https://www.facebook.com/groups/873...tlX2Idz84CWTuMAyiktGW32I96Dtbbak&__tn__=<,P-R

Sofia Olsson

En svart stjärna, illustration över alternativ för elförsörjning till ett tiny house. Rising contributor
· derpnotsoSc0g895612uiw0mnl8u8cf09h3gstuhg67c1o883i8 f0clJl2m ·

Hej allesammans!

Jag funderar på elförsörjning till mitt lilla tiny house (9 kvm) och har kommit fram till fyra alternativ. Bra att veta att jag verkligen inte behöver mkt el; ladda mobil, dator & 2 laddbara lampor (värme kommer från kamin och lagar mat på gasol). Det finns ett hus 50 m bort som jag kan dra el från, finns en vanlig stickpropp på utsidan. Är i nuläget inte aktuellt att gräva ner sladd utan den får gå ovan mark.

Kommer anlita elektriker för att göra jobbet men vill själv förstå alternativen bättre först. Jag är verkligen nybörjare när det gäller el så var tålmodiga med mig :-)

1. Vanlig 1-fas skarvsladd från ellutag på utsidan av huset --> elintag monterat utanpå mitt TH
2. Bredare 1-fas kabel (vet inte vad sån heter, men en sån med 3 stick i) från huset (behöver då installera ett uttag för den) --> elintag på utsidan av mitt TH
3. 3-fas kabel från huset (behöver då installer uttag för detta) --> intag på utsidan av mitt TH
4. Laddbart batteri med uttag, som jag senare kan koppla till solceller. Har ändå tänkt att jag i längden ska leva offgrid

Beror på hur du nyttjar ditt TH. Med den förbrukning du antyder räcker det med enfas, kraftig ledare (4 mm2) och en klenare säkring i huvudhuset för detta uttag. Detta pga det stora avståndet. En exakt beräkning får du säkert snart här på forum.
Dock är lätt hänt att man plötsligt vill använda mer el så då har man begränsningar.
3-fas ger ju mer kräm, kanske t o m en liten värmekälla.