Hejsan!

Håller på att titta på olika energisparande åtgärder i huset och snubblade på något som jag inte hört talas om: eleffektvakt.

Skall tydligen gå att använda för att minska säkringsstorleken och på så sätt få lägre fasta elkostnader.

Någon som har erfarenheter av detta? FÖrdelarna kan jag förstå, mindre pengar till elbolagen, men vad har det får effekt i huset? Vad blir det för begränsningar? Avgör detta hur mycket eldrivande apparater som kan vara igång samtidigt?

/Mattias

Effektstyrning är ett hett område som många nätbolag diskuterar och med de nya elmätarna så finns många gånger möjligheter att använda olika effektbaserade tariffer. Ett exempel skulle kunna vara att man tillåts ha en stor huvudsäkring men om man drar mer än x kW så kostar varje kWh dubbelt upp tills man går ner under den effekt man abonnerar på. Denna form av effekttaxa är vanlig till kunder med större huvudsäkringar men kanske dyker upp hos gemene man i framtiden. Går även utmärkt att ha ett högre pris under de absolut största pikarna i elnätet (typ måndag morgon när industrier startar upp igen)

Rent konkret för din del så är det inte någon större begränsning bara att man förskjuter effektuttagen över tid. Exempelvis så kan man koppla bort varmvattenberedaren ett litet tag när spisen står på för fullt. Givetvis måste du ha kvar möjligheter till ett sådant effektuttag att du över tid ändå klarar värme och liknande.

Effektvakt är enbart värt att ha om du värmer upp huset med EL-panna.

Mikael_L
Rrrrr skrev:
Effektvakt är enbart värt att ha om du värmer upp huset med EL-panna.
En frånluftsvärmepump är väl också idé ?
När det blir kallt så uppför den sig ju mer och mer som en ren elpanna ... :o

Effektvakt är enbart värt att ha om du genom att förskjuta användandet av laster kan sänka din abonnerade huvudsäkring är ett annat sätt att säga det. Går att skjuta många andra effekter än vid direktverkande el.

I praktiken är det väl bara elpanna eller elpatron till värmepump som drar så mycket att det kan vara idé att ha effektvakt. Man kan ju ändå inte ha lägre huvudsäkring än 16A.

För att besvara TS fråga så sparar inte en effektvakt energi, utan begränsar endast den uttagna effekten, dvs tillåter användning av mindre huvudsäkringar.

(Vill man sedan vara rikitgt petig så sparar faktiskt större huvudsäkringar energi eftersom de har en lägre resistans, men det är en annan sak..) ;)

mattiaswennberg skrev:
men vad har det får effekt i huset? Vad blir det för begränsningar? Avgör detta hur mycket eldrivande apparater som kan vara igång samtidigt?
Svar ja, effektvakten kopplar bort vald storförbrukare (t.ex elpanna) när det totala effektuttaget ligger på max. Så effekten beror på vad som kopplas bort.

Hej!

Skönt att jag har lärt mig något denna vecka också... Tack för alla svar.

Jag har idag 20A, men hur kan jag mäta vilken säkring jag behöver? Det låter ju lockande att gå ner till 16A, om det bara i enstaka fall (och kortare perioder) slår av elpannan eller varmvattenberedaren, men om det slår av hela tiden för att man ständigt går över gränsen är ju mindre roligt.

Byt ut tjugorna mot 16A och se vad som händer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.