Termostaten är borttagen, inloppsröret är hett, returröret är hett även en bit bort. Elementet är endast ljummet upptill, kallt nertill. Skruvventilen med insex är helt öppen.
Lossar man returröret kommer det hetvatten.

Vad händer?


Ventilanslutning till elementets rör med insexskruv; inlopps- och returrör synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Håbbe01
  • Laddar…
När du ökar flödet genom en radiator så minskar flödet i andra radiatorer.

Risk att du behöver justera in hela värmesystemet gällande förinställningen på varje radiator.
 
  • Gilla
Mekatronikbruno
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
När du ökar flödet genom en radiator så minskar flödet i andra radiatorer.

Risk att du behöver justera in hela värmesystemet gällande förinställningen på varje radiator.
Det är ett flerbostadshus, vi är högst upp, systemet är cirka 35 lägenheter stort. Det är bostadsrätt och fjärrvärme och vi har bytt massa grejer för att snåla på värmen. Men, vi är högst upp och är gavellägenhet, kall vind, kalla ytterväggar. Vad behöver göras mer, är det uppenbart om det påverkar övriga element?
 
Ett värmesystem för ett flerbostadsrättslägenhetshus på flera våningar, eventuellt även flera uppgångar.

Det är inget som en privatperson ska pilla på.
Det behöver sitta STAD-ventil på varje stam samt helst på varje gren, sen behöver förinställningen I varje radiatorventil injusteras.

Felanmäl till styrelsen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ett värmesystem för ett flerbostadsrättslägenhetshus på flera våningar, eventuellt även flera uppgångar.

Det är inget som en privatperson ska pilla på.
Det behöver sitta STAD-ventil på varje stam samt helst på varje gren, sen behöver förinställningen I varje radiatorventil injusteras.

Felanmäl till styrelsen.
Hade styrelsens röris inne idag, han tipsade om att ta bort termostaterna helt och det var allt, har såklart redan testat, pilljocke som jag är... Menar du att alla ventiler ska stå på samma om systemet ska funka?
 
Mekatronikbruno Mekatronikbruno skrev:
Menar du att alla ventiler ska stå på samma om systemet ska funka?
Kanske. Ingen kan säga hur varje förinställning ska stå utan att veta hur hela systemet är konstruerat mm.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.