Hej,
Har ett elektrolux-skåp, modell ERES3500X, drygt 10 år på nacken (och nej, inte kopplat in vattnet, vill inte ha vattenskador)
Har fungerat klockrent fram tills för en vecka sedan. Helt plöstsligt verkar det inte vilja komma ner i temp ordentligt, innnan hade jag det på 4 grader men nu kämpar den för att hålla 8 efter att man en normal dag öppnat och stängt dörren några ggr.

Följt konstens alla regler för att kolla det enkla, städat baksidan från damm, kollat dörrlister osv..

Börjar kompressorn ge sig? Eftersom det är elektronisk termostat så borde det väl vara "binärt", antingen har elektroniken gått eller någon av sensorerna och då borde det ju vara helt kasst, inte som nu? Inga felmeddelanden om trasiga sensorer eller liknande. man kan ju köpa det mesta i reservdelsväg för dyra pengar:)

Blir ju att ta sig en funderare om så är fallet, för så klart står ju en fullt fungerande matchande frys brevid.
 
P
M moelito skrev:
Hej,
Har ett elektrolux-skåp, modell ERES3500X, drygt 10 år på nacken (och nej, inte kopplat in vattnet, vill inte ha vattenskador)
Har fungerat klockrent fram tills för en vecka sedan. Helt plöstsligt verkar det inte vilja komma ner i temp ordentligt, innnan hade jag det på 4 grader men nu kämpar den för att hålla 8 efter att man en normal dag öppnat och stängt dörren några ggr.

Följt konstens alla regler för att kolla det enkla, städat baksidan från damm, kollat dörrlister osv..

Börjar kompressorn ge sig? Eftersom det är elektronisk termostat så borde det väl vara "binärt", antingen har elektroniken gått eller någon av sensorerna och då borde det ju vara helt kasst, inte som nu? Inga felmeddelanden om trasiga sensorer eller liknande. man kan ju köpa det mesta i reservdelsväg för dyra pengar:)

Blir ju att ta sig en funderare om så är fallet, för så klart står ju en fullt fungerande matchande frys brevid.
Går kompressorn konstant kan det vara köldmedelsläcka.
Annars är fläkten en vanlig orsak
 
  • Gilla
moelito
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Går kompressorn konstant kan det vara köldmedelsläcka.
Annars är fläkten en vanlig orsak
Tack för svar! Hmm, visste inte ens att modellen hade fläkt:) Varken hört eller sett någon!:)

Edit: Jo, klart den har fläkt.. Bara man tittar efter:-) Och ja, den verkar fungera.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Har samma som du men modell utan vatten. På min var kondensorn kass. Uppförde sig exakt som din. Kunde i början jobba ner temperaturen till 4-5 grader. men öppnade man dörren och ställde in lite drickor, så gick det upp omg, för att sen flera timamr senare komma ner. Efter ett tag så funkade inte det heller.
På min kunde man känna bak på "gallren" att de bara var lätt ljumna i nederdel, och ca 1/3 del upp. Det skall vara jämnvarmt över hela.


Den i sig kostar kanske bara runt 1000:- men det innebär att systemets skall tömmas/fyllas med köldmedium. Så blir troligen runt 5000:-
Är den 10 år gammal, och man inte har någon kompis som är kyltekniker, så skulle jag säga att det inte lönar sig om det är det felet.

När jag felsökte var det även en del som hade haft fel med dåliga temp givare. Men symptomen var inte riktigt som ovan då.
 
M mojjen skrev:
Har samma som du men modell utan vatten. På min var kondensorn kass. Uppförde sig exakt som din. Kunde i början jobba ner temperaturen till 4-5 grader. men öppnade man dörren och ställde in lite drickor, så gick det upp omg, för att sen flera timamr senare komma ner. Efter ett tag så funkade inte det heller.
På min kunde man känna bak på "gallren" att de bara var lätt ljumna i nederdel, och ca 1/3 del upp. Det skall vara jämnvarmt över hela.
Tack för svar, ska känna efter lite mer noggrant. Kännde ju snabbt på kondesorn när jag rengjorde att den var varm. Kollade dock inte så noga om hela var det.

Ja, även om jag faktiskt "känner" en kyltekniker så vill han nog ha betalt:-) Surt när man så klart har ett par kyl/frys. Man får väga 5k mot ~20k... Ja alltid är det något svart hål där ute som suger de surt förvärvade slantarna och jävligheter som kostar pengar kommer aldrig ensamma utan i stimm.:-)
 
Hej igen,
Hmm, när jag drog ut skåpet för att känna på kondensorn (typ vid 16:00) så var hela kondenson "kall" och kompressorn gick inte fast den borde försöka kyla då termostaten är satt till 3 grader + att jag slog på "chill" dvs funktionen för att få ner temperaturen snabbt.

