3 915 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Elfel?
Sida 1 av 2
hej
Skriver här angående ett märkligt elfel. Igår när vi kom hem hade en säkring gått (automat) och det luktade lite bränt. Vi provade runt och upptäckte att hallampan troligen var orsaken. Vi stängde av hallampan tills vidare och satte på säkringen - frid och fröjd.
Mitt i natten började kylskåpet gå av och på (det piper när det startas). Vi testade några lampor som visade sig lysa väldigt svagt, till slut svagare och svagare. Som att strömmen tog slut. En taklampa smällde till och det kom rök ur den, men den fortsatte att lysa. De lampor som slutat lysa och lampan som smällde går inte på samma krets/fas. Vi stängde förbryllade av huvudbrytaren under natten. I morse fungerade all el igen och vi kunde åter koppla in kylen. Men det luktar fortfarande lite bränt.
Jag har aldrig hört talas om nåt liknande - nån som vet?
/Fredrik
Skriver här angående ett märkligt elfel. Igår när vi kom hem hade en säkring gått (automat) och det luktade lite bränt. Vi provade runt och upptäckte att hallampan troligen var orsaken. Vi stängde av hallampan tills vidare och satte på säkringen - frid och fröjd.
Mitt i natten började kylskåpet gå av och på (det piper när det startas). Vi testade några lampor som visade sig lysa väldigt svagt, till slut svagare och svagare. Som att strömmen tog slut. En taklampa smällde till och det kom rök ur den, men den fortsatte att lysa. De lampor som slutat lysa och lampan som smällde går inte på samma krets/fas. Vi stängde förbryllade av huvudbrytaren under natten. I morse fungerade all el igen och vi kunde åter koppla in kylen. Men det luktar fortfarande lite bränt.
Jag har aldrig hört talas om nåt liknande - nån som vet?
/Fredrik
Med tanke på att du skriver att du fått nytt gruppskåp ganska nyligen så lutar det åt att det är jordfel, kan mycket väl vara PEN-ledaren som är glapp i skåpet, eller huvudnolla, som folk också kallar den. Kontakta elektriker fortast möjligast, för det kan vara riktigt farligt om den släpper helt.
tack för svaren. Jag har nu fått tag på elektrikern som installerat och han kommer i eftermiddag för att kolla igenom. I huset finns en rad mycket gamla dragningar, från -47, elektrikern misstänker dessa. Han har också gett ett pris på att dra om dessa.
Jordfel gör ju mig som okunnig på el ganska nervös, jag vill ju inte peta på nåt och få ett knippe ström på mig, inte heller i vår katt som vet ännu mindre om el...
Finns något sätt för mig som lekman att veta när det hela är ok?
Tilläggas ska väl också att jordfelsbrytaren i den nya panelen är urkopplad, det gick inte att ha den, den löste ut vad man än gjorde. Elektrikern tror att även detta beror på de äldre ledningarna.
/Fredrik
Jordfel gör ju mig som okunnig på el ganska nervös, jag vill ju inte peta på nåt och få ett knippe ström på mig, inte heller i vår katt som vet ännu mindre om el...
Finns något sätt för mig som lekman att veta när det hela är ok?
Tilläggas ska väl också att jordfelsbrytaren i den nya panelen är urkopplad, det gick inte att ha den, den löste ut vad man än gjorde. Elektrikern tror att även detta beror på de äldre ledningarna.
/Fredrik
låt huvudbrytaren vara av tills felet är hittat. och en elektriker som kopplar förbi en JFB för att det är för mycket jordfel är en dålig elektriker.
eventuellt kanbske de gamla dragningarna har kombinerad nolla&jord ända ut till vägguttagen, då fungerar det ju inte med JFB, men då får man åtgärda det, och inte koppla förbi JFB..
eventuellt kanbske de gamla dragningarna har kombinerad nolla&jord ända ut till vägguttagen, då fungerar det ju inte med JFB, men då får man åtgärda det, och inte koppla förbi JFB..
Själv skulle jag reklamera jobbet om en anlitad elektriker inte fullföljt sitt åtagande om hans jobb nu var att byta till en ny central.
För övrigt, nu är ju inte jag elektriker, men själv skulle jag nog aldrig låta en anläggning bli spänningssatt igen utan att först kolla igenom vad som får jfbn att trippa, och har lite svårt att se hur en behörig elektriker vågar göra det... men men...
För övrigt, nu är ju inte jag elektriker, men själv skulle jag nog aldrig låta en anläggning bli spänningssatt igen utan att först kolla igenom vad som får jfbn att trippa, och har lite svårt att se hur en behörig elektriker vågar göra det... men men...
Jag är lite nyfiken på hur din elektriker kopplade över JFB'n, kopplades samtliga 4 poler över så är det något annat som är fel, men kopplades bara de 3 faserna över var det tjänstefel och man får just det fenomen du beskriver, avbrott i PEN eller huvudnollan kan ge allt mellan 0 och 400V i ett vanligt uttag! Inte bra!
Redigerat:
Inte utan att jag blir en aning nervös av att läsa detta...
Ja huvva...:eek: ett mycket grovt sådant isåfall, i princip åtalbart. :eek: :eek:snaggletooth skrev:
Dessutom bottnande i djup okunskap, vi får verkligen hoppas att det inte förhåller sig på detta viset.
Jag upprepar vad tidigare sagt - Byt elektriker:
* Han hade kunnat identifiera vilken ledning som har jordfel med sitt mätinstrument (megger eller strömtång) och kopplat ifrån denna tillfälligt eller lagat den.
* Att koppla in en anläggning med känt jordfel är klart tjänstefel och troligen olagligt
Ett passande citat:
* Han hade kunnat identifiera vilken ledning som har jordfel med sitt mätinstrument (megger eller strömtång) och kopplat ifrån denna tillfälligt eller lagat den.
* Att koppla in en anläggning med känt jordfel är klart tjänstefel och troligen olagligt
Ett passande citat:
mycke_nu skrev:
Har elektrikern fått ordning på det elektriska än eller? (Bara lite nyfiken
)