Vår spis som kanske är 7 år gammal har plötsligt fått för sig att dö några sekunder om man försöker använda de två högra plattorna. Man tänker gärna "fasfel" men båda ugnarna, som brukar reducera effekten på de högra plattorna fungerar.
Finns det någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Bryter man säkringarna för de tre faserna så kommer det upp några koder då strömmen slås på igen om det har någon betydelse, vet inte om de kom upp tidigare. På högersidan står det först 619 och sedan sdnp504 innan det försvinner efter en sekund. På vänstra sidan står det sedan 356 i någon sekund.

G gunric skrev:
Vår spis som kanske är 7 år gammal har plötsligt fått för sig att dö några sekunder om man försöker använda de två högra plattorna. Man tänker gärna "fasfel" men båda ugnarna, som brukar reducera effekten på de högra plattorna fungerar.
Finns det någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Bryter man säkringarna för de tre faserna så kommer det upp några koder då strömmen slås på igen om det har någon betydelse, vet inte om de kom upp tidigare. På högersidan står det först 619 och sedan sdnp504 innan det försvinner efter en sekund. På vänstra sidan står det sedan 356 i någon sekund.
Jag har en likadan spis som du med liknande problem. Zonerna till vänster fungerar men slår man på nån zon till höger så så stängs hela spisen av (inkl ugnarna). Riktigt skumt. Har kollat och bytt säkringarna. Den har ju varit toppen på alla sätt och vill laga den. Fick du några kloka svar? Mvh Fredde

Spis med öppen ugnslucka, keramikhäll ovanpå, placerad i kök med vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Etikett med serienummer och modellinformation på en Electrolux spis, inklusive CE-märkning och produktkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det slutade med att vi tog hem en reparatör som bytte lite innehåll. Sedan funkade allt perfekt. Han sa att det krupit in fett från någon springa och kretskortet var marinerat i fett.
Electrolux har ganska ok fast servicepris inklusive delar. Jag tror vår spis sjunger på sista versen ändå nu två år senare. Övre gångjärnet till nedre luckan (en enkel pinne) visade sig vara helt utsliten i somras när dotterns kompis plötsligt blev stående med en varm lucka i handen. Det gick att fixa med lite eget hantverk. Sedan några dagar har det dessutom poppat upp felkoder både för spis- och ugnsdel och som jag inte riktigt får grepp om. Kanske en intern fläkt som inte är som den ska. Synd om vi behöver byta, två ugnar är perfekt och det tillsammans med induktionsplattor är i stort sett omöjligt att hitta på marknaden.

Ok. Tack för svar! Jag fick också nedre luckan i handen. En idiotisk konstruktion. En svetsloppa löste dock det problemet! Så du anlitade Electrolux service alltså.
Det kostar typ 2200:- men jag fick inte med mig att delar som byts är inkluderade. Men ska kolla en sväng till! Tack.

Ja nu när man haft två ugnar så kan jag inte se att det ens är möjligt att laga mat med endast en ugn!

• Gilla
gunric
  • Laddar…
Japp, när de designade gångjärnet till luckan råkade de nog checka in cadmodellen som sommarjobbaren lekte fram 😀

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.