Hej!

Jag är i planeringsfasen av att bygga en husbåt men har fastnat på ämnet elförsörjning...

Nu undrar jag då vad som är vettigast att satsa på för att driva denna bonad på ca 24kvm.

De grejerna jag kommer på som jag tänkt använda mig av är lågenergilampor, kylskåp, ev liten tv (LED) samt mindre apparater som dvd, mobilladdare m.m. Dock vill jag känna att jag tagit till lite extra ifall det skulle tillkomma något som jag inte tänkt på innan.

Har tittat runt lite på diverse elverk men får inte grepp om ämnet... kylskåpet t.ex måste ju ha konstant ström. Behöver jag då ett batteri(??) som laddas och sköter den konsumtionen? Finns det andra alternativ som ex. solenergi, vindenergi som går att använda sig utav till en vettig penning?

Alltså det jag vill veta är vad behöver jag för produkter för att kunna försörja denna byggnation med el konstant?

MVH Alexander

Finns det inte möjlighet till fast elanslutning via elplint?

Har du funderat på gasol? I byggbodarna i skogen brukar man använda gas till bl.a kylskåp, värmeskåp, vv-beredare. För belysning har man solcellspaneler på taket.

Sök på gasolkylskåp så kanske du får någon träff.
http://www.legoelektronik.se/se/produkter/gasolprodukter/

Eftersom husbåten bara kommer att användas till säsongsboende och kommer till stora delar ligga ute till havs så finns det inga möjligheter att ha fast anslutning. Tack för tipset om gasolkylskåp, det kanske medför att jag inte behöver ha konstant ström och därför kommer jag kanske kunna använda mig av elverk trots allt!

Med ett elverk som körs regelbundet bör du klara kylskåpet med batterier som stöds av solpaneler. Det är det vanliga upplägget på båtar fast man använder båtens motor som "elverk". Det brukar räcka att köra motorn någon timme per dag för att kunna driva kylskåpet samt övrig elektronik ombord.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.