1. Sänkt gradantal på elpannan minskar inte förbrukningen. Det är bara om en värmepump jobbar mot vattnet som sänkt temperatur ger en besparing.
2. Vet inte, men jag är skeptisk.
3. Mycket troligt. Hur mycket kan jag dock inte uttala mig om. De varmare golven är givetvis en höjning av komforten, men det innebär samtidigt en ökning av energiförbrukningen.

Det är möjligt att elementfläkten kan ge dig varmare golv, men den lär inte ge dig lägre energiförbrukning.

Erik

• Gilla
exerg
  • Laddar…
Hur kan sänkt gradantal på elpannan (då menar jag kurvförskjutning på NIBE-pannor) inte ge en besparing?

En åtgärd som minskar den tillförda effekten till huset kommer att innebära att inomhustemperaturen sjunker. Sänker du framledningstemperaturen så blir det kallare inomhus och energiförbrukningen minskar. Sätter du sedan en fläkt på elementet som ökar effekten från elementen vid samma framledningstemperatur så ökar åter både temperaturen och energiåtgången. Husets energibehov påverkas inte av framledningstemperaturen utan av isoleringen och innetemperaturen.

Erik

• Gilla
Raws89 och 1 till
  • Laddar…
Besparingen med värmepump fås genom att värmepumpen kan klara sig längre tid utan tillskott, eftersom man kan köra med lägre framledningstemp..
Där kam man nog i vissa fall få uppemot 25% i besparing om man har en dålig anläggning till att börja med, 3-4grader i tempsänkning kan vara avgörande för tillskott eller ej..

Klart att man får en energibesparning om man har en berg,mark,luftvatten pump!
Givetvis så måste pumpen tillföra mera energi eftersom man plockar ut mera energi. Men om pumpen ska producera 50 grader ut på radiatorerna eller 40 grader det är stor skillnad. En värme pump har mycket bättre verkningsgrad om den producerar 40 gradigt vatten mot 50grader. Så kan man få samma temp i huset vid 40 grader + fläkt så är det mycket bättre än 50 grader utan fläkt. I båda fallen kräver huset ungefär lika mycket effekt fast pumpen har förbrukat mindre med ström. Där har man besparningen. Sedan tillkommer ju att man inte behöver bidraga med el patron som var verkningsgrad 1:1. En annan sak om man kan köra lägre temp är att värmeförlusterna i golvet inte blir lika mycket. Lägre temp= minskad strålning ut i plattan. Har man en bra isolerad platta så kommer en hel del tillbaka till huset men har man inte det så går en del av värmen ner i backen

• Gilla
Frederico
  • Laddar…
Jag har en liten fundering...

Det är så att jag har ett trapphus där det uppstår ett fasansfullt kallras nerför trappan, tror ni att man kunde få detta ras att försvinna eller åtminnstone minska med hjälp av den så kallade elementfläkten uppe i trapphuset. I teorin tycker jag att det borde vara så men ge mig gärna ett utlåtande innan jag börjar experimentera. :)

Redigerat:
Det beror ju lite på ar kallraset kommer ifrån.
Om du har kallare på övervåningen, o det är den kall luften som rinner ner för trappan, så måste du på någa vis öka tempraturen där uppe.
Kan ju också vara så att du har för varmt nere, o den varma luften följer takat upp, o trycker ner kal uft som ligger på golvet där uppe.

eller så har du an kall yttervägg i trapphuset som kyler trapphuset, då måste denna vägg värmas med en värmekälla.

Skulle tro att det är en combo av de två första alternativen.

- Ett element precis nedanför trappan
- Sovrum uppe med lite lägre temperatur

Min tanke var att försöka höja temperaturen vid golvet uppe och på så sätt minska raset, eller åtminnstone göra det behagligare...

Det blir lite av en oändlig loop just nu: Kall luft rasar mot termostaten på elementet som värmer mer luft som stiger vilket i sin tur pressar ner mera kall luft mot termostaten osv.

Vet inte hur mycket det gör , men om man får in en fläkt som blåser mellan yttervägg och element så borde väggen bli kallare. vilket borde göra att mindre värme vandrar ut genom väggen.

Tillförd energi = Avgiven energi + returnerad energi.
Att man skulle få mer energi är bondfångeri.
Men däremot kan man få en helt annan komfort i rummet.
I och med att man blåser luft genom elementet så blir det bättre/mer värmeavgivning från elementet.
De delar av rummet som tidigare upplevdes som kalla får nu värme på grund av att luftcirkulationen i rummet ökats.

I realiteten borde detta betyda att det går åt mer energi eftersom man ju faktiskt värmer upp mer kubikmeter luft och kvadratmeter vägg/gol/tak-yta samtidigt som komforten höjs.

Kör man vedpanna mot acktank så kan man ju faktiskt få ut mer energi ur tanken eftersom man kan köra med lägre framledningstemp, och lägre returtemp som följd..

Beson skrev:
Har köpt en element fläckt har även hittat ett test på den
[länk]
Nu har vi kört med element flåckt i hyreshuset han som bor där märker väldigt stor skilnad på att det blev jämmnare värme

Köp en enfasmätare att plugga i vägguttaget. Koppla in ett konvektorelement (sånt med inbyggd fläkt) med fläkten avstängd under 24 tim och kolla förbrukningen.

Gör sedan samma sak men med fläkten på under 24 tim.

Vilket alternativ har dragit mest ström?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.