Hej alla! Testar en gammal tråd, bor i lägenhet i norra Sverige där vi fortfarande har kyla - mitt lilla vardagsrum har gamla element som knappt ger någon värme alls. Rummet är 17 kvm stort - någon som har erfarenhet av elementfläkt i liknande rum? Finns lite olika varianter, elementfläkten men också nåt som heter varmtnu - någon som har erfarenhet kring vad som kan tänkas funka bäst?

Tack!
 
T Tobbeapg skrev:
Hej alla! Testar en gammal tråd, bor i lägenhet i norra Sverige där vi fortfarande har kyla - mitt lilla vardagsrum har gamla element som knappt ger någon värme alls. Rummet är 17 kvm stort - någon som har erfarenhet av elementfläkt i liknande rum? Finns lite olika varianter, elementfläkten men också nåt som heter varmtnu - någon som har erfarenhet kring vad som kan tänkas funka bäst?

Tack!
Om inte elementet är varmt lär du inte kunna trolla fram värme med några små fläktar.
Varför inte ordna så att elementet uppnår korrekt värme?
 
  • Gilla
Tobbeapg
  • Laddar…
E etompau skrev:
Om inte elementet är varmt lär du inte kunna trolla fram värme med några små fläktar.
Varför inte ordna så att elementet uppnår korrekt värme?
Varmt blir elementet, men tycker inte värmen sprids på något vidare sätt i rummet - det som är problemet. Har luftat elementet också men hjälper inte så mycket. Men vet inte om det är värt att testa med fläkt, folk verkar ju ganska så positiva till det i tråden här... :)
 
Hejsan

Efter att själv haft problem med att vardagsrummet inte blir tillräckligt varmt började jag googla på lösningar, hittade elementfläkten och denna tråd och försökte bilda mig en uppfattning. Elementfläkten är inte billiga men trots allt billigare än att en VVS-firma skall komma och installera nya radiatorer.

Huset har öppen planlösning, vardagsrum, matsal, kök, man har gått från pelletseldning via vattenburen värme till att köra en luft/vatten pump. Det sitter tre st äldre panel-radiatrorer i rummet.
Min gissning är att för att få rätt värme-avgivning från mina radiatorer behöver tempen i systemet vara högre än vad den är idag men det är inte optimalt med värmepump.
Föregående ägare har kompletterat med en luft/luft värmepump mitt på ena väggen, då jag inte vill ha den av estetiska skäl men även för att det är mer ekonomiskt att köra ett system än att ha två st som skall komplettera varandra så är även målet att klara mig utan denna.


För att ge lite data på hur mitt hus påverkades av elementfläkten så har jag mätt temperaturen.

"Temperature - Indoor" mäts i hallen på en huvudenhet för väderstationen.
"Temperature - Vardagsrum" det aktuella rummet som var för kallt.

Bild 0
Den 06e januari stänger jag luft/luft värmepumpen mitt på dagen för jag vill se hur det primära värmesystemet klarar sig ensamt. Man ser tydligt att temperaturen faller och stabiliserar sig på en lägre temperatur. Förväntat.
Torsdag den 09e kväll installerar jag elementfläkten på alla tre radiatorerna, man ser omedelbart att temperaturen stiger.
(Notera att det är i närliggande rum (hallen) detta sker då det var innan jag köpte givaren som idag står i vardagsrummet)

Bild 1
Andra veckan med elementfläkten (luft/luft fortfarande avstängd)
Hallen håller stadiga 23-24c - vardagsrummet håller 22-23c

Bild 2
Då jag inte hade riktiga mätvärde på vardagsrummet innan elementfläkten så stängde jag elementfläkten för att se vad som händer. Detta gör jag fredag den 17e på kvällen och man kan se att temperaturen direkt faller och stabiliserar sig strax över 20c i vardagsrummet och strax över 21c i hallen

Slutsats
Elementfläkten fungerar tveklöst, jag har fått upp temperaturen ett par grader, den största vinsten är att det är en mycket jämnare temperatur i hela rummet och att golven är varmare.
Generellt sett så sparar du inga pengar på det då jag plockar ut mer energi ur systemet med elementfläkten än utan elementfläkten, hade man inte gjort det så hade inte rummet blivit varmare.
Det som jag sparar pengar på är att det är mer ekonomiskt att plocka ut den extra energin ur mitt primära system än att köra luft/luft värmepumpen som stöd, det är ett helt system till som skall hållas igång. Detta kan jag även se på min elförbrukning som låg åtminstone 10kwh högre per dygn när jag körde utan elementfläkten och stödkörde med luft/luft.
 
