Hej. Vad har ni för entreprenad? Verkar funka bra att ta kontakt med huvudentreprenören om man får problem med underentreprenörer. De vill ju fortsätta få nya uppdrag.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
Det är väl bara att reklamera LB-Hus det är väl deras underentreprenör
 
  • Gilla
Pippi Viktualia
  • Laddar…
Byggde själv med LB-Hus, men för många år sedan, prata med LB-hus direkt och dra det genom dem istället, har du en bra säljare så lär de kompensera dig vettigt. De är mer måna om ryktet än elektrikern som du inte ens kommer komma ihåg namnet på :)
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
S Sauer200str skrev:
Det låter ju som det löste sig bra där.
Jag önskar jag kunde gått igenom det noga med.
Jag inser att jag varit för godtrogen med alltihop.
Trodde inte så många fel kunde gå igenom en egenkontroll.
Men tror och säger tror så har egenkontrollen skrivits på kontoret utan att ha varit i huset utan bara frågat de som jobbat om allt är okej.
Det var nämligen vid kontrollbesiktningen inga märkta nätverksuttag och i egenkontrollplanen stod det som en punkt nätverksuttag uppmärkta och testade tror jag formuleringen var.
Den skrevs under 5 dagar innan kontrollbesiktningen och ändå var det inte gjort när vi var där.
Det är ju ganska lätt att se om man följer listan på punkter som ska kollas, alltså svårt att missa.

Men det är inget jag mer än kan tro då bevisa är svårt.
Kan du inte ta in en besiktningsman för en slutbesiktning? Jag har använt mig av Densia och fick rätt!
 
M Molle57 skrev:
Om huset är nytt skall du få ett protokoll där elektrikern skall ha mätt upp all el. Dvs. Kallas megga. Detta intyg skall aven kommunen ha.
Du kommer få frågor om något händer.vem är installatörer. Vad jag kommer ihåg vid nybygge får du ej flyttain innan detta är klart.
Ja denna kontrollen står det att de har gjort, det är kontroll av jfb med mera också.
Men begärde en ny då det kunde tolkas som att den aldrig var gjord med alla felen som upptäcktes efter.
Funktionskontroll är en sådan sak med och den kan de inte ha gjort för då skulle de ha hittat felet med trappkopplingarna.
Men det är där jag fick känslan av att de redan var medvetna om vart felet fanns när de kom hit då de började jobba med det utan att ha frågat om vart felet var eller märkbart testat det.

Papper är inskickat till kommunen så det är klart men som jag skrev innan så känns det som det pappret är skrivet på kontoret utan förankring i verkligheten.
 
Benganwesslan Benganwesslan skrev:
Hej. Vad har ni för entreprenad? Verkar funka bra att ta kontakt med huvudentreprenören om man får problem med underentreprenörer. De vill ju fortsätta få nya uppdrag.
Vi har kontraktet med lb-hus som i sin tur har kontrakt med en snickarfirma och han i sin tur har avtal med de övriga firmorna som sköter de jobbet de själva inte gör.
Jag har pratat med huvudentreprenören och han tyckte att har han gjort fel så får det kosta för honom.
Han hade själv fått ta smällen någon gång när något blivit tokigt så han tycker det inte är mer än rätt.
Han sa att han kunde vara med på ett möte på plats med elektrikern om jag ville.
Har inte dragit i den tråden ännu då det lät som det skulle bli en lösning ett tag. Nu är jag dock mer tveksam.
Ja självklart vill snickarfirman fortsätta få in sina jobb och inte bli svartmålad och de vill jag inte heller att de ska bli för de har varit helt super att ha och göra med under hela bygget.
 
O Ove Olsson1 skrev:
Det är väl bara att reklamera LB-Hus det är väl deras underentreprenör
Ja byggledaren har sagt att de kan dra i det med om det trilskas.
Samtidigt ska ju firman få en chans att göra rätt och därför har jag haft kontakt direkt med honom.
Snickaren sa att han kunde dra det med honom men eftersom el inte var hans starka sida så kunde jag prata med honom själv om jag ville och det är där jag är kvar ännu.
 
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Kan du inte ta in en besiktningsman för en slutbesiktning? Jag har använt mig av Densia och fick rätt!
Du tänker att vi ska göra en ny besiktning?
Slutbesiktningen har vi redan haft nämligen.

