5 471 läst ·
32 svar
5k läst
32 svar
Elen har gått inga säkringar har löst ut
Jordfelsbrytaren kan ju gått sönder men jag hade börjat med att leta upp första kopplingsdosan för inkommande ström till badrummet och kontrollerat där. Sedan jobba mig runt i den ordning det är enkelt att komma åt att mäta, men om allt är dött måste det vara fel väldigt tidigt.
Har beställt hem elektriker. Återkommer när jag fått reda på vad som är fel.T TypRätt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Sådant kan hända om kopplingen är dålig på något sätt.
För en del år sedan byggde vi om köket. Stooor ombyggnad, så det tog några månader. Under tiden var all el i köket urkopplad, och även värmen. Så jag drev ett par lösa elradiatorer, byggsrrålkastare och diverse annat via skarvsladdar. Så den dag när det var klart, elekrrikern var där och kopplade ihop allt. Så precis när han skulle gå så slocknade byggstrålkastarna.
Visade sig att uttaget som allt var kopplat till gick via en kopplingdosa i källaren, som var installerad 1960. Men en skruv där hade dragit snett när det kopplades nästan 50 år tidigare. Så det var dålig kontakt. Den dosan brann, men var monterad i betongtaket, så inget värre hände. Men det uttaget hade aldrig belastas så hårt någon längre tid.
För en del år sedan byggde vi om köket. Stooor ombyggnad, så det tog några månader. Under tiden var all el i köket urkopplad, och även värmen. Så jag drev ett par lösa elradiatorer, byggsrrålkastare och diverse annat via skarvsladdar. Så den dag när det var klart, elekrrikern var där och kopplade ihop allt. Så precis när han skulle gå så slocknade byggstrålkastarna.
Visade sig att uttaget som allt var kopplat till gick via en kopplingdosa i källaren, som var installerad 1960. Men en skruv där hade dragit snett när det kopplades nästan 50 år tidigare. Så det var dålig kontakt. Den dosan brann, men var monterad i betongtaket, så inget värre hände. Men det uttaget hade aldrig belastas så hårt någon längre tid.
Ja det var som flera misstänkte. Säkring skyddar mot kortslutning och överbelastning, nu har det blivit varmgång pga dålig kontaktDanin skrev:
Risken för brand är förhållandevis låg. Allt material i kopplingsdosorna är flamsäkert och gjort just för att motverka brand även om det blir varmgång. Kablarna kan ofta se väldigt svedda ut, men så länge du inte har bytt ut locket mot ett lager tapet eller liknande så blir det sällan värre än du just drabbats av.Danin skrev:
(Dvs, generellt sett så ska en elinstallation klara ett sådant misstag utan att resultera i en brand. Det ska krävas flera olika fel på en gång för att det ska gå riktigt illa. Men, hundraprocentiga garantier finns aldrig.)
De ledningar som elektrikern åtgärdat nu bör inte börja brinna igen.
Men om någon har gjort ett misstag som skapat en dålig kontakt kan det ju finnas flera som inte är hittade ännu.
Fråga: Kan det händelsevis vara så att det var en wago-toppklämma som var boven i dramat?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Varför är alla så misstänksamma mot wago? måste ju vara den säkraste toppklämman på marknaden räcker med att man är läskunnig och normalbegåvad för att lyckas montera rätt.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Är väl mer troligt att dom använder torix och misslyckas eller använder 773 till rk men då felar ju båda kriterierna.
Hos oss var det en sockerbit som höll på att få kåken att brinna. Här hade tillslut två trådar smält så det blev kortslutning och proppen gick. Vi hade precis flyttat in men lång historia kort var det i en takdosa på nedervåningen. Plasten i dosan hade helt smält sönder så det var ett stort hål upp till isoleringen och som tur är var det stenullsisolering som inte brinner över för den var förkolnad över hålet. Rakt över ligger vårt sovrum i den tillbyggd delen, hade det varit i den äldre delen av huset där det är spån som isolering hade vi nog aldrig vaknat för röken hade först gått rakt upp i sovrummet o sen hade allt brunnit rätt snabbt.
