Vi gjorde egna expriment i skolan. Vi tog sådana där testsladdar och pluggade in två st i ett vägguttag. En person höll då i änden på ena sladden och en kompis höll i änden på andra sladden. Så klappade man och slog på varandra och fick då ström..

Inte var man så smart då man var ung :O

Jobbat som service elektriker de senaste 3 åren lite drygt, var tredje månad skulle jag nog säga att man får sig en jävel. Oftast pga oaktsamhet :P

Klarat mig från 400V dock, enbart 230. Dummaste incidenten var säkert 10 år sedan, sittandes ute på ett tak vid en fläkt så gjorde jag peacetecken istället för att sträcka mig efter spänningsprovaren... :roll:

Får du ström i arbetet var tredje månad så bör du nog se över dina rutiner! Jag vet inte om jag ens minns när jag fick ström senast (bara därför kommer jag väl att råka ut för nåt helvete imorrn).

Tror det är sällan och aldrig som någon får 400V. Ska mycket till innan man samtidigt råkar ta på två olika faser. Det skulle vara mellan två fingrar på samma hand om man pillar i en central.

Dåkade ut för 400V på i handflatan när jag för många år sedan skulle maskera runt en tvättmaskinsdosa inför målning - den som hade plockat bort tvätt och tork tyckte tydligen man behövde skruva ut skruvarna maximalt så dom stack utanför beröringsskyddet på plinten. Förvånad blev jag.... (var lite halvmörkt i rummet också)

Rrrrr skrev:
Vi gjorde egna expriment i skolan. Vi tog sådana där testsladdar och pluggade in två st i ett vägguttag. En person höll då i änden på ena sladden och en kompis höll i änden på andra sladden. Så klappade man och slog på varandra och fick då ström..

Inte var man så smart då man var ung :O
Är bilden i din avatar tagen under ett sådant experiment?

Min första kontakt med elektricitet var när jag i 5-årsåldern skulle dra ur en stickkontakt ur väggen. Den gick väl lite trögt så jag satte fingret mellan stiften och drog, men tydligen hade de inte släppt ur blecken ännu. 20 år senare bytte jag ut uttaget mot ett med djupare brunn så ingen mer skulle göra det.

När jag jobbade på Semko var det inte helt ovanligt att man klantade sig. Alla prylar som skulle provas var inte helt OK så var man oförsiktig kunde man få en kyss.

Jag är inte elektriker men precis som Mikael_L skriver så begicks det en del misstag i de vilda tonåren när allt med en sladd på skulle demonteras och undersökas in i minsta atom. Värsta smällen är faktiskt inte från elnätet utan från en strulande kamerablixt som jag höll på att reparera. Under en av alla procedurer i felsökningen glömde jag ladda ur kondensatorerna, tiläggas skall att blixten var rätt fet. Jag vände och vred på blixten och kommer då naturligtvis åt kretskorten. Hela högerarmen spändes som en stålfjäder och blixten for i väg i med en j-la fart för att sedan pulvriserades i ett moln av plastbitar när den träffade väggen ett par meter bort. Därefter var det projektet avslutat.

Näst på skalan återfinns den olyckliga kombinationen av ett kraftigt elstängsel (som jag trodde var avstängt), ett vattenfyllt dike och mina läckade stövlar.

mexitegel skrev:
Jag är inte elektriker men precis som Mikael_L skriver så begicks det en del misstag i de vilda tonåren när allt med en sladd på skulle demonteras och undersökas in i minsta atom. Värsta smällen är faktiskt inte från elnätet utan från en strulande kamerablixt som jag höll på att reparera. Under en av alla procedurer i felsökningen glömde jag ladda ur kondensatorerna, tiläggas skall att blixten var rätt fet. Jag vände och vred på blixten och kommer då naturligtvis åt kretskorten. Hela högerarmen spändes som en stålfjäder och blixten for i väg i med en j-la fart för att sedan pulvriserades i ett moln av plastbitar när den träffade väggen ett par meter bort. Därefter var det projektet avslutat.

Näst på skalan återfinns den olyckliga kombinationen av ett kraftigt elstängsel (som jag trodde var avstängt), ett vattenfyllt dike och mina läckade stövlar.
Den har jag också gjort, fast då stod jag barfota i en bäck :)

Appropå elstängsel så skulle min farfar en gång leta efter läckor på en cykelslang. Så han linkade iväg med sin rullator till badkaret som vi gav djuren vatten i och böjde sig över elstängslet och sänkte ner slangen i vattnet - och slinter med stövlarna i det våta gräset. Där låg han med magen över elstängslet och händerna i det vattenfyllda badkaret och hoppade i takt med elstötarna en bra stund innan han lyckades ta sig upp på fötter igen... Han sa senare att det kändes i höfterna rätt länge eftersom det antagligen slog gnistor kring de inopererade höftkulorna i stål....

