3 540 läst ·
40 svar
4k läst
40 svar
Elektrikersupport via Videosamtal – Skulle Du Använda Det?
I andra länder har det blivit allt mer populärt att erbjuda elektrikersupport via videosamtal till både privatpersoner och fastighetsägare. Denna trend växer eftersom den minimerar behovet av dyra jourbesök genom att snabbt lokalisera och ibland lösa problem direkt över videosamtal.
Här är några av fördelarna:
Vad tycker du? Tror du att denna typ av tjänst skulle kunna ersätta behovet av onödiga dyra jourbesök? Är det något vi i Skandinavien borde testa? Dela gärna dina tankar och kommentarer!
- Snabbare diagnos och lösning: Med videosamtal kan en behörig elektriker identifiera och ibland lösa elproblem på under 15 minuter – utan att behöva komma till platsen.
- Kundrådgivning i realtid: Elektrikern kan guida dig genom enklare åtgärder, såsom byte, montering och felsökning, som är tillåtna enligt regelverket utan att ha en elektriker på plats. Vi följer självklart Elsäkerhetsverkets regelverk, och inget görs på distans som en icke-behörig person inte får utföra själv.
- Bättre förberedelser: Om problemet kräver ett fysiskt besök, kan elektrikern redan vara förberedd med rätt verktyg och reservdelar, vilket effektiviserar hela processen.
- Kostnadseffektivitet: Istället för att betala för ett dyrt jourbesök, kan du få hjälp via videosamtal för bara 299 kr. Dessutom ingår en återkopplingsgenomgång om det behövs, vilket kan spara dig tusenlappar.
Vad tycker du? Tror du att denna typ av tjänst skulle kunna ersätta behovet av onödiga dyra jourbesök? Är det något vi i Skandinavien borde testa? Dela gärna dina tankar och kommentarer!
Stämmer! TackG GoGetLost skrev:
Auktoriserad: Betyder att en person eller ett företag har fått formell tillåtelse eller licens från en myndighet eller organisation att utföra en viss typ av arbete. Till exempel kan en elektriker vara auktoriserad av en myndighet för att utföra installationer som uppfyller vissa standarder.
Behörig: Indikerar att en person har den nödvändiga kompetensen, utbildningen och certifieringen för att utföra ett specifikt arbete. En behörig elektriker har exempelvis rätt utbildning och certifikat som krävs enligt lag eller regelverk.
Det finns inget som heter behöriga elektriker längreKabelfeber1 skrev:
Stämmer! Tack
Auktoriserad: Betyder att en person eller ett företag har fått formell tillåtelse eller licens från en myndighet eller organisation att utföra en viss typ av arbete. Till exempel kan en elektriker vara auktoriserad av en myndighet för att utföra installationer som uppfyller vissa standarder.
Behörig: Indikerar att en person har den nödvändiga kompetensen, utbildningen och certifieringen för att utföra ett specifikt arbete. En behörig elektriker har exempelvis rätt utbildning och certifikat som krävs enligt lag eller regelverk.
https://www.elsakerhetsverket.se/yrkespersoner/ansok-om-auktorisation/vad-ar-auktorisation/
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 902 inlägg
Jag tycker att frågan är felställd. Den borde lyda typ
Är du beredd att betala 300 spänn för att få prata med en outbildad elektriker som bara kanske kan lösa ditt problem och kanske se till att ha med sig rätt materiel?
Tanken är god, men jag tror inte det kommer att fungera.
Är du beredd att betala 300 spänn för att få prata med en outbildad elektriker som bara kanske kan lösa ditt problem och kanske se till att ha med sig rätt materiel?
Tanken är god, men jag tror inte det kommer att fungera.
- Ett personligt problem är tjat med en okänd pratkvarn. Hur många innehavare klarar att att kort, koncist och redigt förklara sitt problem, och utan att sväva ut i "jag kom hem, parkerade bilen, låste upp och nåt var konstigt med lyset och igår brände jag äggen på spisen".
- Många är nog glada över att få prata med någon men inser kanske inte att det kostar dem 300 spänn. Det leder till lycksökare där man sätter in en kurator istället för elektriker.
- Om strömmen är borta så vill man kanske inte krångla med betalning via swish etc först för att få hjälp, och sedan ska de lyckas sätta upp ett videosamtal.
