Hallo!
Tar tacksamt emot tips och råd angående Elite Orginal fönster med alu-klädd utsida jämfört med Elite Extreme fönster med alu-klädd utsida.
Skiljer ju lite i pris, och till ett helt hus blir det lite kulor som rullar iväg...är det värt skillnaden?
Hittade bara gamla trådar på ämnet, och vad jag förstår så har fönstren förbättrats ytterligare ( med tanke på U-värdet ).
Tar tacksamt emot tips och råd angående Elite Orginal fönster med alu-klädd utsida jämfört med Elite Extreme fönster med alu-klädd utsida.
Skiljer ju lite i pris, och till ett helt hus blir det lite kulor som rullar iväg...är det värt skillnaden?
Hittade bara gamla trådar på ämnet, och vad jag förstår så har fönstren förbättrats ytterligare ( med tanke på U-värdet ).
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer i U-värde mellan dessa fönster men räknat i kw/h så är skillnaden mellan tex. 1,1 och 0,9 mindre än mellan 2,8 och 2,6 sedan brukar alla tillverkare också uppgradera inbrottsskydd på sina bästa modeller men ett Elite orginal är inte heller tjuven första val att bryta sig in genom. Kolla på energimyndighetens sida för energikalkyler på olika U värden .
Tänkt på att ju lägre u-värde desto mer utvändig kondens. I onsdags när det var kring noll och snöade en hel del så såg mina fönster ut enligt bild. Som tur var steg temperaturen en grad ute och allt rann av. Annars hade det suttit kvar till mitten på mars.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det beror på vädret.
Frosten kan hänga kvar hela dagen.
Ofta i alla fall fram till lunch.
Automatiska gardiner
Frosten kan hänga kvar hela dagen.
Ofta i alla fall fram till lunch.
Automatiska gardiner
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
Normalt kan man inte räkna hem merkostnader för lite bättre U-värde med sparade uppvärmningskostnader även om fönsterkrängarna påstår det.
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Och var går gränsen för "bättre UV-värde" då? Undrar, för våra fönster har ett värde på 2 och nog känns det som att om vi kom ner till iaf 1,1 så hade man sparat en hel del pengar under de kalla vintrarna, särskilt sen 2 av 3 ytterväggar är mest fönster...Thomas_Blekinge skrev:
Medlem
· Blekinge
· 12 235 inlägg
På http://www.edkalkyl.se/exempel.html kan du hitta en excelsnurra (fönsteråtgärder) där du kan räkna ut om det lönar sig att byta fönster överhuvudtaget. Och sedan kan man leka med att jaga U-värde och kolla om det lönar sig.
Klart sparar man uppvärmningskostander men man får väl kolla först om fönstren är de största läckor eller något annat. Tänk om väggarna är så dåligt isolerade att fönstren är faktiskt bättre än väggen, då är det tveksamt att jaga sista U-värdet.
Klart sparar man uppvärmningskostander men man får väl kolla först om fönstren är de största läckor eller något annat. Tänk om väggarna är så dåligt isolerade att fönstren är faktiskt bättre än väggen, då är det tveksamt att jaga sista U-värdet.
Medlem
· Västra götaland
· 97 inlägg
Det är därför vi börjar med (iaf delar av) fasaderna i vår (bor i Brf med par- och radhus). Fönstren blir om några år, då är de dessutom 30 år gamla.Thomas_Blekinge skrev:
Tack för länken, ska räkna lite där!
Klicka här för att svara