Enda gången jag fått en riktig stöt var nog när jag var i en butik och skulle justera hydraultrycket på en 3-fas maskin på lagret.
Stod och körde kontaktorn manuellt när en i personalen rullar en varuvagn rätt i ryggen på mig så jag körde in mejseln i anslutningarna istället och fick tag för långt ner på mejseln.

Men jag är ganska noga med att alltid bryta elen där jag jobbar om möjligt.

Jag har aldrig fått någon riktigt läskig stöt (dock många små). Har däremot varit med om att kolleger fått riktigt obehagliga smällar. Jag jobbade extra som TV reparatör under min gymnasietid på 70-talet. På verkstaden hade vi en isolertransformator till de uttag som apparaterna som reparerades var inkopplade på. De uttagen var märkta med skyltar. En TV på den tiden hade ett plåtchsssi som typiskt var spänningsförande mot jord (230V). Iom isolertrafon så blev chassit inte spänningsförande mot jord, och man kunde arbeta realtivt säkert med spänning påslagen.

Min chef höll på att laga en tuner i en TV, då testar man vilket förstärkarsteg som är dåligt genom att injicera antennsignal på olika ställen, antennen är typsikt jordad. Han höll antennkontakten i ena handen och lyfte tunern/kanalväljaren som är av plåt och del av plåtchassit. Plötsligt började han skrika och vifta med armarna, jag kastade mig mot nödströmbrytaren, men innan jag hann fram lyckades chefen som hade fastnat slita av kablaget till tunern. Sedan ramlade han ihop i en hög på golvet och hela kroppen skakade i spasmer, liknar lite hur en knockad boxare kan se ut på TV.

Efter ngn. minut vara han kontaktbar igen, och han förbjöd mig att ringa efter ambulans (jag var bara 17år, idag hade jag inte lytt order). Jag lyckades få in en av de ordinarie anställda, via kom-radio, även han försökte få dit en ambulans, men chefen vägrade.

Det visade sig att den TVn var inkopplad på ett uttag som inte gick till isolertransformatorn trots att det var märkt som skyddat.

En lite mindre farlig smäll jag själv råkade ut för var för några år sedan när jag skulle koppla in bänkarmaturen i köket. Det kom FK ur ett rörutlopp. Jag ville trä på ett skal från en EKLK kabel. Dumt nog hade jag inte brutit spänningen, jag hade ju oskalade trådar, om man bar lät bli att röra ändarna så var dte ju OK.

Det gick trögt att få i dem, jag smorde då in trådarna med kabelsmörjmedel, det visade sig att kabelsmörjmedlet var inte isolerande, det kom i kontakt med trådänden på den avklippta kabeln, och allt som var nedkladdat med smörjmedel blev strömförande, klart obehagligt. Det tog en stund innan jag fattade vad som hade hänt.

Kommer ihåg en händelse när jag var grabb, tror att jag gick i tredje klass. Jag hade gjort något bus i skolan och blev inskickad till rektor Åke för att få en avhyvling, allt i enlighet med tidens anda.
Åke var liksom jag en inbiten fiskare, så avhyvlingen kom helt av sig eftersom vi istället hade en trevlig pratstund om Abborrfisket i Lödde å.
Av Åke fick jag då lära mig ett snabbt och effektivt sätt att få ihop mask till Abborrmetet.

Ta en gammal lampsladd eller liknande, det ska alltså vara några meter kabel med en nätkontakt i änden. Skala kabeländarna någon decimeter och separera de två kabelledarna ca två-tre meter.
Ta två järnstänger eller grov ståltråd ca halvmetern långa, fäst de skalade kabeländarna vid varsin järnstång.
Tryck ner stängerna i gräsmattan med ett par meters mellanrum.
Vattna gräsmattan ordentligt.
Sätt i kontakten i ett vägguttag (med förlängningskabel)
Njut av att på ett enkelt sätt plocka maskarna som plågade av strömmen kryper upp ur jorden!

När jag hade hunnit till det sista momentet och plockade mask för glatta livet så kom min Mamma hem från jobbet och undrade vad i h-e jag höll på med.
Hon såg ju vissa riskmoment i plockmetoden som jag helt hade missat....

Så, jag fick en avhyvling till slut, för att inte tala om telefonsamtalet som min Mamma ringde till rektorn......

Tack Åke Olsson, du var en bra rektor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.