  • Tre linjediagram som visar temperaturförändringar utomhus, inomhus och i vardagsrummet med fokus på effekten av en elementfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram visar inomhus- och utomhustemperaturer över en vecka med märkning som visar effekten av en elementfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Graf som visar inomhus och utomhustemperaturer över en vecka, markerar effekten av elementfläktar på värmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T Tobbeapg skrev:
Varmt blir elementet, men tycker inte värmen sprids på något vidare sätt i rummet - det som är problemet. Har luftat elementet också men hjälper inte så mycket. Men vet inte om det är värt att testa med fläkt, folk verkar ju ganska så positiva till det i tråden här... :)

Hej.

För mig hjälpte det. Det beror också på vart ifrån kylan kommer. Vi får kylan från golvet så golvet är fortfarande kallt men luften könns mer behaglig efter elementfläkt. Att bygga själv är ju en relativt liten investering, under 100 lappen per fläkt, (köp tysta fläktar) jag hör inget ljud alls.
Om du får mer luftgenomströmmning så utvinner mer värme från elementet, det gör att cirkulationen blir snabbare också då värmn sjunker snabbare.

På de sidor där man säljer färdiga kitt sägs de att man kan få elementen upp till 50-60% mer värme.

Lycka till
 
Jag har ett gammalt 2planshus med källare. Bergvärme.

Jag önskar på ett enkelt sätt att höja komforten/värmen i källaren något. Där är nu ofta kring 19grader och upplevs kallt på golvet. Finns nu några radiatorer och golvet är betongplatta utan isolering eller golvvärme.

Kan elementfläkten vara lämplig för mig?
 
harry73
P plan-g skrev:
Kan elementfläkten vara lämplig för mig?
Ja, det är perfekt för dig
 
harry73 harry73 skrev:
Ja, det är perfekt för dig
Ja, för jag kommer inte på nåt annat enkelt sätt att höja tempen i källaren utan att det blir för varmt på övriga våningar.
 
Sugen på att testa men priserna är ju ändå ganska saftiga. Nån som har en rabattkod? :)
 
Bumper denna tråden då det verkar vara vettig diskussion i den.

Bor idag i ett äldre hus i två plan med vattenburen vedeldad värme. Inga problem med värmen på ovanvåningen då radiatorerna sitter direkt under fönstren, snabbare tvärtom att det blir för varmt ;). På nedervåningen däremot så sitter radiatorerna mot innerstommen och det är allmänt kyligare, kallare på golvet, osv. Tidigare ägare har kompletterat med elradiatorer under fönstren för att slippa det värsta kallraset.

Känns som Elementfläkten i mitt fall borde vara ett mycket bra sätt att sprida värmen bättre i rummet?
 
J
Kan rekommendera metoden för att få bra spridning. Gillar allegorin med att elementet växer till en storlek större då luften får hjälp med att kyla av elementen.

har prövat två sorter från två olika leverantörer och vill framhålla den med magnetupphängning och en smidig magnetisk tempgivare till den inbyggda start och stopp regulatorn. Givaren sätta fast bakom elementet och syns därmed inte alls, och fläkten går bara om det är 25grader eller varmare!
 
J Jönas skrev:
Kan rekommendera metoden för att få bra spridning. Gillar allegorin med att elementet växer till en storlek större då luften får hjälp med att kyla av elementen.

har prövat två sorter från två olika leverantörer och vill framhålla den med magnetupphängning och en smidig magnetisk tempgivare till den inbyggda start och stopp regulatorn. Givaren sätta fast bakom elementet och syns därmed inte alls, och fläkten går bara om det är 25grader eller varmare!
Vem säljer med magnetupphängning?
 
Jag har för en månad sen satt in 2 elementfläkten i källaren för att öka tempen.
Kan inte påstå att jag är imponerad ännu.
Ett gäng kraftigt surrande datorfläktar har man ju fått men i övrigt märker jag inget - men det är väl lite svårt att utvärdera.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.