2 566 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Elektriker
Hej, idag kom en elektriker till min dotter och skulle installera en spis. Han säger att perilex uttaget är trasigt i väggen och erbjuder ett nytt för 1000 kr alternativt kan han åka iväg och ordna ett annat för 600 kr känner att det blir lika dyrt. Så han installerade det och nu går det inte att skjuta in spisen till väggen. Skulle få rotavdrag vilket han motsatte sig helt plötsligt. Fakturan för installation av spis samt en bänkbelysning landade på 4175 kr. Är det lönt att gå vidare rättsligt har jurister som kan hjälpa mig
Det låter ju som ett pris som är 10 gånger över marknadspris för uttaget. Vad var det för uttag?
ROT-avdraget kan du väl ansöka om själv tror jag(?). Risken är bara att elektrikern inte har F-skattesedel och då är det kört. Att hantverkare drar ROT direkt är bara en service till dig som kund så du inte behöver ligga ute med pengarna till nästa deklaration. Om spisen inte går att skjuta tillbaka till väggen så har elektrikern inte gjort ett bra jobb. Det bör du kunna reklamera enligt konsumenttjänstlagen.
Nej, ROT kan bara sökas av företaget.
Ok, ROT måste sökas av företaget:
https://skatteverket.se/privat/fast...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Om ni hade pratat om det innan (vilket du antyder) så kan elektrikern inte plötsligt ändra sig. Är det dottern som äger bostaden? Har hon inkomst eller är hon student? Man måste äga sin egen bostad för att kunna få ROT och även ha en inkomst som överstiger cirka 70 000 kr/år för att det ska vara aktuellt.
Ett Perilex-uttag kostar 110-120 kr + moms i en fackhandel jag har konto hos och eftersom även hantverkare måste betala hyra och mat så blir det kanske 2-300 kr inkl moms till kund. Eventuellt kan man hävda att priset är oskäligt och att du/ni i en pressad situation tvingades godkänna ett ockerpris för att inte arbetskostnaden skulle dra iväg. Dina juristvänner borde kunna mer om detta.
Jag ser f.ö. att Clas Ohlson hade rea 49:90 på infällt Periles fram till idag. Annars kostar de 99 kr. Det är dock viss(!) kvalitetsskillnad på C O och fackhandelns prylar.
https://skatteverket.se/privat/fast...arotavdrag.4.5947400c11f47f7f9dd80004014.html
Om ni hade pratat om det innan (vilket du antyder) så kan elektrikern inte plötsligt ändra sig. Är det dottern som äger bostaden? Har hon inkomst eller är hon student? Man måste äga sin egen bostad för att kunna få ROT och även ha en inkomst som överstiger cirka 70 000 kr/år för att det ska vara aktuellt.
Ett Perilex-uttag kostar 110-120 kr + moms i en fackhandel jag har konto hos och eftersom även hantverkare måste betala hyra och mat så blir det kanske 2-300 kr inkl moms till kund. Eventuellt kan man hävda att priset är oskäligt och att du/ni i en pressad situation tvingades godkänna ett ockerpris för att inte arbetskostnaden skulle dra iväg. Dina juristvänner borde kunna mer om detta.
Jag ser f.ö. att Clas Ohlson hade rea 49:90 på infällt Periles fram till idag. Annars kostar de 99 kr. Det är dock viss(!) kvalitetsskillnad på C O och fackhandelns prylar.
Är ABB ett okej märke. Det kostar i så fall 70kr på elbutik. Nu gissar jag dock att det var ett utanpåliggande eftersom det tog i spisen.
Jag ger ca 65:- + moms för ett perilex, vare sig det är infällt, utanpåliggande ABB eller något annat märke - hos Elektroskandia. Och jag är en liten enmansfirma där hälften av min verksamhet är att hyra ut min kropp till andra företag, så jag är ingen stor materialinköpare och har alltså inget jättebra rabattbrev.F fb35523 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Om det är avtalat i förväg om ROT, så kan inte firman ensidigt säga nej till det. Du kan i princip dra av motsvarande belopp själv från fakturan. Det blir visserligen inte ROT för det, men det är i så fall firmans problem.
