Hej!
Jag och min man bygger vårt hus själva sedan 1 år tillbaka. Den enda utomstående hantverkare vi tagit in är en elfirma som vid första kontakten var supertrevliga, snabba, seriösa. De lämnade offert med fastpris på hela vår elinstallation med tillhörande betalningsplan. De jobbade 2-3 veckor under förra året och allt flöt på bra. Eftersom vi bygger själva tar det sin tid att bli klar med alla moment, något vi varit tydliga med till elektrikern. Vi har löpande sagt till när ett moment är klart så de kan komma och fortsätta. Dock sa de i början på detta året att de inte vill komma strögånger utan vill samla allt återstående jobb till ett tillfälle. I mitten av april ringde och mailade vi och meddelade att det börjar bli helt klart och jag bad dem specifikt att avsätta tid för oss för att vi skulle kunna planera för slutbesiktning, mm innan midsommar. Fick som svar en faktura på allt jobb de gjort ditintills. Elektrikern var sedan där en förmiddag i maj för att kolla på en grej, och såg då att vi var klara för dem att komma. När vi sedan hör av oss för några veckor sedan och frågar när de ska komma, så är det korta svaret, vi har inte tid för er. Vi har andra jobb med viten så de måste prioriteras.
Okej? Jag ringer och mailar men får nu inget mer svar. Även min man ringer och mailar utan svar.
Det känns hopplöst och ledsamt när man försökt att få dem att planera in oss, och nu är vi i en situation att allt i huset är klart förutom 3 dagars eljobb. Vi kommer antagligen få sitta ytterligare några månader med dyrt byggkreditiv och ingen inflytt denna sommar.
Vad kan man göra i en sån här situation? Kan jag försöka få någon annan firma att slutföra jobbet? Kommer någon vara villig att göra det och skriva alla papper till kommunen? Finns det något påtryckningsmedel man kan använda för att få dem att ens svara? Vad har jag ens för rättigheter när vi dumt nog inte skrivit ett entreprenadavtal utan bara godkänt en offert?
Mvh uppgiven husbyggare

Düsseldorff
Fattar jag rätt? Ni har inget egentligt avtal med elis utan bara en deal om att ni ringer så kommer de? Då får ni nog räkna med att det är i mån av tid. De måste såklart ta andra jobb där de vet att det blir nåt som ger pengar.

Den här typen av långtidsuppdrag är lite knepiga. Det går ju i praktiken inte att avtala om någon viss sluttid. Mycket av tiden beror ju på er.

Då är det inte konstigt om elfirman inte kan planera in arbetet hos er. Och det kan i värsta fall bli så att firman är fullt upptagen under lång tid på andra uppdrag.

Jag råkade ut för en liknande situation för ca 15 år sedan när vi påbörjade en större ombyggnad. Jag avtalade med en firma om att jag skulle kunna göra en stor del av arbetet själv. Han var där ett par timmar och vi gick igenom vad som skulle göras. Och vilka krav han ställde på mig, för att jag skulle kunna dra rör, sätta dosor osv själv (olagligt). När jag sent om sider ringde för att få dit honom och koppla ihop, så var han på en industriinstallation i en annan del av landet, och blev närmast irriterad över att jag ringde. Jag fick tag på en annan lokal elfirma som inte hade problem med att jag gjort det mesta själv. Så det slutade bra. Skall tillägga att trots att den första firman hoppade av så bad jag hinom att skicka en faktura på de timmar han var där i början av projektet. Det kom aldrig ngn. faktura.

• Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Düsseldorff Bergendorff skrev:
Fattar jag rätt? Ni har inget egentligt avtal med elis utan bara en deal om att ni ringer så kommer de? Då får ni nog räkna med att det är i mån av tid. De måste såklart ta andra jobb där de vet att det blir nåt som ger pengar.
Ja alltså vi har en offert som specar vad som ska göras samt vilket material som ingår. Samt hur betalning ska ske. Tänkte att det kanske betyder nånting och skapar någon slags avtalsförhållande men det kanske det inte gör. Vi tänkte väl att det skulle räcka med att höra av sig 1,5 månader i förväg och be dem avsätta tid för oss :/

• Gilla
Ojsan och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Den här typen av långtidsuppdrag är lite knepiga. Det går ju i praktiken inte att avtala om någon viss sluttid. Mycket av tiden beror ju på er.

