420 läst ·
3 svar
420 läst
3 svar
Element - ta bort-
Min svärfar menar att vi inte ska ta bort två element i källaren som vi aldrig har på. Då fjärrvärmen är svindyr och vi har det ganska ok temperatur ändå.han menar att om vi tar bort dem så får de andra elementen arbeta mycket hårdare. Han menar alltså att mina element från 1979 är så intelligenta att de har en sensor som känner av och drar igång mer? Det är ju liksom inga programmerade värmegolv.
Detta är bara simpla element med 1-3 eller vad det är på på termostaten. Vill bara veta eller att jag har koll på att mina termostater inte är så intelligenta?
Detta är bara simpla element med 1-3 eller vad det är på på termostaten. Vill bara veta eller att jag har koll på att mina termostater inte är så intelligenta?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 040 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 040 inlägg
Om elementen aldrig är igång blir det ingen skillnad om de tas bort helt, förutsatt att rören kopplas korrekt så att de övriga fungerar som tidigare.
Men om ni någon gång vill byta från fjärrvärmen till någon form av värmepump så kan det vara mer ekonomiskt att ha fler radiatorer igång med lägre temperatur än färre med högre.
Men om ni någon gång vill byta från fjärrvärmen till någon form av värmepump så kan det vara mer ekonomiskt att ha fler radiatorer igång med lägre temperatur än färre med högre.
Ja precis. Alltså så spelar det ingen roll. Nej detta är i källaren och där ingen vistas i princip. Vi ska bara ta bort dem och ha kvar synliga anslutningar om eller den dag man säljer. Då får man kanske sätta in element igen. Detta görs av rörfirma såklart. Men alltså har jag inga smarta termostatrar. Det blir ändå endel värme av ledningarna i golvet vintertid. Så frystemp blir det aldrig. Såkalart
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Byta från 400V-element till Mill Gen 3 WiFi – värt det?
Värme allmänt -
WiFi styrd termostat till el-element och varmvattenberedare
Värme allmänt -
Borttagning av bortkopplade el-element (tapetsering/målning)
Värme allmänt -
Lönar det sig byta el-element till LVP i gammalt garage?
Värmepumpar -
Kallt element, kalla rör - har luftat, motionerat termostat etc
Värme allmänt