18 277 läst ·
122 svar
18k läst
122 svar
Elförbrukning tomgång, var fan!
Inte helt oväntat med en mätare som läser av blinkningar likt Sparsnäs. Vid så låga laster kommer blinkningarna väldigt sällan och det finns antagligen något slags filtrering i Sparsnäs som ser till att enskilda missade blinkningar inte gör att mätvärdet hoppar hej vilt.kisumisu skrev:
Det är säkrare att faktiskt läsa av elmätaren före respektive efter provperioden. Kan finnas onödiga fördröjningar/felkällor/uppskattningar i webstatistiken enligt andra trådar här.M Matte Bygg skrev:
M MrDizzy skrev:Jag ritade min FTX ritning i paint , gick hur bra som helst.
Nu har jag bara 1 bostadsvåning och källare och då är stalltippset att bara rita och installera FTX på bostadsvåningen och inte både bostadsvåningen och källaren samtidigt.
Varför?
Mjo, gör man bara 1 våning behövs inte nån 3D ritning , utan en enkel i paint fungerar fint.
Sen gör man klart + OVK och får slutbesked
Först efter detta kör du källaren.
Då behövs ingen ritning längre eller ens anmälan.
Detta för att den stora ändringen är självdrag / mekanisk ventilation -> FTX som gjorts på bostadsvåningen.
Att lägga till källaren räknas som en mindre ändring och då är det vara tuta och köra utan extra byråkrati
Tar man bostadsvåningen och källaren samtidigt så ville min kommun iaf ha en 3D ritning.
Och precis som du , kände jag inte att jag orkade fixa en sån själv
Bästa tipset ever! Har du också tips på flöde ?
Jag har bara 2 pumpar. En för radiator och VV och en för köldbärare.S Sesulo skrev:
Det sitter en växelventil som skiftar värmen så att säga.
Bytade till en alpha 2 Grundfos för ett sen, men det gick ju från ca 100watt till 14watt i dessa tider betalar den av sig fortare än väntat
Forlowt skrev:
Tog en sväng förbi datorn redan ikväll
Följde denna
https://soliduct.se/luftflode
sen köpte jag
https://www.conrad.se/p/voltcraft-pl-130-an-anemometer-04-till-30-ms-123400
och gjorde en egen tratt att sätta över luftdonen.
Har för mig att för att få den att visa nått vettigt på små luftflöden så satte jag den att visa en faktor 10 eller 100 för högt.
jag var nästan spon on mot proffsens verktyg på OVK:n
Så sant. Men då får husets övriga grejor vara utan ström en lång period.Alfredo skrev:
Sedan finns det rätt lite info i vattenfalls mätare. Rätt så usla mätare!
Hade en gång i tiden när jag bodde i lägenhet och inte hade Vattenfall som nätoperatör. En elmätare som man kunde i realtid se förbrukning i displayen, utan några extra tillbehör som sparsnäs...
Fanns nån liknande mätare här på tråden...
Vi har en sådan mätare som mäter varje fas, volt, watt och amperekisumisu skrev:
Så sant. Men då får husets övriga grejor vara utan ström en lång period.
Sedan finns det rätt lite info i vattenfalls mätare. Rätt så usla mätare!
Hade en gång i tiden när jag bodde i lägenhet och inte hade Vattenfall som nätoperatör. En elmätare som man kunde i realtid se förbrukning i displayen, utan några extra tillbehör som sparsnäs...
Fanns nån liknande mätare här på tråden...
Det kan man med i stort sett alla elmätare som har installerats de senaste 5-10 åren.kisumisu skrev:
Ja kanske det, men min mätare är från ca 2006-2007. I första huset som vi flyttade till hade dem precis bytt till "digitala mätare" dit flyttade vi 2007, nu bor vi inte kvar i det huset men i ett annat. Det här huset vi bor har precis samma mätare!useless skrev:
Undra när Vattenfall byter till mätare som visar Fas, Volt, Watt och Ampere??