34 788 läst ·
19 svar
35k läst
19 svar
Elförbrukning varmvattenberedare?
Sida 1 av 2
A
Amarace
Medlem
· Dorotea (Lapplands Sydport)
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- Dorotea (Lapplands Sydport)
- 404 inlägg
Har "panikköpt" en varmvattenberedare då den inbyggda i min vedpanna har gått sönder. Blev en 100liters Gorenje från Jula som drivs med 220v 2Kw, 4h uppvärmningstid.
Nu till frågan, vad kan förbrukningen ligga på med en sådan tro om man har den igång dygnet runt? Det går ju åt ca 8Kwh för att först värma upp den, men sedan för att hålla temperaturen, vad kan den tänkas dra per dygn i kwh räknat?
Om jag väljer att starta den varje gång jag behöver varmvatten så lär den ju dra runt 10Kwh kanske (8kwh bara för att värma upp och ytterligare 2Kwh för att hålla varmt under dusch o.s.v.)
Rummet den står i håller en tempratur på runt 7-13 grader ( i källaren).
Att jag undrar är för att få en uppskattning om jag ska ha den på jämt eller inte helt enkelt. Har aldrig haft en Elvarmvattenberedare förr så jag har själv inte en aning.
Nu till frågan, vad kan förbrukningen ligga på med en sådan tro om man har den igång dygnet runt? Det går ju åt ca 8Kwh för att först värma upp den, men sedan för att hålla temperaturen, vad kan den tänkas dra per dygn i kwh räknat?
Om jag väljer att starta den varje gång jag behöver varmvatten så lär den ju dra runt 10Kwh kanske (8kwh bara för att värma upp och ytterligare 2Kwh för att hålla varmt under dusch o.s.v.)
Rummet den står i håller en tempratur på runt 7-13 grader ( i källaren).
Att jag undrar är för att få en uppskattning om jag ska ha den på jämt eller inte helt enkelt. Har aldrig haft en Elvarmvattenberedare förr så jag har själv inte en aning.
Den ska vara på förjämnan. Elförbrukningen beror till största delen på hur mycket varmvatten som förbrukas.
A
Amarace
Medlem
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- 404 inlägg
Fotografen skrev:
Jo, men hur kan förbrukningen tänkas ligga? Jag duschar varannan dag kanske, i övrigt går inte så mycket varmvatten, mer än att man tvättar sig några gånger per dag också såklart, men jag spolar inte mer än nödvändigt. Då Sambon är hemma så kan det väl dubblas då (men man duschar ju inte varje dag).
Nån som kör med beredare och kanske har en aning om deras förbrukare?
En annan anledning att jag funderar lite på detta är för att jag ju kör elpatron på Värmesystemet, den går ofta när det är kallt och är ju på 6Kw, motorvärmaren går ju med sina 1700-2500watt några timmar per dag, ett element på 1000w + då all annan förbrukning.
Så jag får ju såklart sätta beredaren på den fas som belastas minst. Men det är ändå ytterligare en belastning på huvudsäkringarna.
Skruva upp termostaten på max, då går det åt minst varmvatten, om du har en blandnings ventil efterförstås....
Stänger du av beredaren när du inte längre behöver varmvatten för att seda slå på den igen innan du tänker duscha så kommer förmodligen energiförbrukningen att bli mycket marginellt lägre än om den hade stått på hela tiden. En ny, bra isolerad beredare läcker inte mycket. För några veckor sedan under stormen Per hade vi elavbrott i ~18 timmar. Eftersom vi har enskilt vatten så kunde vi inte förbruka något varmvatten under denna tid då vattenpumpen inte heller gick. Efter 18 timmar när strömmen kom tillbaka hade varmvattnet i vår Metro 110L beredare inte blivit kännbart kallare. Det var fortfarande hett.
Moderator
· Stockholm
· 56 268 inlägg
När det gäller att spara genom att stänga av beredaren. Om man slår på beredaren efter så kort tid att vattnet fortfarande är någorlunda varm, så sparar man i nprincip ingen el alls genom att stänga av. All el man har sparat under tiden den var avstängd så åt till att värma upp den igen. Om man däremot skall vara borta i flera veckor så kan det finnas lite att spara. Om beredaren får bli kall och förbli kall under en tid, då sparar man el för den tid som den är helt kall.
