https://www.facebook.com/groups/873...tlX2Idz84CWTuMAyiktGW32I96Dtbbak&__tn__=<,P-R

Sofia Olsson

En svart stjärna, illustration över alternativ för elförsörjning till ett tiny house. Rising contributor
· derpnotsoSc0g895612uiw0mnl8u8cf09h3gstuhg67c1o883i8 f0clJl2m ·

Hej allesammans!

Jag funderar på elförsörjning till mitt lilla tiny house (9 kvm) och har kommit fram till fyra alternativ. Bra att veta att jag verkligen inte behöver mkt el; ladda mobil, dator & 2 laddbara lampor (värme kommer från kamin och lagar mat på gasol). Det finns ett hus 50 m bort som jag kan dra el från, finns en vanlig stickpropp på utsidan. Är i nuläget inte aktuellt att gräva ner sladd utan den får gå ovan mark.

Kommer anlita elektriker för att göra jobbet men vill själv förstå alternativen bättre först. Jag är verkligen nybörjare när det gäller el så var tålmodiga med mig :-)

1. Vanlig 1-fas skarvsladd från ellutag på utsidan av huset --> elintag monterat utanpå mitt TH
2. Bredare 1-fas kabel (vet inte vad sån heter, men en sån med 3 stick i) från huset (behöver då installera ett uttag för den) --> elintag på utsidan av mitt TH
3. 3-fas kabel från huset (behöver då installer uttag för detta) --> intag på utsidan av mitt TH
4. Laddbart batteri med uttag, som jag senare kan koppla till solceller. Har ändå tänkt att jag i längden ska leva offgrid

Beror på hur du nyttjar ditt TH. Med den förbrukning du antyder räcker det med enfas, kraftig ledare (4 mm2) och en klenare säkring i huvudhuset för detta uttag. Detta pga det stora avståndet. En exakt beräkning får du säkert snart här på forum.
Dock är lätt hänt att man plötsligt vill använda mer el så då har man begränsningar.
3-fas ger ju mer kräm, kanske t o m en liten värmekälla.
Alla kabellösningar med med kabel ovan mark är möjliga men mycket opraktiska. Det kräver speciella typer av kabel som är godkända för fast installation på mark. Bara lägga ut skarvsladdar är ingen bra ide för det är att betrakta som en fast installation. Är huvudhuset och TH samma fastighet? Om inte får du inte mata TH från huvudhuset.
Återstår solceller med batteri. Kommer inte att fungera vintertid, eller också måste du installera enormt med solcellsyta men du har ju bara 9 m2. Och kommer att kosta mycket mer än en fast installation.

Tack för ditt utförliga svar Thomas. Gav mig en hel del att tänka på.
Gjorde en snabb uträkning att jag behöver ca 500 Wh per dag.

Fortsättning från den andra tråden:
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-ny-el-till-tinyhouse-elcentral-utomhus.502953/post-6202131
Hej! Tack för svar :)
Jo, ditt första förslag (att dra en enkel skarvsladd som jag sedan kapar av stickproppen på och drar genom ett litet hål i väggen) var min första ide. Men när jag läst mer här i trådarna ser jag att många påminner om att gummisladdar inte ska dras genom vägg (fast installation) då det inte är säkert. Sen skulle jag kunna göra ett större hål och dra hela skarvsladden genom det men känns inte så kul att göra ett så stort hål i väggen för en temporär lösning (och kanske inte så säkert i längden det heller?).

Kommer inte ha så stor energiförbrukning (främst ladda mobil, dator och 1-2 laddbara lampor) men vill ju att det ska vara säkert. Har startat en egen tråd om detta nu där jag raddar upp de olika lösningar jag ser just nu. Ursäkta att jag kapa tråden :)
Det som är det större problemet med gummikabel såsom du tänkt använda den är inte att den är dragen genom ett hål i väggen. Det är att den ligger permanent på marken. Någon paragrafryttare kan möjligen hävda att man inte får dra en gummikabel genom väggen på det viset. Men det är inte det som har med säkerhet att göra. För dator och två lampor kommer det att fungera utmärkt att dra en skarvsladd genom ett hål i väggen. Men det är sannolikt problem att få allt enligt reglerna med en skarvsladd så lång som 50 m. Det kan vara svårt att hitta en så lång skarvsladd. Och att skarva två stycken så att skarven ligger permanent på marken är inte så lyckat.

Jag tror att det kan visa sig lite bökigare än du tänkt att uppfylla alla regler. Men om du tänkt tänja på dem en aning så är inte hålet i väggen där kabeln passerar ett stort problem.

• Gilla
THOW.Sofia
  • Laddar…
Tänk på att det är jätteviktigt att det finns en jordfelsbrytare som skyddar uttaget på huset som strömmen kommer ifrån. Sedan bör man räkna på kabelns längd. Ev. behövs en extra liten säkring för just det uttaget, men det går ju bra om du bara har ett lågt effektbehov.

Edit: Amazon tycker jag säljer EKKJ jordkabel till hyfsat bra pris: https://www.amazon.se/MAS-Premium-®...l&qid=1745340504&sprefix=EKKJ,aps,208&sr=8-18

Redigerat:
  • Gilla
THOW.Sofia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.