Hej
Våran frys har slocknat helt, en Elektrolux har inte modell just nu. Den är 5-6 år gammal och har fungerat perfekt tills den slocknade helt häromdagen. Några tips?

Antar att du kollat så den har ström?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Antar att du kollat så den har ström?
Ja bytt uttag helt till ett vi kollade. Den har gått perfekt och i mina ögon är den lite för ny för att gå sönder.

Hade den 5 års garanti så har den väl, ur ett "planned obsolescence" - perspektiv, gått sönder vid precis rätt tillfälle, tyvärr... :thinking:

Hade den 5 års garanti så har den väl, ur ett "planned obsolescence" - perspektiv, gått sönder vid precis rätt tillfälle, tyvärr... :thinking:
Du får gärna svara på min fråga om du har svar, att det inte är garanti kvar det kan jag lista ut själv

P Pappa1963 skrev:
Du får gärna svara på min fråga om du har svar, att det inte är garanti kvar det kan jag lista ut själv
Tja, är den heldöd är väl första steget att titta om det finns en inbyggd säkring i den..
Har den en display/tryckknappar för att ställa temperaturen finns det säkerligen elektronik i den, som kan vara avsäkrat.

Är du innehavare av ett mätinstrument kan du ju alltid mäta så du har ström hela vägen fram så långt du kan mäta...

Annars behöver du skriva modellnumret, för att få mer initierad hjälp....

A
Bedömt att kretskortet är paj
5år är en lång tid fy ör detta skåp

Är det inte värt att byta? Så du menar att en Frys från Electrolux inte ska hålla längre än 5år? Mitt förra var 19 år och fungerade fortfarande

P Pappa1963 skrev:
Är det inte värt att byta? Så du menar att en Frys från Electrolux inte ska hålla längre än 5år? Mitt förra var 19 år och fungerade fortfarande
Det var ju det som jag svarade på i inlägg #4..

De flesta tillverkare av konsumentprylar vill såklart sälja nya frysar, och reservdelar, så de designar sakerna så de går sönder så fort som möjligt efter garantitiden gått ut....

Vad kostar ett nytt kretskort? Ungefär

A
hur långt är ett snöre?
vad har du för modell?

va rädd om ditt gamla skåp det kommer överleva ditt nästa skåp oxå!

Magnus E K
De flesta tillverkare av konsumentprylar vill såklart sälja nya frysar, och reservdelar, så de designar sakerna så de går sönder så fort som möjligt efter garantitiden gått ut....
Detta fungerar ju bara om det finns en kartell mellan alla tillverkare där man kommit överens om att alla gör likadant. Om någon av mina vitvaror går sönder i förtid kommer jag inte köpa en ny av samma märke utan välja något annat (som jag inte tidigare haft problem med). Om det stämmer att alla gör det så är det dags att lagstifta om längre hållbarhet med höga böter för tillverkare vars prylar håller (i genomsnitt, kan förstås uppstå vissa måndagsexemplar) för kort tid.

electroluxaren skrev:
hur långt är ett snöre?
vad har du för modell?

va rädd om ditt gamla skåp det kommer överleva ditt nästa skåp oxå!
Nu är jag på hemma plan och har meckat lite. Frysen är ett Elektrolux euf2945 och tror att det är startrelät till kompressorn som brunnit. Verkar vara kortis mellan fas och nolla och det ser lite bränt ut. Startrelä och kablage till en Elektrolux-frys som visar tecken på att ha bränt ut med synliga sot- och brännmärken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
det där är PTC´n och där kan höljet bli lite missfärgat

electroluxaren skrev:
det där är PTC´n och där kan höljet bli lite missfärgat
Ok har du nån idé vad det kan vara eller hur jag ska mäta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.