Men en beredare drar inte mer än kanske 20-30w i genomsnitt för att hålla sig varm. Ungefär 50 öre per dygn.
Om du är orolig för huvudsäkringen så skall du absolut inte hålla på och stänga av och på beredaren. För då får du regelbundet stor belastning för återuppvärmning.
Men en beredare drar inte mer än kanske 20-30w i genomsnitt för att hålla sig varm. Ungefär 50 öre per dygn.
Om du är orolig för huvudsäkringen så skall du absolut inte hålla på och stänga av och på beredaren. För då får du regelbundet stor belastning för återuppvärmning.
A
Amarace
Medlem
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- 404 inlägg
pefo skrev:Stänger du av beredaren när du inte längre behöver varmvatten för att seda slå på den igen innan du tänker duscha så kommer förmodligen energiförbrukningen att bli mycket marginellt lägre än om den hade stått på hela tiden. En ny, bra isolerad beredare läcker inte mycket. För några veckor sedan under stormen Per hade vi elavbrott i ~18 timmar. Eftersom vi har enskilt vatten så kunde vi inte förbruka något varmvatten under denna tid då vattenpumpen inte heller gick. Efter 18 timmar när strömmen kom tillbaka hade varmvattnet i vår Metro 110L beredare inte blivit kännbart kallare. Det var fortfarande hett.
Men detta är en lågbudget, så ja misstänker isoleringen inte är lika bra på den. Fast i morse då den varit avstängd i 3,5 timmer var det då nog varmt för o duscha.
Problemet med att ha den på hela tiden är belastningen nu då det är kallt ute, har 16A huvudsäkringar så det blir mycket belastning tyvärr.
Ja ska försöka mäta upp vilken fas det är minst belastning på och koppla den på den fasen och se.
(huvudsäkringar på vinden som man inte går upp på i onödan, allrahelst då det är kallt, så man vill inte att en huvudsäkring går)
Med 16A och elpatronen i pannan på så får man ju bara 6A över på varje fas
Som redan påpekats: Du ska inte hålla på och slå av och på varmvattenberedaren. Speciellt inte om det är huvudsäkringarna du oroar dig för. Du belastar hvudsäkringarna mycket hårdare om du håller på så.
Får man fråga varför du valde en enfasberedare? En trefasberedare är ju mycket "snällare" mot huvudsäkringarna.
Får man fråga varför du valde en enfasberedare? En trefasberedare är ju mycket "snällare" mot huvudsäkringarna.
A
Amarace
Medlem
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- 404 inlägg
Det blev en enfas av den enkla anledningen att det dels blev ett akutköp och dels för att den var mycket billigare för min bottenkörda ekonomi just nu.ampz skrev:Som redan påpekats: Du ska inte hålla på och slå av och på varmvattenberedaren. Speciellt inte om det är huvudsäkringarna du oroar dig för. Du belastar hvudsäkringarna mycket hårdare om du håller på så.
Har sett begandade beredare av bra fabrikat hela vintern på Blocket, men just nu när jag behövde en så hitta ja ingen, annars hade det varit första alternativet eftersom detta är tillfälligt till dess jag kan byta pannan.
Kolla installationsbeskrivningen. Ofta går de lite större beredarna att koppla in som tvåfas. Då får man lite mer effekt men belastar varje säkring lite mindre. Men värmepatronen måste vara gjord för det så kolla ordentligt.Amarace skrev:
A
Amarace
Medlem
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- 404 inlägg
Jepp, det ingår redan i planerna att isolera den merbonnen skrev:
Hehe, är det.....Defender tro? (Fordson duger, så länge det är Plusgrader
Den gör tyvärr inte att köra på Tvåfas, bara enfas.
A
Amarace
Medlem
· 404 inlägg
Amarace
Medlem
- 404 inlägg
Förklara "fippla" med elen??ornet skrev:
Jag tänker inte höja huvudsäkringarna på eget bevåg, och jag vill inte höja det med den extrakostnad det innebär heller i nuläget. Får se sedan hur det blir om jag behöver det, svetsar m.m. en del också så det kan ju var bra att slippa tänka på vad man har igång i övrigt jämt.