S SueCia skrev:
Då tror du fel, det är ju precis det jag har sagt tidigare i tråden flertalet gånger.

Det tar cirka 10-15 minuter att rensa bilen, det innebär att kunden betalar maximalt 400kr för att slippa städa jobbet eller slänga material.

Varför uttalar du dig ens om vad du TROR när jag säger hur det går till i verkligheten, kunden vill nästan ALLTID att man tar med sig allt gammalt skit.
SueCia, tagga ner. Du är inte facit. Alla tycker olika men snälla sluta utryck dig som att du=verkligheten. Så är det inte.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
D
Rolig tråd med mycket känslor, självklart debiterar en hantverkare bara tiden den arbetar för kunden, att sköta sitt företag, städa, byta om, mm, går ju från vinsten på timpengen respektive materiel.

Alternativet skulle ju vara att kunden köper absolut allt till absolut netto och att man sedan lägger på en vinst.

Detta har ju diskuterats otaliga gånger och liknar bedrägeri, så här skapas också skulder till de kriminella gängen tex. man hittar på saker som sen ska bötas.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
S
P PHPersson skrev:
SueCia, tagga ner. Du är inte facit. Alla tycker olika men snälla sluta utryck dig som att du=verkligheten. Så är det inte.
Jag är mer facit än någon som inte ens jobbar eller har jobbat som hantverkare tycker du inte? Eller är erfarenhet aldrig värt mer än gissningar? :)

S
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En hantverkare som pratar fem minuter per timme i telefon om saker som inte har med kunden att göra låter väl inte så konstigt? Hantverkare snackar mycket i telefon nu mer. Hur många hantverkare stänger av sin telefon när de är hos kunden för att undvika att göra nåt annat?
5 minuter per jobb, OK. 5 minuter per timme? Oerhört slappt.

• Gilla
Svante6
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
En hantverkare som pratar fem minuter per timme i telefon om saker som inte har med kunden att göra låter väl inte så konstigt? Hantverkare snackar mycket i telefon nu mer. Hur många hantverkare stänger av sin telefon när de är hos kunden för att undvika att göra nåt annat?
Jag har alltid min telefon liggandes i bilen. Ringer upp missade samtal på raster eller när jag sitter i bilen mellan jobben. De som inte hinns med ringer jag på kvällen…

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Jag har alltid min telefon liggandes i bilen. Ringer upp missade samtal på raster eller när jag sitter i bilen mellan jobben. De som inte hinns med ringer jag på kvällen…
Vad bra ☺️

S SueCia skrev:
Jag är mer facit än någon som inte ens jobbar eller har jobbat som hantverkare tycker du inte? Eller är erfarenhet aldrig värt mer än gissningar? :)
Jo! Men… det är fortfarande inte sanning. Det finns så många faktorer som påverkar. Så självklart får och bör du ha din åsikt men det innebär ju inte att den som inte tycker samma har fel.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag är mer facit än någon som inte ens jobbar eller har jobbat som hantverkare tycker du inte?
Du har dina erfarenheter och åsikter som hantverkare, absolut. Men du verkar inte ha någon större respekt för andras erfarenheter eller åsikter, tyvärr.

Att ha erfarenheter från leverantörens sida är bara ena halvan av myntet. På detta forum väger erfarenheter från kundsidan minst lika tungt, eller egentligen nog tyngre om vi ser till forumets syfte och huvudsakliga målgrupp.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Hade en målare hemma för några år sedan. Snickarna hade satt upp en list i köket med fel vita nyans så målaren skulle åtgärda det. Han kom, mätte nyansen med något instrument och fick ut att det var en vit standardkulör. Han gick ut till bilen, hämtade en färgburk och målade om listen. För detta fakturerades 300kr för brytning av färg och 450kr för resa till grossist, utöver framkörning och timtid då.

Han hade även en annan variant, han utgår 3km hemifrån mig men eftersom han varit på jobb en dryg timmes resa bort tidigare så fakturerades jag för den timmen restid (som han givetvis fakturerat den andra kunden också) antar att jag skall vara glad att han inte jobbade många timmar bort.

Redigerat:
  • Haha
Intet
  • Laddar…
S
Alfredo Alfredo skrev:
Du har dina erfarenheter och åsikter som hantverkare, absolut. Men du verkar inte ha någon större respekt för andras erfarenheter eller åsikter, tyvärr.

Att ha erfarenheter från leverantörens sida är bara ena halvan av myntet. På detta forum väger erfarenheter från kundsidan minst lika tungt, eller egentligen nog tyngre om vi ser till forumets syfte och huvudsakliga målgrupp.
Vad menar du för åsikter i det här fallet? Att kunden vill att elektrikern tar med sig skräpet efter ett större eljobb är inte min åsikt, det bara är så.

Självklart kan någon annan ha haft andra kunder som valt annorlunda, men det är fortfarande varken en åsikt eller ett tyckande.

