Med tanke på hur många hem som har Trend installerat har jag svårt att tänka mig att efterfrågan skulle försvinna. Även om alla nyinstallationer som idag använder Trend skulle gå över till Exxact så måste alla kompletterings- och utökningsjobb innebära en hel del Trend-apparater.
 
sajjen skrev:
Med tanke på hur många hem som har Trend installerat har jag svårt att tänka mig att efterfrågan skulle försvinna. Även om alla nyinstallationer som idag använder Trend skulle gå över till Exxact så måste alla kompletterings- och utökningsjobb innebära en hel del Trend-apparater.
Trend kommer säkert finnas kvar i minst ett år, skulle jag tro.
Vi får se hur det går med utfasningen sen. Kommer nog bli svårt.
Trend har ju som sagt funnits sedan 1987.

//Patrik
 
Hela katalogen på nya Exxakt finns här
Antingen börjar jag bli skumögd eller så är innanmätet identiskt med Merten som finns på bild här
 
HenrikHuslöse skrev:
Hela katalogen på nya Exxakt finns här
Antingen börjar jag bli skumögd eller så är innanmätet identiskt med Merten som finns på bild här
På bilden så kan man se att Merteninsatsen verkar vara jättetjock.
Insatsen på exxact är smalare än Trenden t.o.m.

//Patrik
 
Va in om grossisten idag. De sa att exxact är Merten, och att Merten ska försvinna. Så det är inte så konstigt att de ser ut som Merten i så fall.. :)
 
led-zep skrev:
Någon som vet när man får se exxact serien på hyllan?
Pratade med Schneider idag och Exxact kommer ut i slutet på denna vecka, först ut i butik trodde han att Elektroskandia är.
 
Skulle vara intressant och veta vad den vita färgen har för NCS-kod. Trends polarvita var ju S 0502-Y vilket gjorde att den smälte in väldigt väl i alla hem.
Schneider borde också göra en "Trend-ram" till Exxact-apparaterna för att kunna kombinera gammalt och nytt. Tyvärr känns inte designen av Exxact särskilt långsiktig. Mest en eftergift för en kostnadsjagande koncern och tillfälliga trender. Trend (som belönades med Utmärkt Svensk Form) hade "klassisk" över sig. Vi får väl se hur det går. Jag tror att installatörer kommer att gnälla så att Trend får hänga kvar längre än ett år.
 
Ang färg så är den
RAL 9003 eller NCS 0500-N

Ang "Trend-ram" till Exxact-apparaterna så är det inte möjligt pga det är en helt ny produkt och inte meningen att kunna blanda, den enda som kan användas är vanligt 2-vägs VU.
 
Enk Projektet skrev:
Ang färg så är den
RAL 9003 eller NCS 0500-N

Ang "Trend-ram" till Exxact-apparaterna så är det inte möjligt pga det är en helt ny produkt och inte meningen att kunna blanda, den enda som kan användas är vanligt 2-vägs VU.
Dåså. Det visar ju tydligt på kortsiktigheten i produkten. :|
 
Visserligen har jag bara sett Exxact på bild, och visst börjar Trend kännas lite gammal - men hallå? Kunde de inte kommit med något som ser bra ut iallafall?
 
Trend är ca 25 år gammal och en ELJO produkt, nu är det Schneider och eftersom Sverige är en totalt sett en ganska lite marknad så är det nog inte mycket vi kan styra över.
Ang utseendet är det nog bara att vänja sig eller byta fabrikat.
 
Vad vad jag hört från eljo-säljare så köpte eljo, Trend-designen från Merten på 80-talet. Merten har fortfarande en modell som har likadan ram som Trend (eller hade för några år sedan).
 
Patent och mönsterskydd är borta sedan några år och pga det finns det minst 4 kopior på marknaden, det kan kanske vara en orsak till att släppa Trend :)
Exxact är inte ens en ELJO produkt eftersom det varumärket kommer att försvinna på sikt,
Exxact by Schneider Electric är det riktiga namnet.
 
  • Gilla
pjkw
  • Laddar…
Då får jag väl ta mina kylskåpsmagneter till antikrundan snart då ;)
 
  • trend_brytare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trend_uttag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snaggletooth skrev:
Då får jag väl ta mina kylskåpsmagneter till antikrundan snart då ;)
Haha, iskallt! Nej gör inte det, jag köper dem gärna av dig, blir en bra födelsedagspresent till en Eljo-tokig kollega d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.