10 389 läst ·
11 svar
10k läst
11 svar
electrolux pure d8.2 silence s-bag - slutar funka mitt i dammsugning
Jag har haft min dammsugare i ca 3 år. Dammsuger 1-2 ggr/veckan.
Nu senast lös lampan för S-Bag. Dock var inte påsen full.
jag får inte igång dammsugaren.
Drar ur sladden och försöker en stund senare. Den funkar men efter några sekunder dör den igen.
Filtrena är OK och det är inget som täpper igen rören. Den är inte överhettad och av den anledningen stänger av.
Vad kan jag göra?
Drar ur sladden och försöker en stund senare. Den funkar men efter några sekunder dör den igen.
Filtrena är OK och det är inget som täpper igen rören. Den är inte överhettad och av den anledningen stänger av.
Vad kan jag göra?
Smidigt när man kan fixa problemet genom att byta batteri👍🏻T tergo skrev:
Som sagt, här kan jag tyvärr inte byta något batteri då den inte är en sån modell som du hade.
Jag hittade kvittot iallafall och hoppas innerligt att Elons 5-årsgaranti innefattar den här modellen. Står inte på kvittot om någon garanti men det står på deras hemsida att vissa maskiner de säljer innefattas av garantin.
beteendet låter som styrkortet för motordriften eller någon reglering för motorns hastighet inte fungerar som den skall, i värsta fallet kanske motorn själv för att någon lindning glappar när det blir varm eller att du kört slut på dess kol (då har du städat länge och ofta över åren om kolen är slut...)E Elin Jansson1 skrev:Jag har haft min dammsugare i ca 3 år. Dammsuger 1-2 ggr/veckan.
Vad kan jag göra?
småel vilket dammsugare ingår i brukar aldrig ha 5-års garanti.E Elin Jansson1 skrev:Smidigt när man kan fixa problemet genom att byta batteri👍🏻
Som sagt, här kan jag tyvärr inte byta något batteri då den inte är en sån modell som du hade.
Jag hittade kvittot iallafall och hoppas innerligt att Elons 5-årsgaranti innefattar den här modellen. Står inte på kvittot om någon garanti men det står på deras hemsida att vissa maskiner de säljer innefattas av garantin.
din symtom tyder på kretskort, dr brukar ha tveksam kylning oc överhettas lätt
Jag har ett liknande problem, den stänger av sig sporadiskt. Ibland efter några sekunder och ibland går den som tåget. Det första mönstret jag såg var att det var värre när den var inkopplad i vissa uttag. En kollega har samma problem och är nöjd med att använda andra uttag än det som strular.
En tanke jag då haft är att det sitter någon spänningsavkänning i dammsugaren och att det stänger av. Hos oss ligger spänningen på 220-223 volt i uttaget när den stänger av sig. Ett tecken på att jag är på rätt spår är att jag vid 100% av försöken kan stänga av dammsugaren genom att sätta på spisen om dammsugaren sitter på samma fas som ugnen använder.
Någon som har någon tanke på det?
(Det är inte sladdvindan som glappar, det har jag haft problem med tidigare och fick utbytt strax innan garantin gick ut)
En tanke jag då haft är att det sitter någon spänningsavkänning i dammsugaren och att det stänger av. Hos oss ligger spänningen på 220-223 volt i uttaget när den stänger av sig. Ett tecken på att jag är på rätt spår är att jag vid 100% av försöken kan stänga av dammsugaren genom att sätta på spisen om dammsugaren sitter på samma fas som ugnen använder.
(Det är inte sladdvindan som glappar, det har jag haft problem med tidigare och fick utbytt strax innan garantin gick ut)
Kan inte vara något annat än de kinesiska kretskorten som stänger ner vid för låg eller för hög spänningG gunric skrev:Jag har ett liknande problem, den stänger av sig sporadiskt. Ibland efter några sekunder och ibland går den som tåget. Det första mönstret jag såg var att det var värre när den var inkopplad i vissa uttag. En kollega har samma problem och är nöjd med att använda andra uttag än det som strular.
fungerar bra när de är nya men sen....
Man skall veta att de designas för EOL vid 5 år
Den kan lysa också om termosäkringen löst ut.
Som konstaterats, dammsugare säljs inte med 5 års garanti. Men är den mindre än 3 år kommer felet (förutsatt att det är kretskortet) gå på reklamationsrätten. Mer än 3 år? Jag hade bett butiken kolla vad Electrolux skulle ha för att byta kretskort.E Elin Jansson1 skrev:Smidigt när man kan fixa problemet genom att byta batteri👍🏻
Jag fick samma problem med min lika dana dammsugare, den går inte att starta. När man trycker på knappen för att starta så startar först motorn men sedan lyser lampan för full påse och motorn stängs av. Nyfiken på om det blev någon lösning på TS problem.
Klicka här för att svara