Mikael_L
D djac skrev:
självklart debiterar en hantverkare bara tiden den arbetar för kunden, att sköta sitt företag, städa, byta om, mm, går ju från vinsten på timpengen respektive materiel.
Ja ärligt talat fungerar det ju såhär:
För att få ut den timlön/månadslöns om typ motsvarar vad jag gör, så skulle jag behöva fakturera 300kr + moms per timme.
Nu fakturerar jag nästan det dubbla, för i denna overhead så ersätts mina lagerkostnader, mina bokförings och bokslutskostnader, min tid för fakturering, beställning, offertskrivande, städning av bilen, städning av lagret, köra bort sopor, verktyg, utbildningar, bilkostnader (som iofs numera delvis täcks av ett bilpåslag), försäkringar och allt möjligt sådant.

Och nu är det ju så roligt som egenföretagare att är man lite smart här, så ser man till att hålla alla dessa kringkostnader låga, för det ger direkt effekten att man kan ta ut mer lön.
Branschen är ju som den är, så den timpenning som blivit praxis är ju vad den är, det är inte möjligt att gå över den utom möjligtvis extrem marginellt, och det är inte något egentligt värde att gå under den mer än mycket marginellt.
Men ifall man jobbar hårt med att begränsa utgiftssidan så ger det direkt ett kraftigt utslag i de privata inkomsterna.

Jag upplever att det är lite typiskt de som precis startar företag i branschen, blåbären, de tror att allt direkt blir guld och gröna skogar, och raskt traskar de iväg och tar ut en splitt ny drömbil på leasing, direkt köper alla möjliga coola verktyg och coola grejer, och på andra sätt sprider sina pengar omkring sig.
Dessa blir inte rika på lönen, eller inte långvariga i branschen.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Vad menar du för åsikter i det här fallet? Att kunden vill att elektrikern tar med sig skräpet efter ett större eljobb är inte min åsikt, det bara är så.
Nja. Det är din högst persomliga erfarenhet. Inget annat.

-Jag tar med skräpet, så det behöver du inte bry dig om, för det säljer jag för över 20kr kg. Så du får betala två gånger. 😆

S SueCia skrev:
Självklart kan någon annan ha haft andra kunder som valt annorlunda, men det är fortfarande varken en åsikt eller ett tyckande.
Ja. Du har helt rätt. Det är din erfarenhet. Vad resten av kollektivet erfarit vet du inte, även om du försöker vara alla elektrikern käftförlängare.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
S
Intet Intet skrev:
Nja. Det är din högst persomliga erfarenhet. Inget annat.

-Jag tar med skräpet, så det behöver du inte bry dig om, för det säljer jag för över 20kr kg. Så du får betala två gånger. 😆

Ja. Du har helt rätt. Det är din erfarenhet. Vad resten av kollektivet erfarit vet du inte, även om du försöker vara alla elektrikern käftförlängare.
Jag är inte elektriker längre, och även om jag var det skulle det aldrig falla mig in att ta ett jobb åt dig. Du kan ju drömma om 20kr kilot :D

T tinyDavid skrev:
Hej! Vi har anlitat en elektriker ….
Tagna på bar gärning. De vill nog försöka klämma in så många timmar de kommer undan med på fakturan. Inte nog med att du får köpa materialet till ockerpris, du skall också betala för fikatiden hos grossisten, städning av bilen och fredagens omväg förbi bolaget.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja ärligt talat fungerar det ju såhär:
För att få ut den timlön/månadslöns om typ motsvarar vad jag gör, så skulle jag behöva fakturera 300kr + moms per timme.
Nu fakturerar jag nästan det dubbla, för i denna overhead så ersätts mina lagerkostnader, mina bokförings och bokslutskostnader, min tid för fakturering, beställning, offertskrivande, städning av bilen, städning av lagret, köra bort sopor, verktyg, utbildningar, bilkostnader (som iofs numera delvis täcks av ett bilpåslag), försäkringar och allt möjligt sådant.

Och nu är det ju så roligt som egenföretagare att är man lite smart här, så ser man till att hålla alla dessa kringkostnader låga, för det ger direkt effekten att man kan ta ut mer lön.
Branschen är ju som den är, så den timpenning som blivit praxis är ju vad den är, det är inte möjligt att gå över den utom möjligtvis extrem marginellt, och det är inte något egentligt värde att gå under den mer än mycket marginellt.
Men ifall man jobbar hårt med att begränsa utgiftssidan så ger det direkt ett kraftigt utslag i de privata inkomsterna.

Jag upplever att det är lite typiskt de som precis startar företag i branschen, blåbären, de tror att allt direkt blir guld och gröna skogar, och raskt traskar de iväg och tar ut en splitt ny drömbil på leasing, direkt köper alla möjliga coola verktyg och coola grejer, och på andra sätt sprider sina pengar omkring sig.
Dessa blir inte rika på lönen, eller inte långvariga i branschen.
Ja men självklart, jag tycker man ska betala det som behövs och förstår att allt detta ska täckas, plus lite vinst faktiskt men att sälja materiel till höga priser och sen försöka lägga på tid för att beställa är faktiskt snudd på bedrägeri i mina ögon.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.