33 441 läst ·
25 svar
33k läst
25 svar
Elektriker utbildning - distans?
Då fungerar det olika vid olika tillfällen. Har nyligen två kollegor som skulle starta eget men som inte fick allmänn behörighet. Verket tyckte att det skulle räcka med begränsad för deras del. Jag har andra kollegor som har fått allmän men med tidsbegränsning för att kontrollera att deras nystartade firma verkligen skulle ha 5 anställa inom ett år. "Det skulle inte finnas för många med allmän behörighet" hette det.sverre skrev:
Personligen så har jag hört att antalet utfärdade behörigheter påverkas av antalet arbetslösa.
Det finns inget krav på att man har ett företag. Behörigheten är personlig. Däremot vill andra företag inte ha för många som har behörighet för det blir för stor kongurans.DeBe skrev:Då fungerar det olika vid olika tillfällen. Har nyligen två kollegor som skulle starta eget men som inte fick allmänn behörighet. Verket tyckte att det skulle räcka med begränsad för deras del. Jag har andra kollegor som har fått allmän men med tidsbegränsning för att kontrollera att deras nystartade firma verkligen skulle ha 5 anställa inom ett år. "Det skulle inte finnas för många med allmän behörighet" hette det.
Personligen så har jag hört att antalet utfärdade behörigheter påverkas av antalet arbetslösa.
Det är nog sant att det inte finns något formellt krav. Jag kan bara svara på det som hände 1 kollega till mig som ansökte om allmän behörighet men som först fick avslag för att det inte "var i behov av fler". Han beskrev då att han var tvungen eftersom han hade tagit över ett företag och att där inte fanns någon med behörighet. Han blev då beviljad ABL i 12 månader för kontroll att han verkligen tänkte köra vidare en firma och inte bara använda allt för hemmapuleri.Granit999 skrev:
Hur ni andra har fått er allmänna behörighet kan jag inte svara för. Jag kan bara svara för min egen ansökan samt några av mina nära kollegor. Ville bara upplysa om att det inte bara är att tenta av en gymnasiekurs på nån helg och sen får man jobba med 0-400kV.
Jag har aldrig hört talas om att Elsäkerhetsverket skulle hindra någon att ta ut behörigheten om ma har teoretisk och praktisk kompetens. :-/ ??? :-/
Jag hade inga problem att plocka ut behörighet (AB) och jag har ingen firma och ingen frågade om jag tänkt starta någon.
Jag hade inga problem att plocka ut behörighet (AB) och jag har ingen firma och ingen frågade om jag tänkt starta någon.
Elsäkerhetsverket har ju inget intresse att påverka arbetsmarknaden, dom jobbar ju bara med elsäkerhet.
Dom har heller ingen kristallkula så att dom kan se 35 år framåt i tiden (så länge gäller min behörighet)
Läser man reglerna angående behörighet (och dom är väl specificerade) så är det bara formella krav som gäller.
Skickar du in en ansökan är denna personlig.
Vem är det som du (DeBe) och dina kollegor har pratat med på Elsäkerhetsverket?
Jag tycker hela historien låter helt befängt?
Hur gör då t.ex Sifu och Lernia som säljer kurser för ca 80.000 exkl moms, och sedan får inte studenten ut sin behörighet?
Den marknaden skulle ju dö rätt fort!
Dom har heller ingen kristallkula så att dom kan se 35 år framåt i tiden (så länge gäller min behörighet)
Läser man reglerna angående behörighet (och dom är väl specificerade) så är det bara formella krav som gäller.
Skickar du in en ansökan är denna personlig.
Vem är det som du (DeBe) och dina kollegor har pratat med på Elsäkerhetsverket?
Jag tycker hela historien låter helt befängt?
Hur gör då t.ex Sifu och Lernia som säljer kurser för ca 80.000 exkl moms, och sedan får inte studenten ut sin behörighet?
Den marknaden skulle ju dö rätt fort!
Vad jag vet så får man inte läkarleg per automatik bara för att man läst läkarprogrammet på univ. Fast dom kurserna är rätt eftertraktade iaf.sverre skrev:
Beträffande mina kontakter med Elsäkerhetsverket så kan jag ju förtydliga att jag inte hade nått problem med att få ut behörighet. Fast jag tillhör också den skaran som fick ut den för 20 år sen.
Själklart är det ju ingen garanti, men vad jag menar är att om man har den praktiska biten, klarar den teoretiska och sedan skulle det vara ett lotteri om du får behörighet eller inte, det låter väldigt långsökt!DeBe skrev:Vad jag vet så får man inte läkarleg per automatik bara för att man läst läkarprogrammet på univ. Fast dom kurserna är rätt eftertraktade iaf.
Beträffande mina kontakter med Elsäkerhetsverket så kan jag ju förtydliga att jag inte hade nått problem med att få ut behörighet. Fast jag tillhör också den skaran som fick ut den för 20 år sen.
Och hur många skulle vilja utbilda sig?
Tycker att dina båda inlägg säger emot varandra!DeBe skrev:Det är nog sant att det inte finns något formellt krav. Jag kan bara svara på det som hände 1 kollega till mig som ansökte om allmän behörighet men som först fick avslag för att det inte "var i behov av fler". Han beskrev då att han var tvungen eftersom han hade tagit över ett företag och att där inte fanns någon med behörighet. Han blev då beviljad ABL i 12 månader för kontroll att han verkligen tänkte köra vidare en firma och inte bara använda allt för hemmapuleri.
Hur ni andra har fått er allmänna behörighet kan jag inte svara för. Jag kan bara svara för min egen ansökan samt några av mina nära kollegor.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Ett bibliotek kanske? Om någon bara kan speca vilka böcker det rör sig om brukar det inte vara speciellt svårt att finna själva böckerna.
www.libris.kb.se
www.libris.kb.se
Klicka här för att svara