Byggahus.se

Elementtermostater som inte funkar - hur fixa/byta?

1. A
    Medlem Nivå 1
    Har ett antal sådana här termostater i huset som inte fungerar längre. Se bilder. De har fastnat i helt intryckt läge, dvs helt avstängda. Har prövat att dra i piggen och den kommer ut men inte ventilen, så piggen rör sig bara fritt = fortf kallt. Har försökt banka mm. Inget hjälper.

Så vad göra?
    =========
    1. Ta loss och smörja?
    2. Byta ut?
    3. Om man måste lossa dom kan man då göra det utan att det rinner ut vatten över hela golvet om man stänger av cirkulationen och sänker trycket till noll?
    4. Kan termostaten delas på ngt sätt så bara en del med piggen kommer ut eller måste man lossa övre och undre muttern så allting kommer loss?

Foton på ventil:
    ===========
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Photo 2015-01-21 15 50 30.jpg

Photo 2015-01-21 15 50 50.jpg

Photo 2015-01-21 15 51 34.jpg

2. hsd
    Medlem · Nivå 12
    LITE 5-56 där den lilla tappen går in, vänta en stund och knacka försktigt på tappen inåt med ett mejselhandtag

3. A
    Medlem Nivå 1
    Har testat med 5-56 så får vi se hur det går. Återkommer. Ser på bilderna nu själv att det ser ut som att det går att plocka ut den centrala mässingsdelen som tappen sitter i. Men det behövs kanske specialverktyg för det...?

4. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Det blir vått om fötterna om Du inte tömmer systemet först
    skada inte tappen, grader nöter sönder tätningen

Redigerat 21 jan 2015 19:32
  5. A
    Medlem Nivå 1
    Alla element är på övervåningen så man behöver kanske inte tömma så mycket isf? Det ser ut som att det är två spår för att vrida på sidan av den insänkta delen i mässing som tappen sticker ut ur. Det är den jag funderar på om man kan vrida ut och få med ventilen. Absolut, ska vara försiktig med tappen.

6. roland53
    Medlem Nivå 13
  7. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Det är lätt att byta hela ventilen, de är inte så blodigt dyra, om Du likså ska tömma ut vatten ;)

8. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Jag har använt 5-56 för 20 år sedan å de fungerar fortfarande:cool:, men det ska bara vara lite

9. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jo, det kan man naturligtvis, men risken är att man får hålla på med det varje höst.
    Anledningen att ventilkäglan fastnar är ofta att dom står helt stängda under sommaren och då fastnar.

Jag har fastigheter vars ventiler är 30-40 år och som fungerar klanderfritt förutom att dom fastnar lite då och då. Främst märks detta på hösten när folk vill ha värme i sina radiatorer men ganska så enkelt att åtgärda utan en krona i utgift. ;)

10. Y
    Medlem · Nivå 18
    I dom flesta fall så släpper den tillslut efter en stunds knackande.
    Men setill att knacka rakt på piggen så den inte böjer sig.

Ibland använder jag något av plast (insexhållaren), oftast använder jag hammaren.
    Är den riktigt enveten så kan jag chansa med en tång och nypa tag om pigg och skruva "5minuter" medurs, moturs, kanske testa lite dragande... Men med rädsla för att piggen kan lossna och vatten spruta..

Fått lära mig att inte bruka sprayoljor då risken är att det skadar gummit på insidan, fast har hänt att jag tagit lite ändå fast inte upplevt att det gett något drastiskt resultat. Istället får man ha tålamod med knackandet, och i mina fall så har dom tålt hårdare slag, bara sålänge man inte slår snett och böjer.

börja inte vrida på något som verkar som inställningar såvida du inte återställer där den var före du pilla. En liten ändring där påverkar övriga radiatorer med.

Om du nu ändå är beredd på byta ventilen så har du inte så mycket att förlora att banka allt hårdare på piggen med chans att den lossnar och du spar tid och pengar emot att byta.

Redigerat 21 jan 2015 21:55
  11. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, nu får vi nog skilja på piggen och ventilkäglan.
    Piggen är bara en "förlängning" av ventilkäglan men har ofta inte mekanisk förbindelse dvs den är inte fastmonterad i ventilkäglan.
    Således hjälper det inte att dra i piggen om ventilkäglan fastnat ordentligt utan packboxen måste bort och då kan man sticka in en smal skruvmejsel och "jucka" lite på ventilen för att den ska lossna.

12. A
    Medlem Nivå 1
    Exakt. Det är så det är. Piggen/tappen sitter inte ihop med ventilen. Piggen kan man enkelt dra ut med en tång utan att skada eftersom den inte går ända in utan en liten del alltid sticker ut så tar man där skadar man inget. Vissa kan man t.o.m dra ut med fingrarna. Men hjälper alltså inte. Hade på 5-56 på en pigg men det enda som hände var att piggen rör sig trögare nu och ventilen sitter fortfarande fast.

Så kan man ta ut centrumdelen istället för att lossa allting? Vad behövs det för verktyg?

Ska självklart fråga i en VVS-affär också. Återkommer självklart om jag lyckas fixa det så andra kan ha glädje av tråden också.

13. roland53
    Medlem Nivå 13
    I den länk som jag gav dig, står allt om hur man gör på ett pedagogiskt sätt. Har du läst länken??!! :)

14. roland53
    Medlem Nivå 13
    Nja, om du är oförsiktig med en tång el. likn. så riskerar du skador på piggen.
    Dessa skador kan innebära att piggen inte löper lätt i packboxen och/eller att packboxen skadas och får läckor.
    Så försiktighet även med piggen anbefalles. :confused:

15. bruka
    Medlem Nivå 3
    Ja den länken hade jag nytta av för ett halvår sedan på två ventiler, utmärkt guide för att lösa problemet!