3 867 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
Elfa-system som bokhylla: Bärlist eller iskruvade väggskenor?
Hej!
Vi vill testa på ett Elfa-system för vår boksamling istället för vår nuvarande lösning bestående av ett antal Billy-bokhyllor.
Vid allmän montering av Elfa-system finns det många exempel då en bärlist monteras, där endast bärlisten skruvas fast i väggen (varpå väggskenornas hängs i bärlisten). En trevlig lösning med färre borrhål i vägg
.
Då vi kommer att ha ett stort antal böcker på hyllorna undrar jag om en sådan lösning är lämplig även i vårt fall? (Klarar bärlisten av en såpass stor vikt?) Väggen i fråga är av puts+tegel såvitt jag ser.
Stort tack på förhand för svar!
Mvh Erik
Vi vill testa på ett Elfa-system för vår boksamling istället för vår nuvarande lösning bestående av ett antal Billy-bokhyllor.
Vid allmän montering av Elfa-system finns det många exempel då en bärlist monteras, där endast bärlisten skruvas fast i väggen (varpå väggskenornas hängs i bärlisten). En trevlig lösning med färre borrhål i vägg
Då vi kommer att ha ett stort antal böcker på hyllorna undrar jag om en sådan lösning är lämplig även i vårt fall? (Klarar bärlisten av en såpass stor vikt?) Väggen i fråga är av puts+tegel såvitt jag ser.
Stort tack på förhand för svar!
Mvh Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det klarar den om du är noggrann med infästningen av toppskenan. Använda alla hål och rätt infästning i väggen. Till skillnad från väggskenan som skapar en dragande kraft vinkelrätt mot väggen, behöver skenans infästning klara en dragande kraft längs väggen d.v.s. rakt ner. Väggskenan ”hänger” med andra ord i hålet.
Klassisk TP-plugg (grön 12mm) och 6x80mm skruv fungerar bra i tegelväggar. Testa med 10 mm borr först. Går det att knacka i pluggen så räcker det hålet, annars 12mm
Klassisk TP-plugg (grön 12mm) och 6x80mm skruv fungerar bra i tegelväggar. Testa med 10 mm borr först. Går det att knacka i pluggen så räcker det hålet, annars 12mm
Elfa säljer paket med skruv och plugg (TFX 4.8x64 mm). Är det bättre att köpa lite kraftigare skruv separat enligt dig?Johan Gunverth skrev:
Det klarar den om du är noggrann med infästningen av toppskenan. Använda alla hål och rätt infästning i väggen. Till skillnad från väggskenan som skapar en dragande kraft vinkelrätt mot väggen, behöver skenans infästning klara en dragande kraft längs väggen d.v.s. rakt ner. Väggskenan ”hänger” med andra ord i hålet.
Mvh Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Hej Johan, ser att du har svarat på många elfa-inlägg med vettiga svar så passar på att fråga dig direkt här. Jag har samma förutsättningar - bärlist och tegelvägg. Kan göra Fischer Universal plugg på 8mm eller måste jag kliva upp till 10mm eller 12mm?Johan Gunverth skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det beror på många saker. ”Tegel” kan vara massivt eller håltegel. Massivt tegel är lättare att fästa stadigt i. Håltegel behöver normalt andra pluggar än TP, men den från Fischer som heter Duopower verkar ju bra. Om du hamnar i en tegelfog kan det vsra rätt knivigt att få fäste, så mät ordentligt och försök ta reda på var fogen ligger.Z ZoomZz skrev:
8 mm TP i massivt tegel håller garanterat, så även den från Fischer. 5x50 mm skruv blir då bra. Med blå 10 mm TP behöver 5x60 eller 6x60. Det viktiga är att skruvens gängor går igenom hela pluggens längd och ytterligare 5-10 mm.
Redigerat:
Jag tror att det är massiv tegel. Det är en hjärtevägg i en lägenhet från 1929. Det är 2–3 cm puts följt av tegel. Jag behövde en slagborr för att komma igenom. Därför valde jag 10 cm plugg och skruv – FASADPLUGG FISCHER DUOXPAND T K NV 8×100 mm.
En till fråga: du har nämnt att man kan använda polyuretanlim för att göra det säkrare. Vad tror du om en klick ankarmassa i stället?
En till fråga: du har nämnt att man kan använda polyuretanlim för att göra det säkrare. Vad tror du om en klick ankarmassa i stället?
Produkter som diskuteras: "ankarmassa"
Ankarmassa R-KEM-II 300 ml FAST
Tvåkomponents polyesterankarmassa
225 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Inte alls säkert att det blir bättre. Pluggen är ju konstruerad att expandera in i väggmaterialet. Tegel är helmassivt och då hindrar lim eller massa att pluggen kan bita tag i och deformera mot hålets innervägg. Om det hade varit Leca i väggen är det en annan sak. Då blir både lim och ankarmassa en hjälp att fylla ut i alla porer och mellanrum. Det var nog för Leca jag tipsade om uretanlim.Z ZoomZz skrev:
Så i mitt fall är det bästa att köra utan något och endast plugg?Johan Gunverth skrev:
Inte alls säkert att det blir bättre. Pluggen är ju konstruerad att expandera in i väggmaterialet. Tegel är helmassivt och då hindrar lim eller massa att pluggen kan bita tag i och deformera mot hålets innervägg. Om det hade varit Leca i väggen är det en annan sak. Då blir både lim och ankarmassa en hjälp att fylla ut i alla porer och mellanrum. Det var nog för Leca jag tipsade om uretanlim.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Japp. Se till att hålet är rent och dammfritt bara. Blås med ett sugrör i det borrade hålet och fånga upp dammet med en dammsugare. Luftspray på burk funkar också. Enbart dammsugare rensar tycärr inte längst in i hålet och det är där greppet mot pluggen är som viktigast.Z ZoomZz skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Elfa-system på bärande vägg av slaggblock.
Byggmaterial & Byggteknik -
Programvara för att skissa bokhylla
Möbelsnickeri -
Bokhylla med osynliga stöd på gipsvägg. Möjligt?
Möbelsnickeri -
Bygga bokhylla. Vilken borrjigg för träplugg?
Möbelsnickeri -
Elfa-system, som ska bli bokhylla för ett ton böcker – Hur montera i denna vägg?
Inredning