O onaka skrev:
Är inte tillräckligt insatt i elbranschen vad som är rimligt.

Har anlitat elektriker som har fakturerat mig mer material än vad jag kan se installerats när jag tittar på det färdiga jobbet.

Företaget anser huvudsakligen att detta är småsaker samt att det är normalt att man debiterar "hel förpackning" istället för att räkna på varje detalj.

Hur exakt kan jag som kund förvänta mig debitering av nedanstående artiklar?

Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
  • doslock fakturerat 10st, installerat 3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
  • strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Försöker hantverkaren blåsa mig eller är det normalt med viss överfakturering?
Om du inte får rättelse så anmäl till ARN, det brukar ha en viss undergörande affekt!

Ytterligare ett skäl att alltid köpa in materialet själv OCH att ha ett skriftligt avtal innan man kommer igång med arbetet. T.ex. om hur de får debitera OM de inte kan jobba pga saknat material och hur de ska redovisa eget material.

Anställda elektriker hos entreprenören, gnäller ibland? Man kan undra om de har procent på inköpt material ;)

imported_Benno imported_Benno skrev:
Men om grossisterna skulle vara dyrare än där allmänheten handlar skulle väl småfirmorna handla på Hornbach och där får man köpa styckevis. :)
Ja men hallå elektrikerna har ju ingen rabatt:crysmile::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Smalllionheart Smalllionheart skrev:
Av det du räknar upp skulle jag vilja påstå att det ena som är okej att överfakturera är de sista meterna kabel på en rulle, som inte går att använda till nåt annat. Klamrar är svårt att räkna exakt också. Övrigt skulle jag påstå är bedrägeri och definitivt inte betala

/Mattias
Entreprenadupphandlare på statligt verk.
Fast då ska man ha varenda klammer o kabelstump

S sebastiannielsen skrev:
Finns det saker som inte har debiterats alls?

Dvs att hantverkaren debiterar för allt som behöver nyköpas (i "hel förpackning" eller "hel beställningsmängd" oavsett hur mkt han använder) och resten åker in i servicebilen.

I gengäld får du som kund en hel del gratisgrejer, dvs allt som inte behöver beställas eller nyköpas, får du gratis från servicebilen (som föregående kund har betalat för).

Då jämnar det i slutändan ut sig. Du får betala för grejer som nästa kund får gratis, och du får grejer som är gratis som föregående kund fått betala för.

Detta för att slippa "ligga ute" med pengar för saker som beställts men inte behövt användas, men som kommer till nytta för annan kund.
Jo tjena

B Bastikk skrev:
[länk]
Mängden fq är ju skevt men priset känns väl inte orimligt?
FQ kostar 375:- på Hornbach 520:- på Elbutik
men FK kostar 198:- på Hornbach, detta är inte rimligt !!!!

För några år sedan köpte jag en rulle (100 m) RK hos en grossist, fakturan var på 1200:-. Då blev jag sur och pratade med dem, de angav att FK fanns i mitt rabattbrev men inte RK. Men jag fick rabatt 82%.

K kortis skrev:
Fast då ska man ha varenda klammer o kabelstump
Det får man ju för de städar inte upp skräpet efter sig

• Haha
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
Står ju el stog ju i elavtalet att de bara skulle grovstäda, kunde bli lite kaffepengar förr

Kan säga att det är inte ofta som man FÅR städa efter sig. Oftast när man börjar städa så säger kunderna "det där fixar vi själva". Samtidigt när man har en "skräpficka" hängandes i bältet så blir det inte så mycket att städa efter sig...

tommib tommib skrev:
Ja, du ska ju ha resterande artiklar så om elektrikern vill fakturera hela förpackningar så frågar du var dina resterande dosor mm är. Att fakturera för saker som inte levereras är som sagt bedrägeri.
Just en sådan sak råkade jag ut för och när jag bad om materialet som fans på fakturan men inte var installerat så skyllde de på det var hel förpackning inskriven och installatören glömt att dra bort det som blev över... Fick ner fakturan nästan 50%(!) För att jag kollade att kabellängd fakturerad och faktist åtgången inte stämde överens. Jag undrar hur ofta sådana missar görs... eller kanske är "missar"? Hur som helst så kunde den missen kostat mig tusentals kronor.