Lutar det inte snarare mot att det är tempsensorerna som spökar?

Nörd som jag är så började jag logga temperaturen med home assistant så här är temperaturgrafen de senaste timmarna (lade in temp sensorn i kylen i fömiddags så har inte mer data än)
Mörk stegdiagram över tidsaxel, fluktuerar värden mellan 7,6 och 8,6, möjligen finansiell, vetenskaplig eller energidata.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
M moelito skrev:
Hej igen,
Hmm, när jag drog ut skåpet för att känna på kondensorn (typ vid 16:00) så var hela kondenson "kall" och kompressorn gick inte fast den borde försöka kyla då termostaten är satt till 3 grader + att jag slog på "chill" dvs funktionen för att få ner temperaturen snabbt.

Lutar det inte snarare mot att det är tempsensorerna som spökar?

Nörd som jag är så började jag logga temperaturen med home assistant så här är temperaturgrafen de senaste timmarna (lade in temp sensorn i kylen i fömiddags så har inte mer data än)
[bild]
Den kan varit i avfrostning.
 
P
M mojjen skrev:
Har samma som du men modell utan vatten. På min var kondensorn kass. Uppförde sig exakt som din. Kunde i början jobba ner temperaturen till 4-5 grader. men öppnade man dörren och ställde in lite drickor, så gick det upp omg, för att sen flera timamr senare komma ner. Efter ett tag så funkade inte det heller.
På min kunde man känna bak på "gallren" att de bara var lätt ljumna i nederdel, och ca 1/3 del upp. Det skall vara jämnvarmt över hela.


Den i sig kostar kanske bara runt 1000:- men det innebär att systemets skall tömmas/fyllas med köldmedium. Så blir troligen runt 5000:-
Är den 10 år gammal, och man inte har någon kompis som är kyltekniker, så skulle jag säga att det inte lönar sig om det är det felet.

När jag felsökte var det även en del som hade haft fel med dåliga temp givare. Men symptomen var inte riktigt som ovan då.
Tyvärr lär den hålla minst lika länge till efter rep,och en ny knappt halva tiden
 
electroluxaren skrev:
Tyvärr lär den hålla minst lika länge till efter rep,och en ny knappt halva tiden
Om man har tur. Läge för mig att börja kapa tråden...
När min havererade köpte jag en ny Kyl, Lite nyare än ovan, tror det är en ERF3865. Orkade aldrig slänga min gamla ERES Kyl, utan den blev stående ett par år. Då packade plötsligt ERF3865 kylen ihop. Där visade det sig vara Kompressorn. Lyckades göra en liten 2 för 1 deal och fick det relativt kostnadseffektivt ihop med hemförsäkring på nr 2. Så lät reparera båda. Har nu vant mig vid att ha en extra kyl i köket. Då klappar ERF3865 kylen ihop igen. Det skedde i vintras. Den första tuffar ju dock på:)
Min första tanke var att slänga den kylen så långt jag bara kan. Men nu funderar jag på att kanske lägga lite energi på att felsöka den igen också.

Till skillnad mot den andra, så kyler denna ingenting. Displayen funkar, man kan ställa in temp etc. Men vad jag kom ihåg, så startar inte ens Kompressorn upp. Jag tror dock vi hade ett par strul dagar där den gick, men stängde av sig, fick igång deni gen, sen EOL. Men inget i närheten av det som nr 1 hade med kondensorn som sagta sakta tappade effekt.
Har du några goda råd vart man skall börja här??
 
P
M mojjen skrev:
Om man har tur. Läge för mig att börja kapa tråden...
När min havererade köpte jag en ny Kyl, Lite nyare än ovan, tror det är en ERF3865. Orkade aldrig slänga min gamla ERES Kyl, utan den blev stående ett par år. Då packade plötsligt ERF3865 kylen ihop. Där visade det sig vara Kompressorn. Lyckades göra en liten 2 för 1 deal och fick det relativt kostnadseffektivt ihop med hemförsäkring på nr 2. Så lät reparera båda. Har nu vant mig vid att ha en extra kyl i köket. Då klappar ERF3865 kylen ihop igen. Det skedde i vintras. Den första tuffar ju dock på:)
Min första tanke var att slänga den kylen så långt jag bara kan. Men nu funderar jag på att kanske lägga lite energi på att felsöka den igen också.

