Jag håller på att trimma vårat elförbrukning och har lyckats halvera detta med några enkla steg. Innan åtgärder så var vi på snitt 103 kw/dygn och nu ligger vi på ca 50kw/dygn. Vad som förbryllar mig är dock att varje dag samma tid jag loggar min förbrukning så har den höjts 1kw/dygn. Vart kommer denna förbrukning ifrån? Enda som jag gjorde annorlunda var att ha några nattlampor på, dock samma lampor varje natt/samma förbrukning. Kan det vara bergvärmepumpen som börjar använda mer ström smygande trots relativt samma utetemperatur? Vid trimmning minskade jag värme från 5,5 till 4,5 typ 5 dagar sen.
Det är mycket mer än bara utemperaturen som styr energibehovet. Vind, luftfuktighet, solinstrålning och internvärme. Har du stängt av massa belysning eller andra maskiner inomhus skulle det kunna vara så att internvärmen har minskat och då blir det lite större värmebehov.K koaala skrev:Jag håller på att trimma vårat elförbrukning och har lyckats halvera detta med några enkla steg. Innan åtgärder så var vi på snitt 103 kw/dygn och nu ligger vi på ca 50kw/dygn. Vad som förbryllar mig är dock att varje dag samma tid jag loggar min förbrukning så har den höjts 1kw/dygn. Vart kommer denna förbrukning ifrån? Enda som jag gjorde annorlunda var att ha några nattlampor på, dock samma lampor varje natt/samma förbrukning. Kan det vara bergvärmepumpen som börjar använda mer ström smygande trots relativt samma utetemperatur? Vid trimmning minskade jag värme från 5,5 till 4,5 typ 5 dagar sen.
Men 1 kWh skulle kunna vara vad som helst, det är ju väldigt lite skillnad.
Inne i huset så har jag gjort bara 2 åtgärder ökat kylen från 3 grader till 5 och så värmepumpen. Min värmepump har ingen inne termometern och kör bara efter utetemperatur. Resten av åtgärder rörde om stallet och ladan och hagarna. Vet att det är ingen stor skillnad, men jag hade velat se den stanna av ett tag iallafall 
Redigerat:
Du får nog vänta tills utetemperaturen svänger mera.K koaala skrev:Inne i huset så har jag gjort bara 2 åtgärder ökat kylen från 3 grader till 5 och så värmepumpen. Min värmepump har ingen inne termometern och kör bara efter utetemperatur. Resten av åtgärder rörde om stallet och ladan och hagarna. Vet att det är ingen stor skillnad, men jag hade velat se den stanna av ett tag iallafall![]()
Då lär jag lugna mig lite 
Åtgärder som jag gjorde om någon undrar är:
1) Stängde av alla sex värmelampor i stallet och ladan effekt mellan 150/250w/st för att hålla vattnet isfritt. De behövs inte längre på grund av + grader ute och blir bytta mot värmeslingor nästa år med effekt 5/10 w/st
2) Stängde av värmeslinga till vattenkran i ladan. Effekten okänt. Vart på hela vinter, men behövs egentligen bara när det är mera än - 10 ute. Helt oisolerad ovanpå marken i ladan, men ska isoleras under sommaren och då kanske behöver inte vara på alls.
3) Koppla bort ström i hagar som inte används.
4) dagslampor och nu även nattlampor bytta mot led.
5) höjt kylens temp från 3 till 5
6) minskat värme i bergvärmepumpen från 5,5 till 4,5. Har fortfarande över 20 grader inne och helt oisolerade gamla 2 glas fönster. Ska isoleras under sommaren och då kan man kanske strypa värmen ytterligare
Vad som finns kvar att göra är att avfrosta alla tre frysar allteftersom och fixa solceller på taket.
Åtgärder som jag gjorde om någon undrar är:
1) Stängde av alla sex värmelampor i stallet och ladan effekt mellan 150/250w/st för att hålla vattnet isfritt. De behövs inte längre på grund av + grader ute och blir bytta mot värmeslingor nästa år med effekt 5/10 w/st
2) Stängde av värmeslinga till vattenkran i ladan. Effekten okänt. Vart på hela vinter, men behövs egentligen bara när det är mera än - 10 ute. Helt oisolerad ovanpå marken i ladan, men ska isoleras under sommaren och då kanske behöver inte vara på alls.
3) Koppla bort ström i hagar som inte används.
4) dagslampor och nu även nattlampor bytta mot led.
5) höjt kylens temp från 3 till 5
6) minskat värme i bergvärmepumpen från 5,5 till 4,5. Har fortfarande över 20 grader inne och helt oisolerade gamla 2 glas fönster. Ska isoleras under sommaren och då kan man kanske strypa värmen ytterligare
Vad som finns kvar att göra är att avfrosta alla tre frysar allteftersom och fixa solceller på taket.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Sommar rel hög elförbrukning?
El -
App som mäter momentan elförbrukning/export till HAN-porten
Villalarm & Hemautomation -
Hög elförbrukning trots samma förutsättningar...
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Mäta elförbrukning äldre NIBE-bergvärmepump samt ugn, utan elektriker?
Villalarm & Hemautomation -
Flaggstångsfäste som kryper upp
Trädgård allmänt