Tycker jag har lite för hög elförbrukning.
Har kontroll på vad min värmepump, kyl/frys tar.
Mäter med effektmätare som man sätter i vägguttaget (Ja, värmepumpen är fulinstallerad av tidigare ägare med stickpropp).
Min villa på 99 m2 + ungefär lika mycket i biarea.
Har elvärme, samtliga elementär avstängda. kollat minst 3 ggr att så är fallet.
Men likväl så förbrukar huset ca: 15-20 KW per dygn. Värmepumpen borträknad.
Kyl/frys tar ca: 1,5 KW per dygn.
1 person, låg vattenförbrukning, normalt TV-tittande och datoranvändande.
Så jag undrar finns det någon effektmätare som man sätter i elcentralens "skruvsäkring"?
Så att jag kan se respektive fas strömförbrukning?

B
Har du mätt vvb?

Vilket ventsystem har du?

B BSOD skrev:
Har du mätt vvb?
Stängde av VVB under 2 dygn, ingen större skillnad.

E elmont skrev:
Vilket ventsystem har du?
Mekanskt (?) med en frånluftsfläkt som suger konstant från badrum och tvättstuga.
Fläkten ifråga är just nu bortkopplad men Vattenfalls redovisning "släpar efter" någon dag eller så.

Jag har också en tomgångsförbrukning på 15-20 kWh förutom värmen. Förutom tvätt/disk/spis för två har jag två datorer igång dagtid. Men det verkar finnas något annat. Inga fläktar.

fotohasse fotohasse skrev:
Men likväl så förbrukar huset ca: 15-20 KW per dygn.
Är det mycket? Vi gör av med el i den storleksordningen i en lägenhet.

men Vattenfalls redovisning "släpar efter" någon dag eller så.
Läs av mätaren själv för att slippa den felkällan är mitt förslag.

Så jag undrar finns det någon effektmätare som man sätter i elcentralens "skruvsäkring"?
Eventuellt kan mätaren visa ström/effekt per fas. Annars är det enklaste sättet att hitta uppenbara strömtjuvar att bara koppla in en fas i taget och då mäta förbrukningen på just den fasen med den vanliga elmätaren.

Alfredo Alfredo skrev:
Är det mycket? Vi gör av med el i den storleksordningen i en lägenhet.

Läs av mätaren själv för att slippa den felkällan är mitt förslag.

Eventuellt kan mätaren visa ström/effekt per fas. Annars är det enklaste sättet att hitta uppenbara strömtjuvar att bara koppla in en fas i taget och då mäta förbrukningen på just den fasen med den vanliga elmätaren.
Mätaren sitter ute i ett skåp på andra sidan gatan.
Förmodligen för att underlätta avläsning av mätarna, mitten av-70 talet.

Mätaren sitter ute i ett skåp på andra sidan gatan.
Ja det krånglar ju till det hela. :(

Hos Energibutiken.se kan du köpa enfas mätare för ca 200:-/st samt en kapsling för ca 150:- sedan behöver du lite tråd (MK6/RK6) för ca 100:- Arbetstiden för montaget är ca 1-2 timmar

Märkligt att avstängd varmvattenberedare inte syns på förbrukningen.
15 kWh/dygn motsvarar ca 600 W i medelförbrukning.
Kanske är det spisanvändandet som drar effekt?

E etompau skrev:
Märkligt att avstängd varmvattenberedare inte syns på förbrukningen.
Fast har vi inte haft några trådar där folk blir lurade av "preliminära" (läs påhittade) förbrukningssiffror från elbolaget? Jag tror man måste ha möjlighet att läsa av en egen mätare i "realtid" för att på ett praktiskt vettigt sätt leta energitjuvar.

Men likväl så förbrukar huset ca: 15-20 KW per dygn.
kWh?

Alfredo Alfredo skrev:
Fast har vi inte haft några trådar där folk blir lurade av "preliminära" (läs påhittade) förbrukningssiffror från elbolaget? Jag tror man måste ha möjlighet att läsa av en egen mätare i "realtid" för att på ett praktiskt vettigt sätt leta energitjuvar.
Ja kanske är det just så.
Fick en mätare från Eon när de testade sitt 100koll-system. En mycket bra pryl som förutom mätning via ir-ögat på elmätaren också mäter på individuella förbrukare (max 9 st.).

Har nu bytt ut varmvattenberedaren från 1976 på 295 liter till en ny på 55 liter.
Elförbrukningen har minskat med 7-8 KWh/dygn.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.