Till skillnad mot den andra, så kyler denna ingenting. Displayen funkar, man kan ställa in temp etc. Men vad jag kom ihåg, så startar inte ens Kompressorn upp. Jag tror dock vi hade ett par strul dagar där den gick, men stängde av sig, fick igång deni gen, sen EOL. Men inget i närheten av det som nr 1 hade med kondensorn som sagta sakta tappade effekt.
Har du några goda råd vart man skall börja här??
Jättesvårt när man inte vet vad som gjordes sist, kan ju vara allt från defekt kompressor mtbh till kretskort.
 
electroluxaren skrev:
Den kan varit i avfrostning.
Hmm, någon som vet vad som triggar avfrostning? Kan det vara det, att den håller på och avfrostar stup i kvarten. Tyckte att avdunstningsskålen på kompressorn såg rätt kläggig ut.. Läge att rengöra antar jag.
 
P
M moelito skrev:
Hmm, någon som vet vad som triggar avfrostning? Kan det vara det, att den håller på och avfrostar stup i kvarten. Tyckte att avdunstningsskålen på kompressorn såg rätt kläggig ut.. Läge att rengöra antar jag.
det är en algoritm som initierar avfrostning efter att kylan gått ner.
men i ditt fall med köldmedelsläcka kan det vara kompressorn som gått för varm och termosäkringen löst ut
 
i elektrolux och liknande vitvaror så är ofta styrkortet problematiskt - man använder kapacitiv spänningsdelning för att få fram manöverström för styrkortet och att dra reläer för att starta kompressorn etc.

på denna kapacitiva spänningsdelare finns en stor plastkondensator på några enstaka µF som av överspänningar på elnätet slår igenom och med tiden tappar kapacitans och till sist blir strömmen för elektroniken otillräckligt och då kan bete sig på väldigt många olika sätt inklusive som beskrivet till att till slut inte fungera alls.

byter man den stora kondensatorn till likvärdig typ så försvinner de allra flesta av problemet - men kräver att du kan löda.
 
  • Gilla
moelito
  • Laddar…
X xxargs skrev:
i elektrolux och liknande vitvaror så är ofta styrkortet problematiskt - man använder kapacitiv spänningsdelning för att få fram manöverström för styrkortet och att dra reläer för att starta kompressorn etc.

på denna kapacitiva spänningsdelare finns en stor plastkondensator på några enstaka µF som av överspänningar på elnätet slår igenom och med tiden tappar kapacitans och till sist blir strömmen för elektroniken otillräckligt och då kan bete sig på väldigt många olika sätt inklusive som beskrivet till att till slut inte fungera alls.

byter man den stora kondensatorn till likvärdig typ så försvinner de allra flesta av problemet - men kräver att du kan löda.
Löda är inget problem, men eftersom kylen är i drift så vill jag ju kunna lösa det snabbt utan problem så att jag slipper kassera all mat😀 Hur kommer man enklast åt kretskortet? Någon som vet? Finns service manual med sprängskiss eller liknande att få tag på?
Sen så behöver det ju inte nödvändigtvis vara det felet heller, kan ju mycket väl vara som nämnts ovan köldmedieläckage och då är det nog inte lönt att laga.

Den lyckas fortfarande jobba ner kylan under 7 grader då och då under ett dygn men risken är ju att den säckar ihop totalt när som helst..

Kanske ändå dags för en uppgradering 😀
 
P
M moelito skrev:
Löda är inget problem, men eftersom kylen är i drift så vill jag ju kunna lösa det snabbt utan problem så att jag slipper kassera all mat😀 Hur kommer man enklast åt kretskortet? Någon som vet? Finns service manual med sprängskiss eller liknande att få tag på?
Sen så behöver det ju inte nödvändigtvis vara det felet heller, kan ju mycket väl vara som nämnts ovan köldmedieläckage och då är det nog inte lönt att laga.

Den lyckas fortfarande jobba ner kylan under 7 grader då och då under ett dygn men risken är ju att den säckar ihop totalt när som helst..

Kanske ändå dags för en uppgradering 😀
om det är ERF´n så sitter det längst ner vid golvet bredvid kompressorn
det är inte självklart att reparera detta då det skiljer sig en hel del från tidigare skåp
det sitter dock en X2 precis vid ingången på matningen som skulle kunna vara felet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.