- Det är väldigt lite som en innehavare kan och får göra själv.
- 300 spänn för att få hjälp med att skruva ihop några lampsladdar??
- Text och bilder på detta forum fungerar lika bra, och där det inte räcker så blir det inte bättre med ett videosamtal.
- Det kommer att sluta med att dessa tjänsteleverantörer ger kunden en avancerad instruktion för hur de stänger av strömmen på sin moderna elmätare och sätter på den igen.
- I bästa fall får man en tid då en elfirma kan dyka upp, för 300 spänn...
Ja, tanken är god, men inte förenligt med det svenska regelverket.
I de länder där det blivit populärt får ägaren till anläggningen göra betydligt mer och kan ha stor nytta av en hjälpande hand via video.
I Sverige blir det i praktiken som att ringa till Kry, dvs är det inte frågan om att byta en säkring eller berätta för någon att de inte ska använda X-plinten när de byter ut en strömbrytare så kommer det sluta med att en lokal elektriker behöver komma ut.
I de länder där det blivit populärt får ägaren till anläggningen göra betydligt mer och kan ha stor nytta av en hjälpande hand via video.
I Sverige blir det i praktiken som att ringa till Kry, dvs är det inte frågan om att byta en säkring eller berätta för någon att de inte ska använda X-plinten när de byter ut en strömbrytare så kommer det sluta med att en lokal elektriker behöver komma ut.
Å andra sidan klarar många i dessa länder inte av att byta en glödlampa eller säkring själva.Kabelfeber1 skrev:
Finns säkerligen de som är helt rudis på dessa mest grundläggande saker även i Sverige, men jag tycker mig uppfattat att vi har en annan kultur med en högre nivå av allmänbildning och förmåga att klara enkla saker i hemmet själva.
Är positivt inställd till tjänsten du säljer in!
Utöver att tjänsten kan ersätta jourbesök kan tjänsten vara till hjälp för privatpersonen som renoverar själv och vill ha tips och råd på sånt som man får göra själv (vilket verkar vara få grejer).
Någon som vet vad man får göra som lekman mer än att byta glödlampa eller säkring?
Utöver att tjänsten kan ersätta jourbesök kan tjänsten vara till hjälp för privatpersonen som renoverar själv och vill ha tips och råd på sånt som man får göra själv (vilket verkar vara få grejer).
Någon som vet vad man får göra som lekman mer än att byta glödlampa eller säkring?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 354 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 354 inlägg
Min far är elektriker och jag och han gör såhär flera gånger i månaden. Det är oerhört effektivt både för honom och för mig. Han kan sitta 40 mil bort och förbereda sig för arbetena som ska göras.Kabelfeber1 skrev:
I andra länder har det blivit allt mer populärt att erbjuda elektrikersupport via videosamtal till både privatpersoner och fastighetsägare. Denna trend växer eftersom den minimerar behovet av dyra jourbesök genom att snabbt lokalisera och ibland lösa problem direkt över videosamtal.
- Snabbare diagnos och lösning: Med videosamtal kan en behörig elektriker identifiera och ibland lösa elproblem på under 15 minuter – utan att behöva komma till platsen.
- Kundrådgivning i realtid: Elektrikern kan guida dig genom enklare åtgärder, såsom byte, montering och felsökning, som är tillåtna enligt regelverket utan att ha en elektriker på plats. Vi följer självklart Elsäkerhetsverkets regelverk, och inget görs på distans som en icke-behörig person inte får utföra själv.
- Bättre förberedelser: Om problemet kräver ett fysiskt besök, kan elektrikern redan vara förberedd med rätt verktyg och reservdelar, vilket effektiviserar hela processen.
- Kostnadseffektivitet: Istället för att betala för ett dyrt jourbesök, kan du få hjälp via videosamtal för bara 299 kr. Dessutom ingår en återkopplingsgenomgång om det behövs, vilket kan spara dig tusenlappar.
Jag hade gärna haft en sån här tjänst, men frågan är om jag vill ha en separat tjänst eller om jag bara vill ringa min ”vanliga” hantverkare över Facetime.
Huvudet på spiken där. Det är stor skillnad på en "nätelektriker" och en genomgång på distans av ett kommande på-platsen-jobb.Ossian K Olsson skrev: