Hej,
Skulle stänga fönstret en dag, men det var omöjligt att vrida handtaget, så jag plockade ut spanjoletten. Försökte beställa en ny från Elitfönster men vårt fönster från -05 var tydligen för gammalt för att de skulle ha reservdelar. Så, plockade sönder spanjoletten för att kika lite men vet inte riktigt varför det kärvade, och är inte helt säker på hur jag ska få ihop den igen, alltså efter att ha bänt upp den, så vill den ju bara fjädra ut igen när man försöker trycka ihop den, så att säga. Jag är heller inte riktigt säker på vad som gjorde att den kärvade. Någon som har några tips?
Skulle stänga fönstret en dag, men det var omöjligt att vrida handtaget, så jag plockade ut spanjoletten. Försökte beställa en ny från Elitfönster men vårt fönster från -05 var tydligen för gammalt för att de skulle ha reservdelar. Så, plockade sönder spanjoletten för att kika lite men vet inte riktigt varför det kärvade, och är inte helt säker på hur jag ska få ihop den igen, alltså efter att ha bänt upp den, så vill den ju bara fjädra ut igen när man försöker trycka ihop den, så att säga. Jag är heller inte riktigt säker på vad som gjorde att den kärvade. Någon som har några tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Våra vridfönster från Elitfönster som också är från 2005 kärvade när vi flyttade in för 6 år sedan. Dom funkade att använda i ca 2-3 år sedan var det ett som låste sig totalt.
Letade då reda på något papper gällande underhåll och spanjoletterna ska smörjas årligen. Nu smörjde jag för 3 år sedan ca och dom har alla fungerat bra sen dess.
Letade då reda på något papper gällande underhåll och spanjoletterna ska smörjas årligen. Nu smörjde jag för 3 år sedan ca och dom har alla fungerat bra sen dess.
Fått ihop det hyfsat med skruvstäd, hammare och skruvmejsel. Ja, se till att smörja rejält och ofta ni (vi 😢) stackare med elitfönster. Att man kan sätta så smäckiga grejer på ett så pass dyrt fönster är ju ett hån mot köparna. Om någon läser detta som snart ska byta fönster, välj något annat fabrikat!
Svenska fönster/SP Fönster/ TrarydFönster säger också att det ska smörjas årligen. Högst troligen kommer alla tillverkare säga det.K kelegris skrev:
Sen att ett fönster fungerar närmare 20 år utan något större underhåll skulle inte jag säga är ett dåligt fönster.
Jag gissar iaf på att våra fönster iaf inte fått något underhåll efter 2011 eller om det var 2014 när ena utav de två äldre boende innan oss gick bort. Tveksam om det blivit något underhåll innan också.
Vi har Trarydsfönster på nedervåningen, och den stängningsmekaniken lär ju aldrig krångla under dess livstid.
Visst, 20 år är väl fine, men kan ändå inte komma över vilken skruttig spanjolett dom har slängt in. 10 öre på Temu liksom. Och sen dessutom inte tillhandahålla reservgrejer.
Visst, 20 år är väl fine, men kan ändå inte komma över vilken skruttig spanjolett dom har slängt in. 10 öre på Temu liksom. Och sen dessutom inte tillhandahålla reservgrejer.
Klicka här för att svara