Undrar lite vad ni har för elförbrukning / dygn ca med era luftvattenpumpar, då menar jag total förbrukning ink hushållsel, senaste veckan när man legat på snitt utetemperatur kanske -2 - -3 gr. 👍🏻 vi har villa, från 1950, souterräng, ca 140 kvm, ni som har liknande boende får gärna meddela era siffror. 👍🏻 vi har dessutom modernt FTX, inga elbilsladdare, frågan ställs då vi ligger på i snitt 90 kWh/ dygn i total hushållsel, när temp är runt 0 ,detta med nyinstallerad IVT luftvattenpump, när man kollar appen visar den nästan alltid ”tillskott på” även vid plusgrader? Detta känns inte normalt

Redigerat:
  • Wow
Solhemsgatan och 1 till
  • Laddar…
F funkisklasse skrev:
Undrar lite vad ni har för elförbrukning / dygn ca med era luftvattenpumpar, då menar jag total förbrukning ink hushållsel, senaste veckan när man legat på snitt utetemperatur kanske -2 - -3 gr. 👍🏻 vi har villa, från 1950, souterräng, ca 140 kvm, ni som har liknande boende får gärna meddela era siffror. 👍🏻 vi har dessutom modernt FTX, inga elbilsladdare, frågan ställs då vi ligger på i snitt 90 kWh/ dygn i total hushållsel, när temp är runt 0 ,detta med nyinstallerad IVT luftvattenpump, när man kollar appen visar den nästan alltid ”tillskott på” även vid plusgrader? Detta känns inte normalt
Totalt ca 42 kWh. Fördelat värme. Varmvatten o vent. Ca 25 kWh. Billaddning 7 kWh, o övrigt hushåll ca 10 kWh.

Eltillskottet går endast in vid -20 grader o kallare.

Hus 1944. Boyta 100 kvm.

E Elajomannen skrev:
Totalt ca 42 kWh. Fördelat värme. Varmvatten o vent. Ca 25 kWh. Billaddning 7 kWh, o övrigt hushåll ca 10 kWh.

Eltillskottet går endast in vid -20 grader o kallare.

Hus 1944. Boyta 100 kvm.
Det låter ju nästan overkligt

• Gilla
Lived
  • Laddar…
Magnus E K
Har ingen LVVP än men om jag stänger av LLVP:n och värmer enbart med elpanna ligger jag runt 80 kWh per dygn vid enstaka minus ute. Mindre hus dock.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
F funkisklasse skrev:
Det låter ju nästan overkligt
Inte alls. Isolering och att jag valde en bra värmepump är hemligheten.

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
U
IVT appen är buggig. Den säger i snabbvyn att tillskott är på men den är inte det.

Kolla i Energiöversikt istället, du kan antingen läsa av totalt kWh för tillskottet eller kolla förbrukning av tillskott över tid.
Appens energiöversikt för värmepump, visar förbrukning: tillskott 99 kWh, kompressor 15 357 kWh, gratisvärme 35 007 kWh, förbrukad energi 15 456 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram över energiförbrukning för värmepump i november 2025, visar totalt 527 kWh, med detaljer om tillskott och kompressorbruk. Temperatur 6,4°C.
Skapa konto

Min säger också att tillskott är på, fast att min panna egentligen inte nyttjat tillskott sen januari 2024. Kollar jag displayen på pannan så visar den inte att tillskottet är aktivt.
Vi har förbrukat 99kwh på tillskott och pannan är installerad november -22. Första 50kwh va första dygnet när hela systemet och vvb va fullt med kallvatten. Resterande 50kwh är när vi trillat under -20 ute.
Värmepumpsapp som visar status: Förbrukad energi av, tillskott på, värme på, varmvatten på. Illustration av panna och rörsystem.
Skapa konto

Och för att svara på din fråga förbrukar vi ca 35-40kwh/dygn där 10kwh går till hushållsel och resten till pannan. När det är 0 till -2 grader ute.

Redigerat:
U
Har läst dina andra trådar, kan du skicka bilder på dina inställningar för värmekurva?
Dvut, designtemepratur, rums offset mm.? Har du inomhusgivare? Vart bor du i landet?

Det låster som att din kurva är inställd på tok för högt eftersom du beskriver att framledningstemeraturen varierar mycket. Det kan också trigga att tillsats går mycket.
Kör den tillskott även på varmvatten om du kollar energiöversikten i appen?

Har du termostater på radiatorerna?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Har ingen LVVP än men om jag stänger av LLVP:n och värmer enbart med elpanna ligger jag runt 80 kWh per dygn vid enstaka minus ute. Mindre hus dock.
Härligt, då är vår nya panna lika effektiv som en elpanna…😳

E Elajomannen skrev:
Inte alls. Isolering och att jag valde en bra värmepump är hemligheten.
Vi har välisolerat! 30 cm glasfiberull på vinden, alla fönster dragfria, samt nytt FTX system…menar du att IVT Air X inte är en bra värmepump?

U Utsliten och utdömd skrev:
IVT appen är buggig. Den säger i snabbvyn att tillskott är på men den är inte det.

Kolla i Energiöversikt istället, du kan antingen läsa av totalt kWh för tillskottet eller kolla förbrukning av tillskott över tid.
[bild][bild]

Min säger också att tillskott är på, fast att min panna egentligen inte nyttjat tillskott sen januari 2024. Kollar jag displayen på pannan så visar den inte att tillskottet är aktivt.
Vi har förbrukat 99kwh på tillskott och pannan är installerad november -22. Första 50kwh va första dygnet när hela systemet och vvb va fullt med kallvatten. Resterande 50kwh är när vi trillat under -20 ute.
[bild]

Och för att svara på din fråga förbrukar vi ca 35-40kwh/dygn där 10kwh går till hushållsel och resten till pannan. När det är 0 till -2 grader ute.

• Graf som visar energiförbrukning och temperatur för värmepump i november 2025 med staplar och linjer över dagarna. Total kWh: 2793, 27:e nov kWh: 134.
    Skapa konto
Men det är inte något eltillskott i ftx aggregatet som drar massa ström?

• Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
E Emanuel01 skrev:
Men det är inte något eltillskott i ftx aggregatet som drar massa ström?
Nix, avstängt, nej denna förbrukning har kommit nu med nya luftvattenpumpen när det blev kallt..men tack, bra tänkt 👍🏻

Tycker det låter extremt högt ligger själv på runt 20-40kwh dygn. Men har lite kallt när det är 10 minus ute ca 19 grader inne. 110m2 + källare, kallare i källaren.

• Elförbrukningsstatistik för november 2025 med stapeldiagram, total förbrukning 763,582 kWh, specifik dag 25,594 kWh den 28 nov 2025.
    Skapa konto
  • Gilla
funkisklasse
  • Laddar…
F funkisklasse skrev:
Och utedelen går? Så den inte bara går på tillskott? Installerar själv värmepumpar ibland och om det är mycket jobb kan vi ibland starta bara innedelen om man inte hinner med allt första dagen.

E Emanuel01 skrev:
Och utedelen går? Så den inte bara går på tillskott? Installerar själv värmepumpar ibland och om det är mycket jobb kan vi ibland starta bara innedelen om man inte hinner med allt första dagen.
Den går 👍🏻

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.