Hej,jag är ny här och har en fråga jag försökt få svar på rätt länge utan framgång...
Jag vejpar och bygger (snurrar) egna coils,av kanthal,nichrome,eller Stainless Steel tråd
Men problemet är att jag lixom inte kan förstå själva tänket att tex om jag tar 2 st 21 cm nichrome 28AWG wire och snurrar (clapton heter det på vejpspråk,för det påminner om en gitarrsträng) 32AWG nichrome wire runt dom 2 28orna så får man ut 3 st 7 cm bitar och varje bit blir en coil på ... nåt,nåt ohm
Alla andra verkar ha så lätt för det här och jag får panik som inte fattar även Fast jag försöker och googlar och allt 🤯😭 ber om. Ursäkt för långt och kanske dåligt förklarat men hoppas nån har några bra tips😀👍 skulle vilja lära mej ellära som när man gick på gymnasium men hittar inget på nätet för en som inte förstår HUR man tänker el lixom... infogar lite coilbilder för den som inte vet...mvh

Pelle

• Närbild av specialtillverkade vejp-coils snurrade av nichrome-tråd, monterade på en stav för visning av viklingsteknik.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en clapton coil tillverkad av nichrome-tråd, där en tunnare tråd är lindad runt två tjockare trådar för att skapa ett spiralmönster.
    Skapa konto
  • Närbild på en komplex clapton coil för vaping, där tunna nichrome-trådar är fint lindade runt en kärna, vilket liknar en gitarrsträng.
    Skapa konto
  • Närbild av en handgjord clapton coil av sammanflätade nichrome trådar, fotograferad ovanifrån på en träyta.
    Skapa konto
  • Tre handgjorda vape-coils av metalltråd på ett trägolv.
    Skapa konto
  • En närbild på en clapton-coil med bomull i en vejp-enhet, orange sax i bakgrunden på ett arbetsverktygsbord.
    Skapa konto
Det är ganska enkelt. Om man kan 😁.
Tråden är en resistor, ett motsånd som har en viss resistans per meter. Ex skulle en 32AWG nichrome 80 kunna ha en resistans på 34,7 Ohm per meter. Detta värde är olika för olika trådar beroende på metallegeringen tråden består av. Så man måste ta reda på det först.

För att räkna ut resistansen i varje coil måste man också veta trådlängden 32AWG hos tråden den består av är.

Resistansen hos en coil beräknas som (32AWG trådlängden) multiplicerat med dess (resistans per meter)

I ditt fall är AWG32tråden ca 69,9cm (0,7m) lång och dess resistans per meter 34,7ohm
Resistansen hos en 7cm coil blir då 0,7 * 34,7 = 24,3 Ohm
eller om man så vill 24,3/7=3,47 Ohm per cm coil-längd

Det kanske är ellära, men mera fysik och egentligen kokar det ner till ren matte. Hur man räknar ut AWG32 trådens längd hoppar jag över. Och överlåter åt den intresserade som överkurs i matte.

• Gilla
Pelle_Vill_Förstå_ EL
  • Laddar…
O O skrev:
I ditt fall är AWG32tråden ca 69,9cm (0,7m) lång och dess resistans per meter 34,7ohm
Är du inte en tiopotens fel när du säger 7 cm?
0,07 M * 34,7 ohm = 2,429 ohm

0,347 ohm/cm.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
O O skrev:
Det är ganska enkelt. Om man kan 😁.
Tråden är en resistor, ett motsånd som har en viss resistans per meter. Ex skulle en 32AWG nichrome 80 kunna ha en resistans på 34,7 Ohm per meter. Detta värde är olika för olika trådar beroende på metallegeringen tråden består av. Så man måste ta reda på det först.

För att räkna ut resistansen i varje coil måste man också veta trådlängden 32AWG hos tråden den består av är.

Resistansen hos en coil beräknas som (32AWG trådlängden) multiplicerat med dess (resistans per meter)

Det kanske är ellära, men mera fysik och egentligen kokar det ner till ren matte. Hur man räknar ut AWG32 trådens längd hoppar jag över. Och överlåter åt den intresserade som överkurs i matte.
Tack så jättemycket för svaret 👍😀
Det var exakt sådär jag menar att jag vill lära mej att tänka lixom...vet du om det finns några bra sidor på svenska på nätet där man kan få lära sej steg för steg från första grunderna och lite quiz mellan svårighetsgraderna tex? Mvh Pelle

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.