Bytte all el i huset för 9 år sedan, elektrikern satte bara dvärgbrytare med C-karakteristik.

Nu har jag byggt ut lite, bl.a. Utökad verkstad. All el då förstås helt ny och nya rör hela vägen till centralen. Idag skulle jag köra kapen 1400w gcm 8s) och då löste säkringen ut. Trodde först att det blivit ngt knas med kapen, men såg sen att elektrikern satt B-karakteristik på de nya dvärgarna.... Blir så trött, det mesta blev knas denna gång....

Nu till frågan. Finns det ngt befog att köra B-brytare? Har förstås Jfb, och inte en cm gammal tråd kvar i kåken... Måste ju ringa elektrikern och vill gärna ha lite argument..

Mvh//Larsa

I och med att du har en JFB som skyddar dessa grupper så finns inga egentliga skäl till B-dvärgar. Det kan dock ändå bero på långa ledningar och låg förimpedans ("svagt nät"), eller en praxis (god eller inte låter jag vara osagt) att använda B-dvärgar för smågrupper i bostäder (belysning och uttag). Sitter det dessutom i en verkstad blir det än mer besynnerligt då man kan anta att det körs maskiner med lite högre startström där.

Bord u långt ut på landet? Din elektriker kanske gjorde en mätning innan han påbörjade arbetet och då fick han ut av instrumentet att C10 inte klarade kraven och därför monterade B10. Hör med din elektriker, kan ju vara så att det var de säkringarna han hade i bilen för stunden. Han har säkert ett bra svar.

Jag bor i en tätbebyggd stockholmsförort. Inkommande el byttes från luftledning till nedgrävd ngn gång innan jag köpte huset, vet ej när men gissningsvis 70-80tal (utifrån den utrustning som satt monterad tidigare). Så det borde vara ok kvalitet på matningen.

Skall ringa imorgon. Som det är nu funkar ju inte, då får jag dra förlängningssladd från den äldre verkstadsdelen och gå och snubbla på den.

Bortersta uttaget är förresten max 10m från centralen

Henke-el skrev:
Han har säkert ett bra svar.
hehe

Larsa skrev:
Jag bor i en tätbebyggd stockholmsförort. Inkommande el byttes från luftledning till nedgrävd ngn gång innan jag köpte huset, vet ej när men gissningsvis 70-80tal (utifrån den utrustning som satt monterad tidigare). Så det borde vara ok kvalitet på matningen.

Skall ringa imorgon. Som det är nu funkar ju inte, då får jag dra förlängningssladd från den äldre verkstadsdelen och gå och snubbla på den.

Bortersta uttaget är förresten max 10m från centralen
Då borde inte din förimpedans vara onormal. Så är det inget annat konstigt med din anläggning kommer det funka att bara byta till C. Om han påstår något annat så posta gärna här så kanske vi får mer info att jobba med.

B-dvärgar är ett sattyg...

//Patrik

• Gilla
hjsthlm
  • Laddar…
Hur gick det?

Nu har jag fått nya dvärgar! Inga konstigheter där, de hade ingen förklaring utan var här och bytte i fredags...

Mao hade han gamla som låg och skräpade

Skönt trådlyft(y)

• Haha
remrag
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.