Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Elektrolux Frys temperatur går upp och ner

1. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Elektrolux:EUF29200W. De har hänt 2 gånger att frysen larmar. Med några droppar på dörren när man öppnar den. Så den klarar inte av att hålla tempen uppenbarligen. Fick tips av elektrolux att frosta av den manuellt (är ju auto) de ska man tydligen göra ibland. De har säkert aldrig gjorts på den. Hon sa att de kan vara is på cirkulationsfläkten.
    Har ni varit utför detta problem innan?
    Nu har den varit avstängd 5 timmar och om jag drar igång den hör jag ingen fläkt eller känner inget drag längst upp där fläkten sitter. Kan den vara kass tro??
    Ny medlem så ha överseende

2. H
    Medlem · Sverige · 2 356 inlägg
    Hej och välkommen. Detta är ett ämne som har avhandlats i många trådar inte bara för Electrolux-frysar.

Men jag kan sammanfatta litet om vad jag snappat upp vad gällde ett liknande problem.

1. Du måste kolla med termometer vad det är för faktisk temp i frysen, har frysenheten isat igen totalt kan frysen visa säg -20 trots att det är plusgrader därinne, sensorn kan sitta inmurad i is och likaså fläkten. Några timmars "avfrostning" löser inte problemet,

2. Manuell avfrostning - om frysen isat ihop internt - tar *mycket* längre tid än man anar. Koppla ur den helt och låt den stå ett par dygn. Det börjar inte tina ordentligt internt förrän efter ett antal timmar. Se till att ha stenkoll på uppsamlingskärlet så det inte svämmar över, jag har dragit ut avfrostningsavloppsslangen så det hamnar direkt i ett lämpligt kärl. Flera liter vatten kan det handla om. Svämmar det över finns uppenbar risk för golvskador.

3. Felet i vårt fall visade sig orsakas av vissa individer som inte stänger fryslådorna efter sig, med följden att frysdörren inte går igen helt. Står den halvöppen mer än någon timme så klarar den inte att avfrosta sig själv.

Sedan kan det givetvis vara en mängd andra felorsaker, men grejen var att vi hade problem i flera år med detta tills vi blev stenhårda med fryshantering i synnerhet när man har gäster på besök. Det var aldrig något egentligt fel på vår frys med andra ord, den är från ca 2003 och funkar perfekt idag med detta som enda "åtgärd".

3. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Tack för svaret. Jag låter den stå öppen och avstängd. Ska kolla vad jag får för temp i frysen efter några dagar avstängt och avfrostat. Så får jag se vad den visar.
    Tänkte mest kolla lite snabbt här så man inte köper nytt direkt utan om de är något standard fel så kan man ju ordna de själv.
    Mvh

4. electroluxaren
    Medlem · - · 11 858 inlägg
    precis som blåtumme skriver
    öppen dörr i två dagar behövs och sladden urdragen inta bara stänga av skåpet på knappen utan det skall vara helt strömlöst

självklart skall du inte byta skåpet då det inte finns lika bra skåp att köpa idag.
    när du sent om sidor startat om det så lyssna efter fläktens ljud skall höras när dörren är stäng och 1cm öppen annars tyst

5. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Okej tacksam för svar.
    De har inte kommit mycke vatten alls. Varit av 24h nu. Väntar 24h till innan jag provar något.

6. electroluxaren
    mycket kan ju vara olika mycket men kommer det inget mer så sitter fläkten fast eller så är det slut på köldmedia

7. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Såklart. Jag är ändå hemma och inväntar covid provsvar så har inget att göra. Jag tänkte plocka väck så man kan se fläkten. Och känna om den sitter fast. De gör man genom 2 stjärnskruvar framtill på kåpan och några spårskruvsr i plast bakom lådorna har jag läst här. Bra ställe med mycket info. Något annat tips innan jag börjar?
    Mvh

8. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    De var ingen is vid fläkten. Men kändes blött i utloppet på fryselementet? Kallas det så? Fläkten gick att snurra på men kan ju vara kass ändå. Väntar Som sagt en dag till innan jag drar igång

9. electroluxaren
    har du ingen is kvar finns det ingen anledning att vänta
    fläkten skall gå mycket mycket lätt peta till den och den snurrar själv en stund

10. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Drog igång allt igen nu. Då håller jag tummarna att de bara var de som behövdes göras

11. electroluxaren
    hör du fläkten?
    det skall ta max 4h till -20C

12. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Jag tycker de låter som en fläkt. Kommer något ljud därifrån om jag lägger örat mot fryselementet. En timme har den gått nu och de är 15+ grader. Står på högsta nivån nr 6.ska jag sätta igång super freeze?

13. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    -10 med superfreeze knappen. Utan knappen aktiverad så larmar frysen efter en stund.
    Är de köldmediet som är slut tro? Tänkte ringa elektrolux idag o höra mig för lite.
    Någon som har nån idé?
    Mvh

Redigerat 9 dec 2021 06:21
  14. electroluxaren
    om du hör fläkte varva ned när du öppnar dörren så funkar den

men när du efter ett dygn nästan bara kommit ned till-10C så är det dyrt och alvarligt

en läcka måste repareras och många kyldelar till dessa skåp är slut för evigt

15. Marmorvägen
    Medlem · 9 inlägg

Marmorvägen

Medlem
    Västkustens hushållsservice hade pris på 1795 ink delar. Lät ju bra men dom hade inga delar till den så de sket sig. Blir en ny kyl o frys.
    Tack ni som svarade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.