Hej alla!
Jag har ett mindre fast/icke-öppningsbart fönster i garaget där den innersta glasspanelen spräckts. Jag plockade lös det idag och har nu tittat lite närmare på det och jag får intrycket av att man inte kan byta bara själva glaskassetten, inte på något enkelt sätt i alla fall…

Det kanske är så att man byter ”hela fönstret” inklusive karmen och den lilla ”läppen” i aluminium, dvs allt på bilden här - kan det stämma?

Thanks!
/Rikard

Fast fönster med sprucken innerglasruta och vit träkarm, placerat utomhus mot en vägg av vit panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det sitter glaslist på utsidan som du lite försiktigt kan bända bort utifrån vad jag kan se.
Sedan brukar man kunna bända bort blecket nedtill som troligtvis sitter i plasthakar undertill.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det sitter glaslist på utsidan som du lite försiktigt kan bända bort utifrån vad jag kan se.
Sedan brukar man kunna bända bort blecket nedtill som troligtvis sitter i plasthakar undertill.
Ahaaa, de här tre listerna med andra ord?

Fönsterkarm med tre vita lister, markerad med en grön pil som pekar på listen, utomhus i dagsljus.
Skapa konto

/Rikard

PS Tack för ett supersnabbt svar!!

De tre plastlisterna gick bra att lossa men det där aluminiumblecket sitter som berget, likaså själva kassetten…

Aluminiumlist och glaskassett i dörrkarm, svår att ta bort, diskussion om byte hos glasmästeri.
Skapa konto

Kanske att glasmästeriet som jag köper glaskassetten av kan byta den :)

/Rikard

Har inte lossat sådant bleck, men de jag satt på plats och tagit bort har haft plastfästen under. Man har då tryckt dit det rakt framifrån och tagit bort genom att pressa det rakt ut från glaset, dvs inte uppåt.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Sitter med clips med hakar på undersidan. Man kan se det om man tittar underifrån samtidigt som man drar listen uppåt. Du känner var dom sitter om du sticker upp en plastlinjal och drar längsmed. Annars fixar glasmästaren det om du lämnar in fönstret.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Jag fick ett bra pris (drygt 2600kr inkl moms) på ett nytt fönster komplett med karmar, droppbleck, etc. så jag har beställt ett sådant nu - tack för assistansen!
/Rikard

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.