Hej! Jag bygger ett nytt, välisolerat fritidshus. Det kommer stå på gjuten platta och jag kommer behöva hålla en grundvärme för vattnet. Jag hade tänkte sätta in oljefyllda elelement och en luftvärmepump tillsammans med en kamin. Men nu fick jag förslag om att i stället gjuta in vattenburen golvvärme och värma den med elpatron. Vad är bästa alternativet med tanke på energiförbrukning? Men också med tanke på andra för och nackdelar?

Mvh / Camilla

J
AnneCC AnneCC skrev:
Hej! Jag bygger ett nytt, välisolerat fritidshus. Det kommer stå på gjuten platta och jag kommer behöva hålla en grundvärme för vattnet. Jag hade tänkte sätta in oljefyllda elelement och en luftvärmepump tillsammans med en kamin. Men nu fick jag förslag om att i stället gjuta in vattenburen golvvärme och värma den med elpatron. Vad är bästa alternativet med tanke på energiförbrukning? Men också med tanke på andra för och nackdelar?

Mvh / Camilla
Jag förstår inte riktigt, bygger du ett nytt hus och överväger direktverkande el? Eller renoverar du?

Golvvärme med en värmepumpslösning är mest energieffektivt.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Hej! Jag bygger en ny stuga på 60 kvm. Jag kommer vara där på lov och helger, så behöver något som går enbart på el när jag inte är där. Jag har inte råd med både elpatron+vattenburet och luftvärmepump+element. Vilket är att föredra? De flesta fritidshus har ju enbart direktverkande el, är det bäst? Mvh Anne

Bästa svaret

I ett fritidshus på 60 kvm anser jag att en luftluftvärmepump och några el-radiatorer är det rimliga om man tänker ekonomiskt. Luftluftvärmepumpen klarar det mesta av värmen inkl. lagom underhållsvärme när man inte är där bara man lämnar ev. innerdörrar öppna. El-radiatorer får komplettera om det blir väldigt mycket kallt och i rum dit man vill stänga dörren. De kan också stå på +5° som backup om något händer med luftluftvärmepumpen när man inte är där. Golvvärme med en luftvattenvärmepump blir för dyrt, även om det också ger varmvatten, och man bör då fylla värmesystemet med glykolblandning som inte fryser om det trots allt blir ett långt strömavbrott. Golvvärme är också väldigt värmetrögt så det tar lång tid att få upp värmen om man plötsligt åker till stugan och inte har förberett värmen i god tid via någon fjärrstyrning. Golvvärme med bara el-patron låter som det klart sämsta alternativet.

Redigerat:
Tack för ditt urförliga svar Josth! Jag tror jag kommer göra som du säger och skaffa elelement och luftvärmepump. / Anne

Kul att du uppskattade mitt svar! Om du väljer luftluftvärmepump så tänk på att välja en bra modell med tillräckliga prestanda vid köldgrader för den ort/plats huset byggs på. Är det uppe i fjällen kan det bli rejält kallt och man behöver noga gå igenom specifikationerna för olika modeller. Jämför med husets energiprestanda. Många uppskattar även fjärrstyrning och vissa modeller har det inbyggt om man ordnar WiFi i stugan. Satsa också på en bra och enkelt styrbar ventilation som man kan sätta ner till ett minimum när ingen är där för att spara en del energi.

Det låter klokt! Ska börja undersöka lite! / Anne

Sen kan man ju lägga vattenburen golvvärme ändå om saker å ting ändras i framtiden. Svårt att gjuta in golvvärme när plattan är gjuten....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.