J J-banan skrev:
Om hans testknapp på psa eller jfb fungerar så finns spänning
Hej, jag ska testa huvudsäkringen också. Men när den går brukar de blinka eller annat som inte fungerar. Nu är det bara badrum samt taklampan i ett rum till.
 
  • Gilla
PAN16
  • Laddar…
Totte_S
Inspektera kopplingsdosor och anslutningar på apparater och stömbrytare så att allt sitter fast och ser bra ut.
 
Jordfelsbrytaren kan ju gått sönder men jag hade börjat med att leta upp första kopplingsdosan för inkommande ström till badrummet och kontrollerat där. Sedan jobba mig runt i den ordning det är enkelt att komma åt att mäta, men om allt är dött måste det vara fel väldigt tidigt.
 
T TypRätt skrev:
Jordfelsbrytaren kan ju gått sönder men jag hade börjat med att leta upp första kopplingsdosan för inkommande ström till badrummet och kontrollerat där. Sedan jobba mig runt i den ordning det är enkelt att komma åt att mäta, men om allt är dött måste det vara fel väldigt tidigt.
Har beställt hem elektriker. Återkommer när jag fått reda på vad som är fel.
 
  • Gilla
S0MMER och 2 till
  • Laddar…
Säg sen vad det var för fel
 
J J-banan skrev:
Säg sen vad det var för fel
Hade brunnit en sladd i någon kopplingsdosa i väggen. Jäkligt läskigt. Inte pratat själv med elektrikern. Men ska höra med dem och få mer detaljer. Fattar inte hur inte proppen löser ut. Samt känns som hela huset kunde börja brinna
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Sådant kan hända om kopplingen är dålig på något sätt.

För en del år sedan byggde vi om köket. Stooor ombyggnad, så det tog några månader. Under tiden var all el i köket urkopplad, och även värmen. Så jag drev ett par lösa elradiatorer, byggsrrålkastare och diverse annat via skarvsladdar. Så den dag när det var klart, elekrrikern var där och kopplade ihop allt. Så precis när han skulle gå så slocknade byggstrålkastarna.

Visade sig att uttaget som allt var kopplat till gick via en kopplingdosa i källaren, som var installerad 1960. Men en skruv där hade dragit snett när det kopplades nästan 50 år tidigare. Så det var dålig kontakt. Den dosan brann, men var monterad i betongtaket, så inget värre hände. Men det uttaget hade aldrig belastas så hårt någon längre tid.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Danin Danin skrev:
Hade brunnit en sladd i någon kopplingsdosa i väggen. Jäkligt läskigt. Inte pratat själv med elektrikern. Men ska höra med dem och få mer detaljer. Fattar inte hur inte proppen löser ut. Samt känns som hela huset kunde börja brinna
Ja det var som flera misstänkte. Säkring skyddar mot kortslutning och överbelastning, nu har det blivit varmgång pga dålig kontakt
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Ja det var som flera misstänkte. Säkring skyddar mot kortslutning och överbelastning, nu har det blivit varmgång pga dålig kontakt
Precis,en säkring ser inte skillnad på en ansluten brödrost och en varmgång i en dålig koppling...resistans som resistans.
 
Vad är risken för brand? Samt kan de hönda igen nu efter de fixat det?
 
Danin Danin skrev:
Vad är risken för brand? Samt kan de hönda igen nu efter de fixat det?
Risken för brand är förhållandevis låg. Allt material i kopplingsdosorna är flamsäkert och gjort just för att motverka brand även om det blir varmgång. Kablarna kan ofta se väldigt svedda ut, men så länge du inte har bytt ut locket mot ett lager tapet eller liknande så blir det sällan värre än du just drabbats av.
(Dvs, generellt sett så ska en elinstallation klara ett sådant misstag utan att resultera i en brand. Det ska krävas flera olika fel på en gång för att det ska gå riktigt illa. Men, hundraprocentiga garantier finns aldrig.)

De ledningar som elektrikern åtgärdat nu bör inte börja brinna igen.
Men om någon har gjort ett misstag som skapat en dålig kontakt kan det ju finnas flera som inte är hittade ännu.

Fråga: Kan det händelsevis vara så att det var en wago-toppklämma som var boven i dramat?
Orange och genomskinlig Wago-kopplingsklämma med fyra hål, eventuellt diskuterad som möjlig felkälla i elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför är alla så misstänksamma mot wago? måste ju vara den säkraste toppklämman på marknaden räcker med att man är läskunnig och normalbegåvad för att lyckas montera rätt.
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Varför är alla så misstänksamma mot wago? måste ju vara den säkraste toppklämman på marknaden räcker med att man är läskunnig och normalbegåvad för att lyckas montera rätt.
Likväl är det tämligen vanligt att folk misslyckas med den...
 
Är väl mer troligt att dom använder torix och misslyckas eller använder 773 till rk men då felar ju båda kriterierna.
 
Hos oss var det en sockerbit som höll på att få kåken att brinna. Här hade tillslut två trådar smält så det blev kortslutning och proppen gick. Vi hade precis flyttat in men lång historia kort var det i en takdosa på nedervåningen. Plasten i dosan hade helt smält sönder så det var ett stort hål upp till isoleringen och som tur är var det stenullsisolering som inte brinner över för den var förkolnad över hålet. Rakt över ligger vårt sovrum i den tillbyggd delen, hade det varit i den äldre delen av huset där det är spån som isolering hade vi nog aldrig vaknat för röken hade först gått rakt upp i sovrummet o sen hade allt brunnit rätt snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.