Har i dag ett eternittak där varje panna är spikad. Spikarna är omöjliga att få bort med en kofot eller hammare utan att knäcka pannorna. Och det är ju just när skivorna knäcks som det dammar giftig.

Skulle därför helst vilja kunna knippsa av spikhuvudena med något som liknar en hovtång. Det ska inta vara några större problem att komma åt spiken då det sigger en gummiring mellan huvudet och pannan.

En vanlig hovtång skulle kräva aldeles för mycket handkraft för att det skulle vara möjligt. Undar därför om det finns något elektriskt för att kunna nypa av huvudena utan allt för mycket mankraft då det är många spikar :)

Andra förslag mottages tacksamt.

Hälsningar

/PC

ClasseClas
Ett alternativ är att såga av spiken med en Fein Multimaster, Bosch PMF180 eller Bosch GOP-Li med lämpligt bimetallblad. Varmgalvad spik är ganska lätt att kapa, bara man inte trycker för hårt på spiken för då ryker bladet med en gång.. Är det andra sorter kan det bli tufft. Vet du vad det är för spik?

Någonstans i gömmorna har jag en EA Berg ändavbitare i behändigt format som till utseendet påminner lite om en najtång, men den har utväxling (ungefär som en bultsax). Den är gammal, sliten och ful, men man klipper spik och mindre skruvar med den utan nämnvärd ansträngning. Pianotråd funkar bra det med, utan att man behöver ta i så man blir blå i ansiktet. Modellen jag har går förstås inte att köpa ny idag, men rimligtvis borde det finnas något liknande...

ClasseClas skrev:
Ett alternativ är att såga av spiken med en Fein Multimaster, Bosch PMF180 eller Bosch GOP-Li med lämpligt bimetallblad. Varmgalvad spik är ganska lätt att kapa, bara man inte trycker för hårt på spiken för då ryker bladet med en gång.. Är det andra sorter kan det bli tufft. Vet du vad det är för spik?
Tigersåg med rivnings- eller metallblad kanske?

Förslagen om olika typer av såg lär göra det ruskigt dammigt vid behandlingen, vilket ts ville undvika. En kraftigare tång, gärna med utväxling som föreslagits lär vara ypperlig för detta.

En riktigt kraftig ändavbitare eller najtång, med 300mm handtag, alternativt med utväxling kan nog vara en metod. Eller en vinkelslip. Om man sågar så blir det ju damm från spiket i fråga, inte från eterniten, man slipper alltså asbesten.

Lägga en bit plattjärn mellan hammare och skivorna så trycket sprids ut över en större yta?
Annars kan du ha med en vattenspridare upp på taket ;)

Köp några lösbröst.. alltså engångsfilter. Partikelfilter, du är utomhus, knäck pannan o kasta ned....
Jobbar man med det som ett yrke ska man nog inte göra så. men i övrigt kör på...
Anser jag, kan inte säga att jag vet... jobba en dag med lite vindpustar.

Fjola inte:
1. Kolla med kommunen hur eterniten skall embaleras och vart det kan tas om hand.
'2. Vattna taket
3. På med engångsoverall, halvmask och målarkeps.
4. Riv ner (lyft pannan obryt), knäcks plattorna så är det ok.. du är skyddad
5. släng overall o keps i påsarna med eternit
6. Byt filter i masken och tvätta ur den

Vill du inte bryta... ta vinkelslipen med en bred kapskiva och slipa bort spikskallarna.

Redigerat:
Om jag inte missminner mig så ska man väl tejpa på säckarna med orange tape som det står typ varning asbest, eller nåt sånt, finns enkom tejp för det.

C
En kraftavbitare låter fan så mycket smidigare än en vinkelslip iallafall. Det hade jag försökt med.

Vi skulle nypa av spikar (3") som gått igen taket. Hittade på en hovtång med ca 70 cm långa skaft påsvetsade. Gick utan att man behövde ta i speciellt mycket.

Elektriken på jobbet har en bultsax med svag vinkling på skäret, och klippytan är plan.
Rätt lik en elektronikavbitare, fast modell 500mm. Han använder den för att klippa trådstegar och skruvar, så nära kanten som möjligt.

Den tror jag skulle fungera fint till dig. Ingen aning om var man hittar den dock, Bacho hade inte den iaf.
Säkert köpt på Ahlsell dock.

Skaffa en kraftavbitare, finns lite olika, som några tipsat om. Allt behöver inte gå med elektricitet.

Sätt fast en "glidhammare" på en låsbar tång som nyper på spikskallen ,som en spikurdragare modell större
men med den finessen att man kan klämma fast skallen och "hammra" utåt.
Fungerar utmärkt fixade en för många år sedan för att dra upp 5"spik vid renovering av gammalt trägolv
som återanvändes.
mvh pr95

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.