Behöver justera ett två stycken fönsterdörrar, som tydligen har "hängt" sig och blivit ytterst tröga att öppna och stänga. Normalt görs detta mha en insexnyckel och en skruv som ska sitta i varje gångjärn. Icke på Elitfönster! Vad göra? Funderar på att byta ut deras gångjärn mot snäppet modernare. q(;^;)p

Finns det inga skruvar att justera så är det knäckning som gäller.

Känns minst sagt brutalt på sprillans nya fönster. Risken är att infästningen tar stryk. Karmen är ju trots allt i trä. Dessutom kan jag behöva justera någon gång i framtiden också.
Uruselt att Elitfönster inte använder moderna gångjärn.

• Gilla
Larsmadsen42
  • Laddar…
Man kan väl lägga nya slitbrickor runt gångjärnens tapp? Det beror ju på vad som är trögt.

Jag hade tills nyligen en gammal elitfönsterdörr som började kärva nere vid tröskeln. Jag hade inte lust att lyfta av dörren och lägga dit brickor, så jag höjde den en bit med en domkraft och satte ett par tre varv med rostfri ståltråd runt tapparna. Det fungerade bra i flera år.

Edit: jasså, dörrarna är nya? Då ska man inte behöva byta något. Min var 30 år gammal...

Vil nog påstå att justerbara gj är tämligen dåliga. De av nått är svårt att justera i framtiden. Knäckning är om man gör det rätt ingen svårt och det vill till om man skall skada. Har själv vart på en Boordörr med dessa Nya gj av typ justera åt alla håll. För det första så gick det inte att justera så mycket man ville, dessutom klarade inte träkarmen för många justeringar innan hela skiten gick sönder och man blev hänvisad att knäcka som vanligt. Tycker inte det låter konstigt. Troligen är karmen inte riktigt monterad från första början eller så har hela huskonstruktionen rört sig.

Är du säker på att det är dörrarna som hängt sig?

Är det nya dörrar i ett nytt hus, så är det helt normalt att man får justera KARMSKRUVARNA efter nå´t år, då konstruktionen torkat färdigt och satt sig.

Hmm.. jag vet inte vad jag ska säga, men justerbara gångjärn verkar funka ypperligt vad jag hört. Det finns för all del olika modeller och tillverkare. Vissa är säkert bättre än andra. Rätta mig om jag har fel, men är inte alla moderna ytterdörrar utrustade med justerbara gångjärn?
Varför en fönsterdörr för 20 tusen kronor ska dras med stenåldersteknik är för mig en gåta.

Det är ett stenhus och fönstren är inte monterade med karmskruvar, eftersom de sitter nästan i liv med fasaden. Istället sitter det hålplåtar som är skruvade i karmen, och i andra änden med långa lättbetongskruvar in i smygen.
Allt var frid och fröjd de två-tre första veckorna. Sedan började problemen med att fönsterdörrar "hängde" sig. Det syns ganska tydligt när man tittar vid tröskeln och upptill. Att stommen skulle ha rört sig kan man utesluta. Jag har inte noterat några sprickor i väggar.

På några vridfönster kunde man innan monteringen se att karmen inte var perfekt. När karmunderstycket låg i våg, så gjorde inte karmsidostycket det. Trots det fungerar de ok, till skillnad från fönsterdörrar som inte var behäftade med samma tillverkningsfel.

P
Nog sjutton finns det insex i dom. Vi har Elit Complete Alu fönster dörrar.
Det sitter ett "lock"som du först måste skruva av.
Sen finns det en liten insex som är till för att låsa som skruv som sitter inne i gångjärnen
Dom du måste lossa för att sen ta en stor insex uppefrån och justera höjden

TheStills skrev:
You made my day! Hoppas innerligt att det är så som du säger, och just nu är allt för glad för att skämmas att jag kunde ha missat det. Kollar genast imorgon bitti.

isolde skrev:
You made my day! Hoppas innerligt att det är så som du säger, och just nu är allt för glad för att skämmas att jag kunde ha missat det. Kollar genast imorgon bitti.
Problemet är garanterat att karmen inte är fäst i framkant utan men hålplåtar. Moderna treglas rutor är så tunga att man måste fästa upp dem i karmen samt ytterligare förstärkningsskruvar i framkant av karm.(byt ut en av gångjärnskruvarna mot en längre skruv som går in i stommen och förhhindra att karmen sätter/vrider sig.
Moderna ytterdörrar tex har 9 karmskruvhål. det Nionde sitter i framkant upptill av karmen.

verktygsgurun skrev:
Problemet är garanterat att karmen inte är fäst i framkant utan men hålplåtar. Moderna treglas rutor är så tunga att man måste fästa upp dem i karmen samt ytterligare förstärkningsskruvar i framkant av karm.(byt ut en av gångjärnskruvarna mot en längre skruv som går in i stommen och förhhindra att karmen sätter/vrider sig.
Moderna ytterdörrar tex har 9 karmskruvhål. det Nionde sitter i framkant upptill av karmen.
Menar du att jag ska behöva modifiera Elits konstruktion? Dessutom ger det inget att borra så nära vägglivet. Däremot skulle man kunna slå in kilar mellan karmen och väggen för att motverka eventuell vridning av karmen, då jag själv tycker den är ganska klen. Den skulle i så fall ha gett vika efter några veckor. Märkligt.

TheStills skrev:
Sen finns det en liten insex som är till för att låsa som skruv som sitter inne i gångjärnen
Dom du måste lossa för att sen ta en stor insex uppefrån och justera höjden
Dessvärre fanns det inga skruvar på inåtgående försterdörrar, som är utrustade med pyttesmå gångjärn. Suck.

P
Har du inåtgående fönsterdörrar? Har Elit det i sitt normala program? Något specialbeställt?
Så små gångjärna kan du väl inte ha? Fönsterdörrar är ju tunga som f-n

Modifiera och modifiera...en extra skruv är inte att modifiera tycker jag. Gångjärnnen på en inåtgående dörr kan endast justeras genom att lyfta av dörren sen antingen skruva in eller ut den del som sitter i karmen ett par varv. Har du skummat elller drevat dörren ??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.