vänligen,
David
 
Värt att notera i sammanhanget är att jag endast är intresserad av om det GÅR, så slipper jag ta dit elektriker i onödan.

Jag ska alltså inte koppla själv.
 
Hej,
Det står i schneiders instruktioner att det fungerar i trappkoppling, och om du tittar vidare framgår det nästan ur schneiders dokumentation hur man gör.
 
Om jag fattar rätt så vill du byta två stycken strömställare, den ena strömställaren är trappkopplad och ska bytas till en dimmer. Den andra strömställaren är en "vanlig" som bara styr en lampa, av och på och ska också bytas till dimmer?

//Patrik
 
Japp, ska byta tvp strömställare.
Den ena är trappkopplad och ska inte dimras, den andra styr bara en lampa och ska dimras.

Magnu: Jag har inte kunskap nog att kunna läsa ut det och vågar inte koppla själv heller. Jag klarar att byta ut ett uttag, en strömställare eller en kron, men när det trappas, då vågar jag inte längre...
 
Det krävs en extra slavenhet för att få det att fungera i trapp enligt schneider.
Men om jag kommer ihåg rätt nu, så fungerade det tvärt emot det du önskade. Du kunde få trappkopplingen dimrad, men inte den andra...

Därför tror jag inte du blir nöjd.
 
Ajdå, ja då blir det till att sälja dem.

Någon som e sugen? ;)

Tack för hjälpen!
 
magnu skrev:
Det krävs en extra slavenhet för att få det att fungera i trapp enligt schneider.
Men om jag kommer ihåg rätt nu, så fungerade det tvärt emot det du önskade. Du kunde få trappkopplingen dimrad, men inte den andra...

Därför tror jag inte du blir nöjd.

Och i stället för slav enhet kan man ha en fjädrande strömbrytare, mycket billigare...:cool:
 
Å nu har jag listat ut att det ska gå att styra även strömställardelen från annat håll.

Frågan är nu hur man listar ut vilken typ av trappkoppling som sitter där nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.