Hej. Jag har beställt ett jobb av en elektriker för installation av 4 st spotlights + dimmer. Men han har gjort håltagningen fel. Diffar som mest 1 cm mellan 2 spottar. Spottarna är monterade och han försökte flytta dom men han lyckades inte då hålet skulle synas om han satte dom rätt.
Vad kan jag ha för krav? Kan inte hitta några regler kring det här. Har betalat han 5700:- och han tycker att det är ok felmarginal. Jag ser det och kommer störa mig på det
Tips?
Vad kan jag ha för krav? Kan inte hitta några regler kring det här. Har betalat han 5700:- och han tycker att det är ok felmarginal. Jag ser det och kommer störa mig på det
Tips?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller med om att det är svårt att göra något när man redan betalt, men likafullt är det trist.H Holmspel skrev:
Det finns gott om folk som reagerar på att saker sitter lite snett. Människan är väldigt bra på att se saker som sitter lite utanför mönstret, så hur lätt det är beror helt på hur det ser ut runt omkring. Från bilden så ser det ändå gynnsamt ut men det kan påverkas av att t.ex. de högra spottarna var tänkta att linjera med dörrkarmen (svårt att se från bilden) och inte gör det.
Till TS, läxan till nästa gång är att specificera att du förväntar dig millimeterprecision. De flesta hantverkare åstadkommer inte sådant normalt. För att inte låta allt för dryg bör du följa upp det med att du förstår att det kommer kosta extra och att du gärna betalar för det.
För övrigt låter det vanvettigt dyrt med 5700 kr för fyra spottar och en dimmer men det kanske var krångligt att montera?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Eller skulle du tagit hålen själv...
Byt spotmodell till en med lite större täckring, sen karva lite i alla hål gentemot varandra för att minska felmarginalen. Vips så är alla spottar millimeterjusterade.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Det finns även täckringar avsedda för att täcka lite större hål och sedan montera armaruren direkt i täckringen. Ett exempel efter en googling nedan men det finns säkert andra alternativ som kanske passar bättre för dig i storlek.
https://www.elbutik.se/product.html...MIirma9qfa2AIVTYwZCh0CqA11EAQYASABEgJh7vD_BwE
https://www.elbutik.se/product.html...MIirma9qfa2AIVTYwZCh0CqA11EAQYASABEgJh7vD_BwE
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Är det 70mm hål, så kan man borra 80mm och sätta tex https://www.elbutik.se/product.html...twjLtnAuWRa39_MqDA5tKWZlFmmkvLFxoCebIQAvD_BwE
Fast blir lite väll mkt pengar xtra tyvärr, då är täckring nog sista och enklaste utvägen
Fast blir lite väll mkt pengar xtra tyvärr, då är täckring nog sista och enklaste utvägen
Jag förstår att du retar dig. Jag är själv aldelses för nogrann och har vid flera tillfällen sagt till hantverkarere, det spelar ingen roll hur lång tid det tar. Men jag är sjukt noga och förväntar mig ett perfekt resultat.
Min erfarenhet är att vissa småfel som när dom är varit nya känns fruktansvärda, inte är så illa när tiden passerat.
Tror du har svårt att få elektrikern att åtgärda det. Själv skulle jag väntat ett år, se om jag fortfarande irreterar mig och i så fall fixa till det då.
Min erfarenhet är att vissa småfel som när dom är varit nya känns fruktansvärda, inte är så illa när tiden passerat.
Tror du har svårt att få elektrikern att åtgärda det. Själv skulle jag väntat ett år, se om jag fortfarande irreterar mig och i så fall fixa till det då.