Då är det inte konstigt om elfirman inte kan planera in arbetet hos er. Och det kan i värsta fall bli så att firman är fullt upptagen under lång tid på andra uppdrag.

Jag råkade ut för en liknande situation för ca 15 år sedan när vi påbörjade en större ombyggnad. Jag avtalade med en firma om att jag skulle kunna göra en stor del av arbetet själv. Han var där ett par timmar och vi gick igenom vad som skulle göras. Och vilka krav han ställde på mig, för att jag skulle kunna dra rör, sätta dosor osv själv (olagligt). När jag sent om sider ringde för att få dit honom och koppla ihop, så var han på en industriinstallation i en annan del av landet, och blev närmast irriterad över att jag ringde. Jag fick tag på en annan lokal elfirma som inte hade problem med att jag gjort det mesta själv. Så det slutade bra. Skall tillägga att trots att den första firman hoppade av så bad jag hinom att skicka en faktura på de timmar han var där i början av projektet. Det kom aldrig ngn. faktura.
Nää vi är medvetna om att det såklart beror på oss gällande tiden, men därav hörde vi av oss löpande under våren och även bad dem avsätta tid för oss för 1,5 månader sen. Han träffade ju oss för några veckor sen också så jag tänkte att det är normalt att meddela oss om han vet att han är upptagen. Det jag blir bedrövad över är att man bara slutar svara. Och jag vet inte om jag är låst i något avtalsförhållande eftersom vi ändå har en offert som vi alla skrivit på. Jag skulle gärna kontakta en annan firma om jag visste att det var grönt. Kanske ska höra mig för i alla fall, kan ju finnas någon som du säger kan tänka sig att ta sig an resterande jobb.

• Gilla
PizzaRoffe
  • Laddar…
H
Skulle ha in en el firma för flytt av mätaren.
Montera nytt fasad skåp och ny matning in i huset.
Samt in med ny central i huset.

Firman titta på jobbet.
De kunde ta det fort.
Sen hörde jag inget mer på lång tid.

ringde dom och då sa han att de ligger ca 8-9 månader bort i planering innan de kan komma.

månadetna gick men de kom aldrig.
Ringde dom igen men de hade större kunder som var mer prio.

ringde 4-5 olika el företag men alla låg nästan ett år bort med stora entreprenader så dom hade inte tid.

så förstår om de hellre vill planlägga längre fram än att få lite strö tid med 1 månads varsel.

• Gilla
Ojsan
  • Laddar…
Ja det är väl så det funkar antar jag. Tänkte ändå att det är schysst att svara och och meddela det istället för att bara sluta svara:( jag har förståelse för att de har mycket jobb men vill bara veta om de tänker komma tillbaka eller om jag ska hitta någon annan.

• Gilla
RiffBoX och 7 till
  • Laddar…
Düsseldorff
B Bällstabygget skrev:
Ja det är väl så det funkar antar jag. Tänkte ändå att det är schysst att svara och och meddela det istället för att bara sluta svara:( jag har förståelse för att de har mycket jobb men vill bara veta om de tänker komma tillbaka eller om jag ska hitta någon annan.
Det håller jag verkligen med om, otrevligt att inte svara!

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
H
Samma hos mig.
De svarade inte i telefon eller på mail.
Ganska irriterandet.
Samtidigt hade den el firman starta ärendet med Fortum om mätar flytt.
Då blev det låst till dom och ingen annan kan då ta över flytten.

blev rätt irriterad.
Men så kan man inte klaga heller då man är rätt beroende av dom med.
Bondefångad

• Gilla
  • Haha
Hans911 och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
B Bällstabygget skrev:
Nää vi är medvetna om att det såklart beror på oss gällande tiden, men därav hörde vi av oss löpande under våren och även bad dem avsätta tid för oss för 1,5 månader sen. Han träffade ju oss för några veckor sen också så jag tänkte att det är normalt att meddela oss om han vet att han är upptagen. Det jag blir bedrövad över är att man bara slutar svara. Och jag vet inte om jag är låst i något avtalsförhållande eftersom vi ändå har en offert som vi alla skrivit på. Jag skulle gärna kontakta en annan firma om jag visste att det var grönt. Kanske ska höra mig för i alla fall, kan ju finnas någon som du säger kan tänka sig att ta sig an resterande jobb.
Felet du gjorde var att betala. Jag gör som Trump när det kommer till hantverkare. Betala sent, för lite och efter jobbet är klart. Detta är enda sättet att skydda sig. Så fort du betalt allt försvinner de. Du skulle betalt 70% och sen sagt att de har ju lite kvar så vi kan ta resten när allt är klart. Du ska få se att det blir fart.

