1 290 läst ·
12 svar
1k läst
12 svar
Elförbrukning/avläsning på VP
Har en jordvp som skulle vara intressant att kolla förbrukning på. Fast ansluten förstås med brytare. Hur kan jag lättast få till en mätare, placering och vilken sort?
Kjell G
Kjell G
En 3-fas mätare plus kapsling är vad du behöver.
Eller en beg. elmätare tex härifrån: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22&osCsid=j1ogg5jsjo59cjpgomnsd30g03
Jag har en A-line (eller va nu Ahlsells egna märke heter) före min IVT HE E9.
Placeras förslagsvis före brytare och så att den lätt kan läsas av.
Eller en beg. elmätare tex härifrån: http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=22&osCsid=j1ogg5jsjo59cjpgomnsd30g03
Jag har en A-line (eller va nu Ahlsells egna märke heter) före min IVT HE E9.
Placeras förslagsvis före brytare och så att den lätt kan läsas av.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 934 inlägg
Nja, mätarskåpet matar hela huset. Du behöver montera mätaren på gruppledningen till VPn, och den utgår väl ifrån elcentralen i huset? Då kan mätaren placeras bredvid elcentralen eller någonstans längs vägen till VPn.
En modernare variant som inte tar lika mycket plats finns hos elnu för 750:-. En liten normkapsling tillkommer.
En modernare variant som inte tar lika mycket plats finns hos elnu för 750:-. En liten normkapsling tillkommer.
Fel av mig, mätarskåpet sitter ju ute, elcentralen för huset är det som är inbyggt. Sitter f.ö i grovköket där pumpen står.
Elnu-varianten var ju smidig. Såg att 80A var slut, de andra på 40A är väl inget problem i detta fallet?
Kjell G
Elnu-varianten var ju smidig. Såg att 80A var slut, de andra på 40A är väl inget problem i detta fallet?
Kjell G
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 934 inlägg
Nädå, så mycket som 40A drar den nog inte får vi hoppas
Ett tips:
Om det går att dela upp värmepumpen på dels "värmepump" och dels "eltillskott" så skulle du kunna ha två mätare för att se hur mycket eltillskott som går åt.
När du ser hur mycket eltillskott det går åt i januari-februari så kanske du kommer fram till att det rent av lönar sig att ta solsemester på vintern och sänka värmen inomhus när ingen är hemma
d^_^b
Om det går att dela upp värmepumpen på dels "värmepump" och dels "eltillskott" så skulle du kunna ha två mätare för att se hur mycket eltillskott som går åt.
När du ser hur mycket eltillskott det går åt i januari-februari så kanske du kommer fram till att det rent av lönar sig att ta solsemester på vintern och sänka värmen inomhus när ingen är hemma
www.kjell.com säljer också beg elmätare.
Beroende på värmepump så visar ju vissa pumpar redan hur mycket tillskott den tagit.yxis skrev:Ett tips:
När du ser hur mycket eltillskott det går åt i januari-februari så kanske du kommer fram till att det rent av lönar sig att ta solsemester på vintern och sänka värmen inomhus när ingen är hemmad^_^b
Min pump visar hur lång tid tillskottet varit inkopplat, men tydligen har den fler steg så det går inte att avläsa hur många kWh som gått åt. Kanske går att listigt räkna ut ändå?
Kjell G
Kjell G
Klicka här för att svara