Okej vad var det som hände och hur gick ni tillväga?
 
S Sarlac skrev:
Jag hade en väldigt jobbig historia med min elfirma, tog in advokater osv.

Jag skulle råda dig att hitta någon som är duktig i entreprenad branschen, och ta in på några timmar. Du har antagligen skydd i hemförsäkringen.
Ritning trumfar allt om dom inte har skriftligt på avsteg. Dom kommer bli tvungna att åtgärda, så långt det är rimligt. Låter inte orimligt det du skrivit här.

Skulle kunna skriva en roman men du får gärna kontakta mig om det hjälper dig. Lycka till
Det var tråkigt att höra, jag skulle gärna prata mera med dig om det.

Jag ska försöka få tag på konsumentvägledare i veckan och även byggledaren samt snickaren.

Ja det med ritningen sa även besiktningsmannen på slutbesiktningen för där upptäckte vi avsaknaden av lamputtaget.
Att antingen har de gjort fel på ena eller andra sättet om de nekar till ändringen.
Men elektrikern är helt överens med på hur det var tänkt så han nekar inte till att det blivit fel där.
Jag känner inte heller att det är orimligt även om det svider en hel del.

Skickar pm till dig om jag hittar hur man gör
 
S Sauer200str skrev:
Du tänker att vi ska göra en ny besiktning?
Slutbesiktningen har vi redan haft nämligen.

Okej vad var det som hände och hur gick ni tillväga?
Jag kontaktade företaget Densia och berättade allt och fick hjälp, tack å lov! Det handlar om ett rätt så stort byggföretag det här. Känner att jag har "hängt ut" de tillräckligt och känner mig klar med det.
 
LURIGLANA LURIGLANA skrev:
Jag kontaktade företaget Densia och berättade allt och fick hjälp, tack å lov! Det handlar om ett rätt så stort byggföretag det här. Känner att jag har "hängt ut" de tillräckligt och känner mig klar med det.
Okej jag ska kolla upp detta då tack.

Ja du behöver inte outa något mera det räcker som hjälp
 
  • Gilla
LURIGLANA
  • Laddar…
M Molle57 skrev:
Om huset är nytt skall du få ett protokoll där elektrikern skall ha mätt upp all el. Dvs. Kallas megga. Detta intyg skall aven kommunen ha.
Du kommer få frågor om något händer.vem är installatörer. Vad jag kommer ihåg vid nybygge får du ej flyttain innan detta är klart.
Bara för att förtydliga så är meggning en typ av mätning (isolationsmätning) och inte vad hela avprovningen kallas för. Det ingår fler mätningar än meggning för att uppfylla ett avprovningsprotokoll, vilket alla seriösa installatörer har.
 
M Mikael Wikell skrev:
Bara för att förtydliga så är meggning en typ av mätning (isolationsmätning) och inte vad hela avprovningen kallas för. Det ingår fler mätningar än meggning för att uppfylla ett avprovningsprotokoll, vilket alla seriösa installatörer har.
Ja den är jag med på. Jag är själv utbildad elektriker men har aldrig jobbat med installationsjobb så har bara gjort sådan avprovning någon gång under skoltiden.
Kommer inte ihåg alla momenten riktigt rakt av.
 
S Sauer200str skrev:
Ja den är jag med på. Jag är själv utbildad elektriker men har aldrig jobbat med installationsjobb så har bara gjort sådan avprovning någon gång under skoltiden.
Kommer inte ihåg alla momenten riktigt rakt av.
Inte lätt att hålla koll på alla mätningar och begrepp, så jag ville bara reda ut begreppet meggning Jobbar mycket med avprovningar och driftsättning av nyproduktion så läsningen på denna tråden är inte rolig läsning. Tanken med egenkontrollen är just att man inte ska missa någon del av avprovningen i detta fallet. Fattar inte hur vissa har samvete att skriva på utan att ha kontrollerat.
 
A Alexn72 skrev:
Precis av denna anledning som man aldrig ska pilla med el själv. Tänk om det varit en hemmafixare som kopplat, då kunde någon dött.
Tur att det nu var en elektriker som kopplat så felet inte var så allvarligt...
:thinking:;)
Låter som en riktig amatör till elektriker som varit framme, en elbesiktning hade varit på sin plats...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.