10 662 läst ·
56 svar
11k läst
56 svar
Elfel … någonstans 🧐
Kalla den felströmsskyddsbrytare då.
Strömmen tog fel väg så brytaren bröt strömmen för att skydda dig.
Skit samma, dom som vet vet, dom som inte ska hålla på med detta har noll koll och det är helt irrelevant vad prylarna heter.
Strömmen tog fel väg så brytaren bröt strömmen för att skydda dig.
Skit samma, dom som vet vet, dom som inte ska hålla på med detta har noll koll och det är helt irrelevant vad prylarna heter.
En jfb är inte ens kopplad till jorden utan tittar enbart att samma mängd som går ut kommer in på samma kablar som går genom jfb.Farstatjej90 skrev:
Vilket inte ens behöver betyda fas till nolla. Fas till fas är lika okej så länge det sker inom jfb.
Vänt lite nu..fas til fas är väl inte ett jordfel utan en ren belastning som en jfb inte bryter för?A Alexn72 skrev:
Baserad på vad jag har läst hittills, du skulle kontakta en elektriker. Det kan vara farligt om du håller med utan att veta hur man använder en multimeter 😰. Du kan fråga elektriker hur det funkar i den stund.
På engelska har vi resuidal current device, som kan ungefärligt översättas till rest-ström-brytare/detektor, eller kanske återstående-ström-detektor.D Dilato skrev:
Jag tror inte att något teknisk korrekt namn kommer få någon att fatta bättre hur den funkar.
Problemet är inte namnet utan att man inte förstår funktionen helt enkelt.
Jag skulle börja med att skruva ur rätt säkring (eller slå av huvudbrytaren) och vrida och vända på alla kablarna och granska noggrant efter skador och även kolla om de verkar ha blivit svärtat någonstans (indikerar att det blivit kortis där).R Rebecka S skrev:
Sen skulle jag nog fått börja fundera på hur jag fortsätter.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 131 inlägg
Det blir kanske enklare att förstå om man håller isär JFBn's interna funktionssätt med dess syfte att detektera jordfel?
Produkter som diskuteras: "nyckelskåp"
Nyckelskåp
Nyckelskåp är perfekta för att organisera och säkra alla dina nycklar på en central plats. Dessa skåp kommer i en mängd olika storlekar och stilar, och de kan rymma allt från ett fåtal nycklar till flera hundra.
Läs mer
Prova o ring en riktig elektriker, detta som ett seriöst tips.Farstatjej90 skrev:
Jag köpte en multimeter och en spänningsprovare, en sån penna. Sen satte jag mig och kollade på lite videos om hur man använder dem. Du kommer få mycket bättre hjälp här om du kan mäta lite. ...
Det kostar femhundra kr i material och några timmar att lära sig bakgrunden.....
Alternativet är ju att ringa en elektriker om man inte orkar hålla på själv...
Men jag tror att om du vill kunna lösa sånt här själv, även med forumets hjälp, har du mycket nytta av att investera i lite enkelt material och kunskap!
👍☺️🧐