Scouten skrev:
Förbrukar något nästan 1000W, så blir den största delen av det till värme.
Vad tar det som inte blir värme vägen då?

kisumisu kisumisu skrev:
Intressant grej med Ikea Sparsnäs. Den tar tid att reagera.
Inte helt oväntat med en mätare som läser av blinkningar likt Sparsnäs. Vid så låga laster kommer blinkningarna väldigt sällan och det finns antagligen något slags filtrering i Sparsnäs som ser till att enskilda missade blinkningar inte gör att mätvärdet hoppar hej vilt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Eller så kollar du (om du har möjlighet via elleverantörens sida) om någon förbrukning har skett under de 1-2 timmar som ALLT var avstängt.
Det är säkrare att faktiskt läsa av elmätaren före respektive efter provperioden. Kan finnas onödiga fördröjningar/felkällor/uppskattningar i webstatistiken enligt andra trådar här.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
1 KW är rätt så mycket, tänkte bara att den inte går varm.
Ja det är det. Är i vanliga fall både händig, noga med husets prylar och snabb på bollen. Här har det dock gått åt helvete och nu kommer han i morgon och jag känner lite att det blir vad det blir nu. Vi får se.

Sittställning
M MrDizzy skrev:
Jag ritade min FTX ritning i paint , gick hur bra som helst.
Nu har jag bara 1 bostadsvåning och källare och då är stalltippset att bara rita och installera FTX på bostadsvåningen och inte både bostadsvåningen och källaren samtidigt.
Varför?
Mjo, gör man bara 1 våning behövs inte nån 3D ritning , utan en enkel i paint fungerar fint.
Sen gör man klart + OVK och får slutbesked
Först efter detta kör du källaren.
Då behövs ingen ritning längre eller ens anmälan.
Detta för att den stora ändringen är självdrag / mekanisk ventilation -> FTX som gjorts på bostadsvåningen.
Att lägga till källaren räknas som en mindre ändring och då är det vara tuta och köra utan extra byråkrati :)

Tar man bostadsvåningen och källaren samtidigt så ville min kommun iaf ha en 3D ritning.
Och precis som du , kände jag inte att jag orkade fixa en sån själv

Bästa tipset ever! Har du också tips på flöde ?

Sittställning
S Sesulo skrev:
IVT's pumpar vid det årtalet har en intern och en extern cirkulationspump för att hantera bypassfunktionen. Min pump drar 220wh i 'standby' och då är den interna köldbärarpumpen inställd på kontenuerlig drift, den interna på att gå med kompressorn och externa på kontenuerlig drift.
Jag har bara 2 pumpar. En för radiator och VV och en för köldbärare.
Det sitter en växelventil som skiftar värmen så att säga.
Bytade till en alpha 2 Grundfos för ett sen, men det gick ju från ca 100watt till 14watt i dessa tider betalar den av sig fortare än väntat :D

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Vad tar det som inte blir värme vägen då?
:D Det lyser väl ut genom fönstren!

Sittställning Forlowt skrev:
Bästa tipset ever! Har du också tips på flöde ?
Jepp. Jag gör ett inlägg imorrn om hur jag räknade på flöden och mätte upp själv innan ovk:n
(sitter via telefonen nu)

• Älska
Sittställning
  • Laddar…
Är väl ganska lätt att ta reda på.
Stäng ner hälften av säkringarna i el centralen så kan du utesluta den halvan om det fortfarande drar. Sen fortsätta så några nätter så borde du vet vilken säkring/rum som drar de extra 300.

kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Det är säkrare att faktiskt läsa av elmätaren före respektive efter provperioden. Kan finnas onödiga fördröjningar/felkällor/uppskattningar i webstatistiken enligt andra trådar här.
Så sant. Men då får husets övriga grejor vara utan ström en lång period.
Sedan finns det rätt lite info i vattenfalls mätare. Rätt så usla mätare!

Hade en gång i tiden när jag bodde i lägenhet och inte hade Vattenfall som nätoperatör. En elmätare som man kunde i realtid se förbrukning i displayen, utan några extra tillbehör som sparsnäs...

Fanns nån liknande mätare här på tråden...

Sittställning
kisumisu kisumisu skrev:
Så sant. Men då får husets övriga grejor vara utan ström en lång period.
Sedan finns det rätt lite info i vattenfalls mätare. Rätt så usla mätare!

Hade en gång i tiden när jag bodde i lägenhet och inte hade Vattenfall som nätoperatör. En elmätare som man kunde i realtid se förbrukning i displayen, utan några extra tillbehör som sparsnäs...

Vi har en sådan mätare som mäter varje fas, volt, watt och ampere

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:

Det kan man med i stort sett alla elmätare som har installerats de senaste 5-10 åren.

kisumisu
useless useless skrev:
Det kan man med i stort sett alla elmätare som har installerats de senaste 5-10 åren.
Ja kanske det, men min mätare är från ca 2006-2007. I första huset som vi flyttade till hade dem precis bytt till "digitala mätare" dit flyttade vi 2007, nu bor vi inte kvar i det huset men i ett annat. Det här huset vi bor har precis samma mätare!

Undra när Vattenfall byter till mätare som visar Fas, Volt, Watt och Ampere?? :thinking:

Jag har haft såna mätare länge i alla mina hus. Ta en bild på mätaren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.