50 728 läst ·
229 svar
51k läst
229 svar
Elektriker - offert samt eget inköpt material
Exakt. Och fördelen med detta (att det är eneklt) är att det då faktiskt blir av med. Jag har IT-utrustningen och TVhörnan på detta sätt. Det tar mig 20 sekunder att rycka uttagen när man hör åskan.mudder skrev:
Fast oftast blir det samma last, men färre skarvsladdar. Undantaget är väl kanske vid köksbänken där man har möjlighet att koppla in fler prylar som drar mycket ström.Appendix skrev:
Detta stämmer inte, 10 års garanti är inget som gäller generellt.useless skrev:
Det förekommer förvisso även långa garantitiden, exempelvis vid golvvärmeförläggning då detta kan bli väldigt kostsamt att åtgärda.
Ansvarstiden är något annat, det gäller 10 år men konsumenten har nog en rejäl uppförsbacke om det inte är solklart att det är hantverkarens försumlighet eller liknande som är orsaken.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Om du köper materialet själv så kan du egentligen skicka elektrikerfakturan till inköpsstället.Appendix skrev:
Jag tycker definitivt man ska ta med garantiaspekten när man köper material.
När jag köper från min elektriker så lämnar han funktionsgaranti i tre år. Dvs om det går sönder ett uttag dylikt så byter han ut det kostnadsfritt. Dvs ingen kostnad för bil eller dylikt.
Installerar han mitt egna material så lämnar han bara garanti på själva arbetet (och den egenkontroll han gör). Så om en dimmer eller dylikt går sönder så kommer jag få betala hans bilavgift och timpris och skicka in den trasiga själv till det ställe där jag köpt den.
När jag köpte belysning i köket var han helt klart i nivå med Bauhaus även om han hade bättre priser på lite andra lösningar än de hade.
Det är ju fantastiskt att här befinner sig landets världsstjärnor gällande saker o ting.
Till och med gällande juridik verkar hrmmapularen slå juristen på fingrarna.
Men så är fallet, om hantverkaren inte friskriver sig gällande av kund inköpt material så övertar man ansvaret. Kunden kan därmed hävda garanti gentemot installatörwn om ingen förskrivning skett. Varför ?.... jo för att i och med installation har man GODKÄNT av kund inköpt material o därmed övertar man ansvaret.
Sen om kunderna inte lyckas driva igenom några anspråk gentemot montörer gällande eget inköpt material ÄR EN ANNAN SAK.
Men så är fallet, om hantverkaren inte friskriver sig gällande av kund inköpt material så övertar man ansvaret. Kunden kan därmed hävda garanti gentemot installatörwn om ingen förskrivning skett. Varför ?.... jo för att i och med installation har man GODKÄNT av kund inköpt material o därmed övertar man ansvaret.
Sen om kunderna inte lyckas driva igenom några anspråk gentemot montörer gällande eget inköpt material ÄR EN ANNAN SAK.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Eftersom du är så allvetande i frågan kan du ju lämpligen hänvisa till rätt ställen i lagen för att visa hur fel vi andra har det.Henrik Nordlander skrev:Det är ju fantastiskt att här befinner sig landets världsstjärnor gällande saker o ting.
Läser man konsumenttjänstlagens 20'e paragraf så kan man tolka det som att det behöver framgå i avtalet att konsumenten tillhandahåller material för att inte tjänsteutövaren ska behöva stå för kostnaden för att ersätta det när det felar.
"Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat."
Frågan är kanske om det explicit måste framgå av avtalet vad konsumenten har tillhandahållit, eller om det räcker med en specifikation på vad som ingick i tjänsten och resten anses vara tillhandahållet av kunden?
"Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat."
Frågan är kanske om det explicit måste framgå av avtalet vad konsumenten har tillhandahållit, eller om det räcker med en specifikation på vad som ingick i tjänsten och resten anses vara tillhandahållet av kunden?
Det kan inte bevisas vad som innefattas i en elektrikers garantiåtagande om matriel som köpts av kunden används om inte det hela dokumenteras på lämpligt sätt!useless skrev:
Läser man konsumenttjänstlagens 20'e paragraf så kan man tolka det som att det behöver framgå i avtalet att konsumenten tillhandahåller material för att inte tjänsteutövaren ska behöva stå för kostnaden för att ersätta det när det felar.
Vad som gäller juridiskt återstår att se rättsligt för det är mycket tveksamt om något rättsfall finns med krav på elektriker och garanti?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Fast det gäller väl bara vid en olyckshändelse?useless skrev:
Däremot står det ju att det gäller inte fel som uppstår om tjänsten utförts felfritt, vilket gör att materialfel borde undantas
Det är mycket gissningar nu av folk som inte har en aning vad som gäller juridiskt, jag väljer nog att tro på den som jobbar med den här typen av juridiska frågor
Dessutom kan ha en skarvsladd med en lättåtkomlig skarv bredvid TV-bänken eller vad man nu har prylarna i.Appendix skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 inlägg
Du får gärna beskriva kursen lite mer, vem höll i den, vem riktade den sig till och vad handlade den om?F fönsterpåven skrev:
Bygg är ett brett begrepp, och det är skillnad på om arbetet görs mot ett företag eller en privatperson.
Jag kliver ej in i diskussionen om 10 års garanti ... jag nyper tag i kunden vet bäst ~ jag har redan köpt allt material..
Mina erfarenheter av sådana jobb .. det är skit att montera håller sämre tar längre tid att sätta = dyrare än dom "dyra" grejerna plus att dom ofta är fula som fxn

(Ett ställe jag var på hade hen köpt Vu till hela villan från Rumänien (godkända MEN) och hälften höll måttet sedan fick jag hämta i mina ögon bra grejjer ..summa blev dyrt vart skit )
ps
Vart så arg på ett vu när det bara krångla att jag gick dit ingen såg mig slog sönder 1st med hammare .. drog av priset för den sa inget till någon
Mina erfarenheter av sådana jobb .. det är skit att montera håller sämre tar längre tid att sätta = dyrare än dom "dyra" grejerna plus att dom ofta är fula som fxn
(Ett ställe jag var på hade hen köpt Vu till hela villan från Rumänien (godkända MEN) och hälften höll måttet sedan fick jag hämta i mina ögon bra grejjer ..summa blev dyrt vart skit )
ps