Att slingan ligger under badkaret spelar ingen roll, men pappersexercisen ska vara rätt utförd för att du ska få den garanti du har rätt till.

• Gilla
catalyst och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Att du har golvvärme även under badkaret, skall du vara dj...t glad för. Ett ljummet badkar är gott att sätta ner fötterna i. Ev. tvätt torkar snabbare etc, etc...
Tips -sluta med gnällandet, och njut istället!

Tips från en som vet vad han talar om.

• Gilla
Harald Boye och 2 till
  • Laddar…
Jag är rädd att det blir för varmt bara. Det var firman själva som förklarade för mig innan arbetet satte igång att man inte bör ha golvvärme under instängda utrymmen. Klart man blir lite orolig då. men det är skönt att ni inte verkar oroade.

Njutandet kommer senare, när det är klart och betalat!

Staffans2000
Golvvärmen har aldeles för låg effekt för att risk för överhettning skall finnas. Utan värme närmast yttervägg riskerar du kallras och därmed för liten totaleffekt för ditt badrum.
Jag har själv golvväre under mitt inbyggda badkar. För att få karet extra varmt har jag kompletterat med ett element innanför badkarsfronten. Mumma på vintern!!!

Staffan

• Gilla
Joellernej
  • Laddar…
hur mycket extra kostar slingan under badkaret, inköp + driftkostnad. känns ju ganska onödigt att värma golvet under badkaret bara för att badkaret ska va varmt att stå i ? särskilt om det kostar massa extra pengar !

Den effekt som värmer under badkaret går på intet vis till spillo utan kommer rummet till goda, och skillnad i inköpspris kan man nog glömma för man väljer inte längd på slingan efter hur stor golvytan är utan efter vilken totaleffekt man behöver i rummet.

Ett gammalt haspfönster i duschen känns ju mindre bra dock...

Det är inte menat att man ska duscha där. De satte upp duschstången av misstag. Vivilke endast ha ett fäste för duschen. Vi har duschhörna i andra änden av rummet, där det inte är något fönster.

Hojte skrev:
[länk]

Sida 208

Där tycker jag det står rätt bra att man ska göra ritning varje gång man installerar ett av deras system. Hitte på att man inte gör det när det är badrum... Det är väl bara för dom att erkänna att dom missade det 😛
Ritning över kallkabel, anslutning etc står det. Alltså inte själva värmekabeln. Detta för att det är praktiskt taget omöjligt att mäta sedan på en ritning i skala 1:50 vart exakt på millimetern värmekabeln ligger i golvet. Risk då att man borrar i värmekabeln då man mätt fel. Ja, det finns dom som gjort så :-) så därför är det inte brukligt att man försöker redovisa hur slingorna går på en elritning, man brukar markera ytan istället.

Hej.
Slingan kontroll provas normalt av elektrikern som monterar in den innan den spacklas in. Mest för att kontrollera att det fungerar Sen bör man naturligtvis ta ett foto på installationen medan den är synligt för dokumentation. Det fotot tar man ju lämpligen själv.

Enklast är det ju att göra som det står i dom dokument som följer med värmekabeln, där finns dom uppgifter som ska skickas in OCH en sida där man ska rita in hur värmekabeln är lagd i rummet. I alla fall hos dom bättre fabrikaten, hur det ser ut på "billighetsmarknaden" vet jag inte bara att dom brukar vara ovillig att ta hela kostnaderna vid ev. fel.

P
Staffan2000 skrev:
Att du har golvvärme även under badkaret, skall du vara dj...t glad för. Ett ljummet badkar är gott att sätta ner fötterna i. Ev. tvätt torkar snabbare etc, etc...
Tips -sluta med gnällandet, och njut istället!

Tips från en som vet vad han talar om.
Tips - låt folk som vill få kunskap ställa sina frågor utan att förminskas och dömas.

• Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Värmeslingan är helt ok då du kan ändra om och ta bort badkaret för dusch istället.

Dokumentationen ska du ha. Konsumentverket direkt.

Jag tycker att haglunddaniel kommer med ett vettigt inpass.
Själva slingornas dragning behöver alltså inte anges och behovet kan ifrågasättas.

Det ska vara 6 cm fri luft ovanför och det klarar ett badkar. Dessutom ser det ut att vara ett vanligt plåtbadkar som alltså leder värme bra.

Jag skulle inte oroa mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.