En Kollega till har en Electrolux ugn modell EOC3411AOX som har börjat slå på sig själv ibland i korta perioder efter att den har använts.
Det är oftast i kortare perioder, dvs några sekunder för att sedan slå av. Tydligen går fläkten igång och den tänder lampan och även värmer under denna tiden.
Jag gissade spontant på att det var vredet (elektronikdelen) som strulade eller är det kretskortet som strular eller finns någon sensor som skulle kunna skapa detta problem.
Någon här på forumet som känner igen problemet och vet vad det kan vara för fel ?

P
Det är ett känt fel på dessa kretskort
Kolla om det finns garanti kvar eller om electrolux tar det på goodwill

Kända fel brukar dock inte leverantörerna känna till. I alla fall inte när det gäller bilar.
Har vi aldrig hört..... Vi har aldrig sålt en sådan reservdel..... Du är nog den första med detta fel..... :cool:

• Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Fast det här låter ju som ett potentiellt farligt fel. Kanske en anmälan till elsäkerhetsverket vore på sin plats.

För ett antal år sedan sålde ju rusta en bänkspis med keramikhäll. Den hade reglage som aldrig heltr stängde av plattorna, det var någon form av termostatreglage. Problemet var att när det blev kallt (en sådan bänkspis finns oftast i mindre kallställda sommarstugor och liknande), då gick plattorna igång på hög effekt.

Rusta fick kalla tillbaka alla sålda spisar.

Skillnaden är att i Rusta fallet så var det en normal egenskap för spisen att den gick igång av sig själv när det blev kallt i rummet. I detta electroluxfall låter det som att något måste gå sönder i elektroniken för att autostarten skall inträffa.

N mnage_ask skrev:
En Kollega till har en Electrolux ugn modell EOC3411AOX som har börjat slå på sig själv ibland i korta perioder efter att den har använts.
Det är oftast i kortare perioder, dvs några sekunder för att sedan slå av. Tydligen går fläkten igång och den tänder lampan och även värmer under denna tiden.
Jag gissade spontant på att det var vredet (elektronikdelen) som strulade eller är det kretskortet som strular eller finns någon sensor som skulle kunna skapa detta problem.
Någon här på forumet som känner igen problemet och vet vad det kan vara för fel ?
N mnage_ask skrev:
N mnage_ask skrev:
Hi,

We have the same problem and the model number is EOA5651AAX. The oven starts by itself and switches off. We noticed this problem during the 4th year when the guarantee was still on, but the technician did
some cleaning and said it will be fine. It how ever happened again and technicians came and changed some board, but it continues to happen.
Do you know how the problem was resolved in case of your friend that you described? It will be very helpful to know how it was resolved so I can tell Electrolux, as for now they do not seem to be able to fix it so far. Thank you!

S Suns skrev:
Hi,

We have the same problem and the model number is EOA5651AAX. The oven starts by itself and switches off. We noticed this problem during the 4th year when the guarantee was still on, but the technician did
some cleaning and said it will be fine. It how ever happened again and technicians came and changed some board, but it continues to happen.
Do you know how the problem was resolved in case of your friend that you described? It will be very helpful to know how it was resolved so I can tell Electrolux, as for now they do not seem to be able to fix it so far. Thank you!

My friend moved the oven to the summerhouse so never solved the problem. However we tried to replace the curcuit board but the problem still exist. Aftrwards a got information that the problem is most likly related to the regulations either for heating or selecting which mode the oven should operate on, ord the board connected to this. I think this is what you should replace. Please report back when Electrloux find the problem

Samma problem här, hittade nån en lösning på detta?

Min Cylindaugn kan göra detta någon gång efter den varit i bruk(innan den svalnat helt) Men jag lagar sällan mat så inte brytt mig direkt

Jag minns när jag jobbade på elux ett fall där en kund hade en ugn som startade och slog av sig själv. Efter mycket undersökning visade det sig att det var en fjärrkontroll till tvn eller liknande som ugnen reagerade på

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.