Det krävs att trefasutrustningen är ansluten och påslagen givetvis, så det kanske inte är fallet här....vet ju inte om dom bor i villa.
Skulle kunna försöka leta upp en bild som illustrerar vad jag menar.

Hur ska det kunna bli 230 mellan nolla och jord för att en huvudsäkring löser, bakspänningen borde väl gå genom den fasen som saknar spänning.

Lite osäker hur du menar men om exempelvis JFB inte släpper genom nollan till nollplinten så kan det bli bakspänning via förbrukare vilket gör att 230 V kan mätas upp mellan noll- och jordplint. Men en bild hade ju inte skadat så man kan se det framför sig.

Fleskatoren skrev:
Om det finns en trefasmatad apparat i anläggningen och en huvudsäkring går kan ban få "backspänning" i nollan. Då kan du få 230V mellan nolla och jord.
Kan bara inträffa om det är avbrott på skyddsjorden eller nollan. Annars får du lov att upphäva de fysikaliska lagarna. :p

Ja Pefo, jag instämmer faktist.
Jag är lite trött själv precis som Ifö, har suttit och caddat i tre dagar och förstår inte själv hur jag menar. :(
Men jag har lite material hemma får återkomma till er. Antingen har jag en förklaring eller en ursäkt ;)

Fleskatoren skrev:
Ja Pefo, jag instämmer faktist.
Jag är lite trött själv precis som Ifö, har suttit och caddat i tre dagar och förstår inte själv hur jag menar. :(
Men jag har lite material hemma får återkomma till er. Antingen har jag en förklaring eller en ursäkt ;)
Jag tror att du menar avbrott på N eller delar av PEN-ledaren i centralen. Då får man ruttna spänningar över fel ledare.
Nu har jag piggnat till!:)

Jag har inte piggnat till men däremot hittat den bild som jag hade ett vagt minne av och det är som du säger Ifö.
Jord har kortslutits mot fas i detta exempel och jord blir ledande.

Jag har personligen varit med där en jordfelsbrytare kopplats in felaktigt av en mejselnäve vilket har resulterat i att strömmen letat sig igenom central och ledare till varmvattenberedaren för att tillslut försvinna ut i vattenledningen.
När rörmokaren kommit dit för att byta varmvattenberedaren så lossade han inkommande vattenledning och fastnade eftersom han blev den ledande delen med vattenrör i ena handen och beredare i den andra.

Detta löser dock inte jopens problem.

Jopen har ett rejält problem och vi tycker nog alla att han får ta hem expertis som kontrollerar centralen, kontinuitetsmäter och meggar lite här och var.

Fleskatoren skrev:
Jag har inte piggnat till men däremot hittat den bild som jag hade ett vagt minne av och det är som du säger Ifö.
Jord har kortslutits mot fas i detta exempel och jord blir ledande.
I det fallet så har du tom ett dubbelt fel. Det är illa nog om PEN släpper.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.