Uttaget för 1000 kr låter som ett oskäligt pris, dock så har ni tydligen (under press) godkänt det priset. Inte solklart att man kan ducka då. Resten av kostnaden vet vi för lite om. Hur länge var elektrikern på plats? Spontant låter det dyrt, men vi vet inte vad det var för bänkbelysning. Och vilka förutsättningar som fanns för den, ex. lång/komplicerad kabeldragning?
Sedan så är ju uppenbart monteringen av uttaget något som han får komma och fixa. Spisen skall givetvis gå att skjuta in. Betala inget förrän han fixat den reklammationen.
Priset för uttaget, va det bara material? Eller hade han bakat in kostnad för byte i det också? Visserligen ändå ett ockerpris, men då skulle man börja närma sig ett rimligt pris.
Uttaget för 1000 kr låter som ett oskäligt pris, dock så har ni tydligen (under press) godkänt det priset. Inte solklart att man kan ducka då. Resten av kostnaden vet vi för lite om. Hur länge var elektrikern på plats? Spontant låter det dyrt, men vi vet inte vad det var för bänkbelysning. Och vilka förutsättningar som fanns för den, ex. lång/komplicerad kabeldragning?
Sedan så är ju uppenbart monteringen av uttaget något som han får komma och fixa. Spisen skall givetvis gå att skjuta in. Betala inget förrän han fixat den reklammationen.
Priset för uttaget, va det bara material? Eller hade han bakat in kostnad för byte i det också? Visserligen ändå ett ockerpris, men då skulle man börja närma sig ett rimligt pris.
Om elektrikern "bakar in" bytet i priset för uttaget (eller något annat) så blir det svårt att avgöra vad som är materialkostnad och arbetskostnad. Då kommer det inte att kunna dras ROT på den delen av arbetet. Be hantverkare (i allmänhet) speca arbete och material för sig och se till att få ROT på det du kan.
Mikael_L, du har ändå firma, jag har bara en ideell förening jag snyltar på för mitt konto
Principen blir densamma, uttaget fick ett ockerpris, bara ännu mer med dina priser. Tack för info!
Mikael_L, du har ändå firma, jag har bara en ideell förening jag snyltar på för mitt konto
Absolut är det ett riktigt rövarpris.
"Vi" har ju en idiotisk fejkprislista med horribla GNP-priser (GrossistNettoPris) och sen vansinnig rabatt. Jag har exempel på kabel jag har ett GNP på 80kr metern, sen typ 80% rabatt så den kostar ca 16kr metern. Men på elbutik.se Bauhaus, CO, Jula etc köper man samma kabel för 13-18 kr metern. Systemet är sjukt och riggat.
MEN, nu till det intressanta i ditt fall, de perilexuttag jag kan köpa har denna prisbild:
enummer .....Märke.................GNP..........mitt netto
2408026 .....ABL sursum.........143..........66,5
2408027 ......ABL SURSUM.....141........66,57
2408011 ......ABB.....................161...........63,43
2408010 ...... ABB....................161.......... 63,43
Så de har inte bara lurats med GNP utan tom tagit till mycket extra .
Suck, varför är alla forum så kassa på att kunna formatera text, te.x med tabbar och annat ...
"Vi" har ju en idiotisk fejkprislista med horribla GNP-priser (GrossistNettoPris) och sen vansinnig rabatt. Jag har exempel på kabel jag har ett GNP på 80kr metern, sen typ 80% rabatt så den kostar ca 16kr metern. Men på elbutik.se Bauhaus, CO, Jula etc köper man samma kabel för 13-18 kr metern. Systemet är sjukt och riggat.
MEN, nu till det intressanta i ditt fall, de perilexuttag jag kan köpa har denna prisbild:
enummer .....Märke.................GNP..........mitt netto
2408026 .....ABL sursum.........143..........66,5
2408027 ......ABL SURSUM.....141........66,57
2408011 ......ABB.....................161...........63,43
2408010 ...... ABB....................161.......... 63,43
Så de har inte bara lurats med GNP utan tom tagit till mycket extra .
Suck, varför är alla forum så kassa på att kunna formatera text, te.x med tabbar och annat ...
Redigerat:
Klicka här för att svara
