1 343 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Elektronisk dragbegränsare?
Som A.Holm skriver så var det digital funktion på de gamla dragregulatorerna.
Man hakade upp den manuellt vid upptändning, och när sedan pannan uppnått drifttemperatur så drog elektromagneten. När elden sedan falnat och tempen sjunkit under drifttemperatur, släppte magneten och luckan slog igen. Fanns även ett övertemperaturskydd som stängde luckan vid risk för kokning.
Man hakade upp den manuellt vid upptändning, och när sedan pannan uppnått drifttemperatur så drog elektromagneten. När elden sedan falnat och tempen sjunkit under drifttemperatur, släppte magneten och luckan slog igen. Fanns även ett övertemperaturskydd som stängde luckan vid risk för kokning.
Beror ju såklart hur den är inkopplad, vad som styr den.Izvek skrev:
När jag körde förugn mot en egenbyggd panna så styrde jag elmagneten med både panntemp och rökgastemp.
Om panntempen blev för hög så stängde den för att förhindra kokning.
Men jag hade den även kopplad mot rökgastermostat så att den stängde när det brunnit ut.
Vid start så hade jag en timer som jag vred igång, den gjorde så att det fanns spänning till elmagneten och rökgasfläkten innan rökgastermostaten slagit till.
Redigerat:
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Om din förugn ser ut som min gamla going kan du bygga en styrning själv. Du behöver två reglerbara termostater och en elektromagnet. Elektromagneten håller dragluckan på förugnen öppen när magneten får ström. Den ena termostaten A bryter strömmen t magneten när hetvattnet i pannan riskerar att koka. Den andra termostaten B kopplar ifrån strömmen när brasan brunnit ut. Termostat A är förslagsvis en med bulb för dykrör. Termostat B är förslagsvis en rökgastermostat även om det t nöds funkar med en dykrörstermostat också.
Kanske har pannan (oljepanna?) som du kopplar förugnen till redan sådana termostater? Isf hackar du dig in på dem och låter dem styra elektromagneten på förugnen istället.
Elektromagneten sitter som en liten lyftkran som håller dragluckan öppen genom en kedja o spiralfjäder kopplad till dragluckan.
Har slängt ut detta arrangemang nu, ska rota efter lite arkivbilder. Fota gärna du också.
Kanske har pannan (oljepanna?) som du kopplar förugnen till redan sådana termostater? Isf hackar du dig in på dem och låter dem styra elektromagneten på förugnen istället.
Elektromagneten sitter som en liten lyftkran som håller dragluckan öppen genom en kedja o spiralfjäder kopplad till dragluckan.
Har slängt ut detta arrangemang nu, ska rota efter lite arkivbilder. Fota gärna du också.
Klicka här för att svara