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Skillnad mellan "fakturerat kontra installerat" så jag ser det:
  • FQ1.5mm fakturerat 690m, installerat 200m (hur mycket spill är normalt per dosa och ledare?)
I tot 50 m rör så tycker jag nog din uppskattning på 200m känns vettig, max 250 meter.
  • apparatdosa fakturerat 14st, installerat 10st
10 st
  • regelfästen apparatdosa fakturerat 20st, installerat 8st
8st
  • kopplingsdosa fakturerat 5st, installerat 3st
3st
  • eklk kabel fakturerat 5m, installerat 2m
märkligt öht. Hur kan man linda ut 5 meter när man behöver 2? :thinking:
2 meter, max 3

• doslock fakturerat 10st, installerat 3st
3st
  • led-kabel fakturerat 25m, installerat 10m
tja, ev 25 ... faktiskt Men borde lämnat det som var kvar
  • kabelklammer fakturerat 100st, installerat 15st
Jag skulle antingen debitera exakt 15, eller möjligen 1/4 förpackning (dvs det skulle stått hel förpacknings pris och antal 0,25)
Förutsatt att det är en någorlunda vanlig klammar (de flesta är det), men vore det något extremt ovanligt så kanske ...

• strömställare fakturerat 6st, installerat 5st
5st, absolut
  • rörmuff fakturerat 10st, installerat 5st
tja, varför inte 5 st?
  • klo-kit fakturerat 10st, installerat 5st
Samma här, vad är felet med 5st? :thinking: Lite beroende på vilket fabrikat, men vissa säljs ej i delbara förpackningar, utan bara i 10. Men va fan, de går ju alltid åt någon annanstans.

Ja jag tycker de är sviniga. Branschkollegor som bara ställer till det för oss som vill jobba juste i branschen.

Väldigt avslöjande att försöka ta betalt för 14 dosor med 10 installerade.
Det finns absolut ingen förpackning hos grossen med vare sig 14 eller 7 dosor i.

Jag jobbar som elektriker, driver eget ...

Vart i landet bor du?

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vart i landet bor du?
BergmanOlsson BergmanOlsson skrev:
Just en sådan sak råkade jag ut för och när jag bad om materialet som fans på fakturan men inte var installerat så skyllde de på det var hel förpackning inskriven och installatören glömt att dra bort det som blev över... Fick ner fakturan nästan 50%(!) För att jag kollade att kabellängd fakturerad och faktist åtgången inte stämde överens. Jag undrar hur ofta sådana missar görs... eller kanske är "missar"? Hur som helst så kunde den missen kostat mig tusentals kronor.
Detta är i göteborg.

O onaka skrev:
Detta är i göteborg.
Menade Mikael behöver en ärlig elektriker :p

D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns inga grossister som säljer styckvis. Det är liksom definitionen av grosist.

Men de som kallar sig grossister är inte det.
Vet inte om Ahlsell räknas som grossist men de säljer styckevis.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Duger inte svaret "det är vad det kostar"? Det är det svar jag antar jag skulle få om jag frågar varför mjölken kostar det den kostar på ICA. Har väldigt svårt att tro att de skulle redovisa några inköpspriser. Har nog när jag tänker efter aldrig fått några inköpspriser redovisade för mig någonsin av någon butik/leverantör.

Jag kanske ska prova att fråga Classe varför deras FQ kostar 2 kr/meter inklusive moms. Undrar om de skulle redovisa sina leverantörsfakturor. :thinking:;)
Jaja, du vann !!! :sweat: :geek:
Nu har jag köpt 800m FQ från classe.

Jag skickar dig en faktura om det inte blir lyckat :p

Nåja, jag hade rätt lite kvar i de flesta kartongerna, så det passade bra att fylla upp ändå.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.