• Gilla
Gornor Ulragh och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
H Hallerudsbo skrev:
Skulle ha in en el firma för flytt av mätaren.
Montera nytt fasad skåp och ny matning in i huset.
Samt in med ny central i huset.

Firman titta på jobbet.
De kunde ta det fort.
Sen hörde jag inget mer på lång tid.

ringde dom och då sa han att de ligger ca 8-9 månader bort i planering innan de kan komma.

månadetna gick men de kom aldrig.
Ringde dom igen men de hade större kunder som var mer prio.

ringde 4-5 olika el företag men alla låg nästan ett år bort med stora entreprenader så dom hade inte tid.

så förstår om de hellre vill planlägga längre fram än att få lite strö tid med 1 månads varsel.
Detta betyder att de inte vill ha jobbet. Det finns ingen hantverkare som vet vad som händer om nio månader.
B Bällstabygget skrev:
Du vill inte arbeta med opålitliga persone

Generellt sett ska man nog försöka hitta riktiga småföretag som verkligen livnär sig på och prioriterar privatkunder. Lite större företag har ofta fasta kunder och prioriterar av förklarliga skäl dessa kunder. Det är ju en klen tröst till dig TS, men kan vara bra för andra. Får man fråga hur stort företaget du anlitat är? Kolla omsättning på allabolag.se

J Johan456 skrev:
Generellt sett ska man nog försöka hitta riktiga småföretag som verkligen livnär sig på och prioriterar privatkunder. Lite större företag har ofta fasta kunder och prioriterar av förklarliga skäl dessa kunder. Det är ju en klen tröst till dig TS, men kan vara bra för andra. Får man fråga hur stort företaget du anlitat är? Kolla omsättning på allabolag.se
Jaa såhär med facit i hand skulle man såklart gjort så. Men vid tidpunkten som vi valde firman var vi glada att någon ens svarade på våra offertförfrågningar:/ det känns som få vill jobba mot privatpersoner och ännu färre i så omständiga projekt som vårat som kanske tar lite längre tid än ett vanligt villabygge.
Fick hjälp av en kollega att kolla upp lite mer uppgifter kring företaget idag, och det visade sig att det är ett relativt nytt bolag (2019), enmansföretag, som aldrig redovisat några siffror. Dvs de har aldrig lämnat in och redovisat bokslut. Vet inte om det är bra eller dåligt

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Är i nästan exakt samma sits.

”Vi hjälper dig gärna men har lite ont om tid så du kanske kan göra det mesta själv?”

Har fått material för en hygglig summa samt ett par timmars arbete som ännu inte fakturerats trots otaliga påstötningar om att vi önskar få anläggningen inkopplad samt reglera vår skuld till elfirman men får aldrig något svar.

Det är hög tid att avskaffa elektriker-skråets osunda monopolställning genom att lägga över ansvaret för att anläggningar och installationer i privatbostäder är säkra på ägaren och i förlängningen försäkringsbolagen och på så sätt tillåta egenhändiga arbeten så länge det görs på ett säkert sätt.

Detta premisser fungerar utmärkt för exempelvis våtrum.

Är helt övertygad om att jag kommer få massor med mothugg av folk som argumenterar för att el är livsfarligt om man gör fel. detta stämmer iofs.

Men det är också fullkomligt livsfarligt att köra bil också, om man gör fel.

Fler dör både pga fall från byggställningar och drunkning i egen pool än av elolyckor trots att det sannolikt ”hemmapulas” mer än vad myndigheterna vill erkänna.

Förespråkar självklart inte en total avreglering men önskar rimlig frihet under lämpligt ansvar.

• Gilla
Edvuld och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle hört med andra elfirmor om dom har tid och vilja att slutföra nu innan semester, vist att dom kanske får lägga några extra timmar på att gå igenom anläggningen så allt är gjort enligt boken men det kan det ju vara värt om ni kan flytta in i sommar

• Gilla
Bällstabygget och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.