Undrar lite vad ni har för elförbrukning / dygn ca med era luftvattenpumpar, då menar jag total förbrukning ink hushållsel, senaste veckan när man legat på snitt utetemperatur kanske -2 - -3 gr. 👍🏻 vi har villa, från 1950, souterräng, ca 140 kvm, ni som har liknande boende får gärna meddela era siffror. 👍🏻 vi har dessutom modernt FTX, inga elbilsladdare, frågan ställs då vi ligger på i snitt 90 kWh/ dygn i total hushållsel, när temp är runt 0 ,detta med nyinstallerad IVT luftvattenpump, när man kollar appen visar den nästan alltid ”tillskott på” även vid plusgrader? Detta känns inte normalt
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Totalt ca 42 kWh. Fördelat värme. Varmvatten o vent. Ca 25 kWh. Billaddning 7 kWh, o övrigt hushåll ca 10 kWh.F funkisklasse skrev:Undrar lite vad ni har för elförbrukning / dygn ca med era luftvattenpumpar, då menar jag total förbrukning ink hushållsel, senaste veckan när man legat på snitt utetemperatur kanske -2 - -3 gr. 👍🏻 vi har villa, från 1950, souterräng, ca 140 kvm, ni som har liknande boende får gärna meddela era siffror. 👍🏻 vi har dessutom modernt FTX, inga elbilsladdare, frågan ställs då vi ligger på i snitt 90 kWh/ dygn i total hushållsel, när temp är runt 0 ,detta med nyinstallerad IVT luftvattenpump, när man kollar appen visar den nästan alltid ”tillskott på” även vid plusgrader? Detta känns inte normalt
Eltillskottet går endast in vid -20 grader o kallare.
Hus 1944. Boyta 100 kvm.
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
IVT appen är buggig. Den säger i snabbvyn att tillskott är på men den är inte det.
Kolla i Energiöversikt istället, du kan antingen läsa av totalt kWh för tillskottet eller kolla förbrukning av tillskott över tid.
Min säger också att tillskott är på, fast att min panna egentligen inte nyttjat tillskott sen januari 2024. Kollar jag displayen på pannan så visar den inte att tillskottet är aktivt.
Vi har förbrukat 99kwh på tillskott och pannan är installerad november -22. Första 50kwh va första dygnet när hela systemet och vvb va fullt med kallvatten. Resterande 50kwh är när vi trillat under -20 ute.
Och för att svara på din fråga förbrukar vi ca 35-40kwh/dygn där 10kwh går till hushållsel och resten till pannan. När det är 0 till -2 grader ute.
Kolla i Energiöversikt istället, du kan antingen läsa av totalt kWh för tillskottet eller kolla förbrukning av tillskott över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Min säger också att tillskott är på, fast att min panna egentligen inte nyttjat tillskott sen januari 2024. Kollar jag displayen på pannan så visar den inte att tillskottet är aktivt.
Vi har förbrukat 99kwh på tillskott och pannan är installerad november -22. Första 50kwh va första dygnet när hela systemet och vvb va fullt med kallvatten. Resterande 50kwh är när vi trillat under -20 ute.
Logga in
Skapa konto
Och för att svara på din fråga förbrukar vi ca 35-40kwh/dygn där 10kwh går till hushållsel och resten till pannan. När det är 0 till -2 grader ute.
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 603 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 603 inlägg
Har läst dina andra trådar, kan du skicka bilder på dina inställningar för värmekurva?
Dvut, designtemepratur, rums offset mm.? Har du inomhusgivare? Vart bor du i landet?
Det låster som att din kurva är inställd på tok för högt eftersom du beskriver att framledningstemeraturen varierar mycket. Det kan också trigga att tillsats går mycket.
Kör den tillskott även på varmvatten om du kollar energiöversikten i appen?
Har du termostater på radiatorerna?
Dvut, designtemepratur, rums offset mm.? Har du inomhusgivare? Vart bor du i landet?
Det låster som att din kurva är inställd på tok för högt eftersom du beskriver att framledningstemeraturen varierar mycket. Det kan också trigga att tillsats går mycket.
Kör den tillskott även på varmvatten om du kollar energiöversikten i appen?
Har du termostater på radiatorerna?
U Utsliten och utdömd skrev:IVT appen är buggig. Den säger i snabbvyn att tillskott är på men den är inte det.
[bild][bild]
[bild]
Och utedelen går? Så den inte bara går på tillskott? Installerar själv värmepumpar ibland och om det är mycket jobb kan vi ibland starta bara innedelen om man inte hinner med allt första dagen.F funkisklasse skrev:Undrar lite vad ni har för elförbrukning / dygn ca med era luftvattenpumpar, då menar jag total förbrukning ink hushållsel, senaste veckan när man legat på snitt utetemperatur kanske -2 - -3 gr. 👍🏻 vi har villa, från 1950, souterräng, ca 140 kvm, ni som har liknande boende får gärna meddela era siffror. 👍🏻 vi har dessutom modernt FTX, inga elbilsladdare, frågan ställs då vi ligger på i snitt 90 kWh/ dygn i total hushållsel, när temp är runt 0 ,detta med nyinstallerad IVT luftvattenpump, när man kollar appen visar den nästan alltid ”tillskott på” även vid plusgrader? Detta känns inte normalt